(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H52_4759_Norrtalje_%201988.jpg)
Här kommer två bilder på vagn 4759 i SL-trafiken. Först SL H52 4759, fotograferad i Norrtälje 1988. Vagnen var vid fototillfället hemmahörande i Åkersberga som hade en hel del H52:or under mitten av 80-talet.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Busslink_4759_Odengatan_2008.JPG)
Sedan 4759 20 år senare. Nu som en Scania hos Busslink.
Kul. Trevliga vagnar bägge två.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 april 2008, 09:16:58 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H52_4759_Norrtalje_%201988.jpg)
Här kommer två bilder på vagn 4759 i SL-trafiken. Först SL H52 4759, fotograferad i Norrtälje 1988. Vagnen var vid fototillfället hemmahörande i Åkersberga som hade en hel del H52:or under mitten av 80-talet.
Trevlig nostalgibild! :)
Alltid kul med äldre bussar, men i ärlighetens namn var jag inte så förtjust i att köra H52:orna med deras låga utväxling. Men det var väl en anpassning för körningen i Södertälje, dit de först levererades? Om jag inte minns fel hade de även en ganska stor vändradie och kändes lite "bändiga". Idag skulle man förstås inte ha något emot att ratta ett exemplar igen!
Hälsningar Danne
Citat från: Dan Henriksson skrivet 29 april 2008, 23:33:01 PM
Trevlig nostalgibild! :)
Alltid kul med äldre bussar, men i ärlighetens namn var jag inte så förtjust i att köra H52:orna med deras låga utväxling. Men det var väl en anpassning för körningen i Södertälje, dit de först levererades? Om jag inte minns fel hade de även en ganska stor vändradie och kändes lite "bändiga". Idag skulle man förstås inte ha något emot att ratta ett exemplar igen!
Hälsningar Danne
Tack! Ja, det stämmer att de ursprungligen levererades till Södertälje. Ca 1977-78 flyttades de vidare till Åkerby (Täby). En hel del H52:or placerades senare dessutom i Norrtälje med omnejd, bl a Rimbo (4764) och Hallstavik (4763).
H52:or var lite spännande när man som jag kom från södra sidan av Stockholm. Uppvuxen med det som bjöds i innerstan och närförorter såg man bara Volvo Hägglund i ledversion. När man blev lite äldre och började röra sig i större cirklar stötte man på dessa och jag måste säga att de var, tillsammans med Volvo vanHool, betydligt trevligare och solidare att åka med än Säffleburkarna som bjöds i innerstan. Jag tyckte alltid att dessa gick mycket mjukare och tystare än Säfflevarianterna och dessutom var fjädringen bättre. Var det olika chassiesättning beroende på kaross eller var Hägglundskarossen tyngre än Säffle och Volvochassiets fjädring avpassad för att bära en tyngre kaross, vilket därigenom skulle kunna förklara Säfflens stötighet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 april 2008, 11:23:41 AM
B58 var mjukare än B10M (som användes i Hornsberg)
OK. Då har gåtan fått sitt svar sådär 25 år senare! Jag vet att många tycker om B10M men jag var själv aldrig särskilt förtjust i dem, åtminstone inte i SL:s varianter. De var i mitt tycke stötiga, skramliga och hade ett "torrt" och högt motorljud. Motorn lät alltid plågad. Dessutom hade de som gick i Hornsberg en tendens att helt tappa stunsen i bakfjädringen på ålderns höst och då kändes det som att åka direkt på gummibussningarna. Vet inte om andra hade samma fenomen. De samtida CR112 var mjukare, tystare och behagligare att åka i och verkade åldras med bättre patina.
Bara några tankar från en då ung resenär. Vad det nu kan vara värt? ???