Först ut blir en Mercedes O303 från Brunossons Resor i Horred. Märkligt nog är bussen märkt just så. Brunossons Resor är en del av Lidbergs Buss i Horred och de brukar använda bussar märkta Lidbergs.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3018.JPG)
Och så några Wiimor från Borås Lokaltrafik. Yngrot minns säkert.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3029.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3030.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3031.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3032.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3033.JPG)
Snygga bilder!
Kom ihåg att Wiimorna upplevdes som moderna.
Vill ge ett stort beröm till BL's val av logotyp. Tror den är från 1976 - och den står sig ännu - det är inte dåligt! Den är dessutom snygg :)
Fann denna Boråsbuss bland gömmorna
Anders
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/boras.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2008, 19:23:51 PM
Först ut blir en Mercedes O303 från Brunossons Resor i Horred. Märkligt nog är bussen märkt just så. Brunossons Resor är en del av Lidbergs Buss i Horred och de brukar använda bussar märkta Lidbergs.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3018.JPG)
Trevligt å se gamla bussar från hemmaplan!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2008, 19:23:51 PM
Först ut blir en Mercedes O303 från Brunossons Resor i Horred. Märkligt nog är bussen märkt just så. Brunossons Resor är en del av Lidbergs Buss i Horred och de brukar använda bussar märkta Lidbergs.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3018.JPG)
Lite komplettering:
Lidbergs Busstrafik AB ägdes på denna tid av Bruno och Astrid Lidberg medan Brunossons resor ägdes av de 6 barnen till föreg. På denna tid behövdes trafiktillstånd för både turisttrafik och beställningstrafik. Brunosons resor övertog trafiktillståndet och troligen ingick en buss i detta från Albert Lidberg /deras farfar/.
Enligt Sv Omnibustidning 10-91 startades Brunossons Resor 1976 av Lennart och Berit B. De övertog då en buss(vilken?) för turisttrafik från Lidbergs. Ett par år senare köptes Mercedesen JTE628 (O303 -77) från Lidbergs. 1982 kom första nya bussen som var ovanstående EJW098. 1986 kom ytterligare en ny buss i form av en Setra S216HDS (MSL875). De båda nyinköpta bussarna övergick på Lidbergs Buss 1988 då bolagen fick gemensam ägare.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 april 2008, 21:56:54 PM
Enligt Sv Omnibustidning 10-91 startades Brunossons Resor 1976 av Lennart och Berit B. De övertog då en buss(vilken?) för turisttrafik från Lidbergs. Ett par år senare köptes Mercedesen JTE628 (O303 -77) från Lidbergs. 1982 kom första nya bussen som var ovanstående EJW098. 1986 kom ytterligare en ny buss i form av en Setra S216HDS (MSL875). De båda nyinköpta bussarna övergick på Lidbergs Buss 1988 då bolagen fick gemensam ägare.
/GL
Enligt Bussbranschen nr 9.1997 var det 1977 som barnen Berit och Lennart på pappa Brunos inrådan startade Brunossons Busstrafik. År 1988 drog sig Bruno (Lidberg) tillbaka och överlät företaget på sina sex barn (varav fem var flickor). De båda bussbolagen blev då ett, samtidigt som Brunossons Busstrafik blev Brunossons Resor. I nämnda artikel finns också en bild på MSL 875 men då är den målad i Lidbergs färger, huvusakligen vitt med ett stort L på sidan.
Tackar för hjälpen med klarläggandena.
Jo du Staffan dessa minns jag väldigt väl kanske till och med att jag sitter bakom ratten i nån av dem... Wiima blev en väldigt populär buss hos oss förare äntligen fick vi en buss som var både varm hm i början var bussarna kalla men det var ju för att BL envisades att köra med enbart vatten i kylsytemet men efter digert arbete från fackets sida började man använda glykol och dessutom att sätta i termostater i bussarna de som fanns var uppborrade för att vattnet skulle cirkulera runt men det hände ofta ändå att bussen frös... på den tiden var det ju kallt på vintern.. och tyst till skillnad från liken från Säffle..... Historien bakom att Borås Lokaltrafik köpte dessa var ett förslag från mig till vagnkommiten eftersom jag hade sett hur bra dessa var hos Kålleredsbussarna...