Hej !
Är det någon som vet, eller kanske minns om ovannämda linje var trådbuss före 1953, då Metropolbussarna H19 började trafikeras hos dåvarande SS. Linjen gick mellan Brunkebergstorg-Hammarby, och förlängdes senare ut till Björkhagen.
/Peter
Hej !
Nämnda linje har inte varit en trådbusslinje, det var väl SS litt. H 8 och H 15 som trafikerade linjen.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 25 april 2008, 19:40:10 PM
Hej !
Nämnda linje har inte varit en trådbusslinje, det var väl SS litt. H 8 och H 15 som trafikerade linjen.
Mvh Peter Ö
Tack för info.
Fick känslan av att linjen gick på tråd, innan förlängningen till Björkhagen.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 27 april 2008, 20:31:40 PM
Tack för info.
Fick känslan av att linjen gick på tråd, innan förlängningen till Björkhagen.
/Peter
Om jag inte är felunderrättad så var det väl SS:s tätast trafikerade linje på sin tid, med varannanminutstrafik under rusningen.
Det är svårt att idag föreställa sig hur tät trafiken måste varit på Skeppsbron och Götgatan, när inte bara denna linje, innerstadslinjerna och spårvagnarna (nej, inte på Götgatan. Jag vet...) gick här, utan även 90 och 91 till Årsta med tät trafik.
Hej
Min svärfar Kurre var konduktör pålinje 79 1952.
Det var en vanlig dieselbuss men han brydde sig aldrig om modell eller littera.
Bussen fastnade ofta i köer på Skeppsbron, vilket gjorde att man fickför kort matrast (ca 30-40 min i st f 1 tim). Då utgick 1 timme övertid. (bra betalt i hårda tider) Sedermera ändrades körtiden för att korrigera detta.
Frågan är väl hur man löser sådant numer. Inte alls misstänker jag. / Leffe
Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 13:11:31 PM
Hej
Min svärfar Kurre var konduktör pålinje 79 1952.
Det var en vanlig dieselbuss men han brydde sig aldrig om modell eller littera.
Bussen fastnade ofta i köer på Skeppsbron, vilket gjorde att man fickför kort matrast (ca 30-40 min i st f 1 tim). Då utgick 1 timme övertid. (bra betalt i hårda tider) Sedermera ändrades körtiden för att korrigera detta.
Frågan är väl hur man löser sådant numer. Inte alls misstänker jag. / Leffe
Finns rast överhuvud taget numera är det väl på förarens bekostnad. Konduktören behöver ju inte rast nuförtiden. ;D
He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.
Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D
Leffe
Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 21:58:26 PM
He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.
Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D
Leffe
Trevligt att ta del av hans erfarenheter. Det där med avsaknade bilder får vi väl leva med. :)
En sak dock jag undrar över: om man nu hade så lätt att få betalt i form av övertid för den förkortade rasten, hände det då inte att föraren medvetet maskade för att man skulle få lite extra övertid? Det vanliga på den tiden var väl att förare och konduktör hade matlåda eller smörgåspaket med sig, så 30-40 minuter räckte väl till för att hinna få i sig lite mat.
När jag jobbade på restaurangvagnarna och vi var si så där 20 minuter sena i Södertälje brukade vi gå fram med en kopp kaffe och en bulle till lokföraren och försynt påpeka att TR-personalen fick övertid om tåget var 31 minuter eller mer försenat till slutstation. Det gav förvånansvärt ofta resultat.
Citat från: Kristofer skrivet 28 april 2008, 09:49:27 AM
Om jag inte är felunderrättad så var det väl SS:s tätast trafikerade linje på sin tid, med varannanminutstrafik under rusningen.
Hej!
En linje som brukar nämnas när det diskuteras vilken SS-linje som hade den tätaste trafikeringen är linje 75.
Den gick från början mellan Skanstull och Tallkrogen. Förlängdes senare till Gubbängen.
Turtätheten under rusningstrafik lär ha varit 1½ min.
Länk nedan till linjehistorik av Jimmy Bergman:
http://www.fatburen.org/jimmy/w075u03.htm
mvh K R
Citat från: Leffe skrivet 28 april 2008, 21:58:26 PM
He he... sant. Glömde tillägga att bussföraren också fick ÖT.
Svärfarsan har haft rast sedan 1994. Halvkrasslig men klar i skallen. Tänkte pumpa det levande museiföremålet på mer intressant om frågor dyker upp. Tyvärr har han inga bilder på bussar. Osentimental typ. ;D
Leffe
I Gunnar Ekelunds fotobok som gavs ut av Spårvägsmuseet häromåret finns en fin vinterbild på ett höghus på linje 79 mot Kärrtorp. Enligt bildtexten befinner sig bussen på Nynäsvägen. Kul att få lite mer historia bakom linjenumret.
Citat från: Cero skrivet 28 april 2008, 23:48:40 PM
I Gunnar Ekelunds fotobok som gavs ut av Spårvägsmuseet häromåret finns en fin vinterbild på ett höghus på linje 79 mot Kärrtorp. Enligt bildtexten befinner sig bussen på Nynäsvägen. Kul att få lite mer historia bakom linjenumret.
Hej!
Jag antar att du menar bilden på sidan 85 i denna bok, observera att den bussen går på linje 78 (Skanstull-Kärrtorp).
I samma bok på sidan 108 finns emellertid en bild på en H15 på linje 79, fotograferad vid Karl XII Torg.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 28 april 2008, 23:14:04 PM
Hej!
En linje som brukar nämnas när det diskuteras vilken SS-linje som hade den tätaste trafikeringen är linje 75.
Den gick från början mellan Skanstull och Tallkrogen. Förlängdes senare till Gubbängen.
Turtätheten under rusningstrafik lär ha varit 1½ min.
Länk nedan till linjehistorik av Jimmy Bergman:
http://www.fatburen.org/jimmy/w075u03.htm
mvh K R
Då var det jag som mindes fel. Tack för korrigeringen.
Citat från: K R skrivet 29 april 2008, 00:41:58 AM
Hej!
Jag antar att du menar bilden på sidan 85 i denna bok, observera att den bussen går på linje 78 (Skanstull-Kärrtorp).
I samma bok på sidan 108 finns emellertid en bild på en H15 på linje 79, fotograferad vid Karl XII Torg.
mvh K R
Tack för korrigeringen. Hade tyvärr inte ork att gräva fram boken igår kväll. Dock fortfarande intressant bildmaterial från busslinjer i området utmed nuvarande t-banelinjen mot Skarpnäck.
Citat från: Cero skrivet 29 april 2008, 08:44:17 AM
Tack för korrigeringen. Hade tyvärr inte ork att gräva fram boken igår kväll. Dock fortfarande intressant bildmaterial från busslinjer i området utmed nuvarande t-banelinjen mot Skarpnäck.
Hej!
Absolut en liten pärla i bokhyllan!
Jag var tvungen att bläddra igenom den efter gårdagens kollationering av bussen på linje 78.
På tal om linje 79 så visar uppslaget på sid. 6-7 i denna bok två bilder från Skeppsbron med
(förutom övriga intressanta detaljer) H15-vagnar på linje 79 resp. 79B.
mvh K R
Hittade denna länk: http://www.tradera.com/Hammarbyhojden_Finn_Malmgrens_plan-auktion-63935255#pic
På linje 79.
/Peter
Hej
Om någon är intresserad så kommer körvägarna genom tiderna för linje 79 här.
Linje 79 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/079u04arb.pdf)
Jimmy