(http://i174.photobucket.com/albums/w109/Fredde74/Trafikledningen.jpg?t=1180195036)
Fullfart in mot Rådhuset (City HPL)
//Fredde
Häftigt med samma uniform som bussarna... :)
Tack för en bild på en TL-bil med annorlunda lack. Alla foton på TL-bilar är högst intressanta.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 19:45:21 PM
Ja!
Inv nr visar f.ö att det är en gammal "Diligens" gissningsvis från Västerbotten.
//Lars
Hur ser man att det är en gammal diligens? Krävs det specialkunskaper a la Ödlund eller ligger dom i speciella nummerserier? Gärna fler bilder på fordon utöver bussar som finns hos bussbolagen!
Gillar ljusrampen! 8)
Och jag som trodde vi på Busslinks radiotrafikledning hade gamla bilar, vår äldsta är en 945 från -95.
9018 verkar dock vara i gott skick, det är mer än vad man kan säga om vår gammelbil på RTL men vår V70:a är i alla fall fin.
Mvh Niclas
Ja, i Enköping hade KR åtminstone för ett-två år sedan en Volvo 744 från 1986/1987 som gick som avlösningsbil.
9018 är ingen gammal "Diligensfordon. Den var förut tjänstebil till platschefen vid Wasatrafik i bollnäs bl.a på 90-talet
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 20:28:13 PM
Gamla personbilar verkar vara vanligt hos bolagen numera, även KR har några riktigt gamla Volvo 745:or med skiftande bakgrunder.
Låga kapitalkostnader och går något sönder kan man köpa en likadan för 8-10tkr istf att reparera.
Eftersom det ju inte direkt rör sig om utryckningsfordon går det ju bra med äldre fordon. Ingen värdeminskning och gott om reservdelar. Dessutom låg skatt på gamla bensinbilar utan katalysator till skillnad från nya dieselbilar med kat. Dessutom är det oerhört enkelt att flytta takramper melan fordon med en gammal hederlig dropplist. De andra alternativet är väl att leasa nya bilar. Då slipper man oftast bekymmra sig om försäljning och värdeminskning. Detta med att flytta och fästa sin egen orange takramp löser man med att enbart leasa kombibilar med "rails" på taket.
Och... ja, självklart skulle jag vilja se en bild på en bil i gul diligenslack! ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 12:37:46 PM
Tack!
Sammanblandning med "70"18 kanske?
//Lars
Ja, fordon i Swebus 7xxx- (och 6xxx) serie kan man ju gott misstänka vara gamla diligenser.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 12:37:46 PM
Tack!
Sammanblandning med "70"18 kanske?
//Lars
Var var 7018 för en bil?
Citat från: Fredde skrivet 26 maj 2007, 17:58:31 PM
(http://i174.photobucket.com/albums/w109/Fredde74/Trafikledningen.jpg?t=1180195036)
Fullfart in mot Rådhuset (City HPL)
//Fredde
Är denna bil fortfarande drift ledare bil i Gävle?
Jo den används fortfarande även ofta som avlösarbil till S1:an i Bomhus (Karskär)
//Fredde
Japp, jag såg den för ett tag sedan. Tycker dom borde kosta på ett dimljus och fyra finare fälgar... Jag menar, har dom kostat på sådan lack kan dom väl köpa beg fälgar på blocket oxå. ;D
Citat från: RoTe skrivet 03 augusti 2008, 00:16:25 AM
Japp, jag såg den för ett tag sedan. Tycker dom borde kosta på ett dimljus och fyra finare fälgar... Jag menar, har dom kostat på sådan lack kan dom väl köpa beg fälgar på blocket oxå. ;D
säker på att det är lack så det inte är stipes? taxibilar i dag är ofta vita vid leverans sedan helfolieras de med en plastfolie till önskad färg denna kostar 70-100 kr per kvm att köpa in plus moms beroende på leverantör
hållbarhet upp till 10 år
Än finns det ingen som vet hur gammal en Volvo kan bli! :D
Citat från: Fredde skrivet 26 maj 2007, 17:58:31 PM
(http://i174.photobucket.com/albums/w109/Fredde74/Trafikledningen.jpg?t=1180195036)
Fullfart in mot Rådhuset (City HPL)
//Fredde
Länslack! Det här var läckert :D
Blir det inte lite jobbigt att åka runt i så där gamal bilar hela dagarna, eller används de bara i nödfall?
Citat från: Z skrivet 03 augusti 2008, 00:37:24 AM
Blir det inte lite jobbigt att åka runt i så där gamal bilar hela dagarna, eller används de bara i nödfall?
varför skulle det bli jobbigt om den är gammal?
Citat från: Z skrivet 03 augusti 2008, 00:37:24 AM
Blir det inte lite jobbigt att åka runt i så där gamal bilar hela dagarna, eller används de bara i nödfall?
På vilket sätt skulle en ny bil vara mindre jobbig att åka runt i?
Själv så kör jag iaf hellre en ny bil med AC, krockkuddar m.m., än en gammal skrutt utan AC, nedsuttna säten, trasig inredning m.m. som det ofta är i gamla "bruksbilar".
nu handlar ju detta om ett arbetsfordon och vem säger den behöver vara dålig för det?
är väldigt fräsch för att vara en 1989 årsmodell
Min uppfattning om trafikledningen i Gävle, är nog att det inte finns någon trafikledare som bemannar bilen hela dagen.
Troligast är ju att man har en arbetsledare, som skaffar personal, svarar på radion, fixar ev bussbyten mm.....
Skulle någon behöva åka ut till en buss, får verkstaden eller någon reservförare göra detta, eller i nödfall arbetsledaren.
Större omfattning än så torde det inte röra sig om, dock enligt min bedömning.
Det jag sett av fordonet ifråga talar inte precis om någon speciellt fräsch sag i allafall.....
Är det sedan ett arbetsfordon så borde det ju innebära hög standard på säkerhet och skötsel.
Citat från: robbes skrivet 03 augusti 2008, 00:50:02 AM
nu handlar ju detta om ett arbetsfordon och vem säger den behöver vara dålig för det?
är väldigt fräsch för att vara en 1989 årsmodell
Eftersom jag inte kör just detta fordon kan jag naturligtvis inte uttala mig om skicket på just detta exemplar.
Det finns naturligtvis äldre bilar som är välskötta och fina, även om det generellt är ganska så stor skillnad på en -89 och en -08!
Men min erfarenhet säger mig att just arbetsfordon(bruksbilar) brukar vara rätt eftersatta i underhåll m.m. och rätt slitna då det brukar vara många olika som kör dem(vilket oftast är = att ingen vårdar dem).
Då är det nog att föredra ett fordon som byts med jämna mellanrum.
i Övik har dte kört en vit 245, numer tror jag det finns några "småskåp" här i stan men det är väl servicebilar och sådant kanske.
Den där var ruskigt snygg iallafall.
Citat från: robbes skrivet 03 augusti 2008, 00:33:15 AM
säker på att det är lack så det inte är stipes? taxibilar i dag är ofta vita vid leverans sedan helfolieras de med en plastfolie till önskad färg denna kostar 70-100 kr per kvm att köpa in plus moms beroende på leverantör
hållbarhet upp till 10 år
Spelar det någon roll? Helfoliering kostar runt 15 000kr för en bil. Lacka en skruttig 740 kan man nog få för samma pris om man inte väljer proffsjobb.