Här är några nya bilder på LLT:s nylevererade omnilinkar.
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0102.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0105.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0109.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0112.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0117.jpg)
Förhoppningsvis ska de vara igång om någon vecka.
Utgår ifrån att våra nya OmniLinkar som kommer till Borås till hösten kommer att se ut så här både in och utvändigt. Trevliga bilder!
bra med kameran längst bak!
Ja den är kanonbra att ha, den visar bakifrån vid normal körning och när man öppnar utgångsdörrarna så ändras den automatiskt till att visa utgångsdörrarna. Sedan går det också att manuellt välja vilken kamera man vill se i.
I de bussar som vi har kamera i så har klo**er och skadegörelse minskat med ca 95% så de tjänar snabbt in sin kostnad.
Har du någon bild på reglagen för dörrarna? :)
Visst har jag det.... ;D
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0113.jpg)
Oohh ett hederligt dörrvred! ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog. :(
Ja tyvärr är det nog så. :'(
Vill säga att denna bussmodell är en av mina favoriter. Den är trots sin moderna formgivning, en modell som ändå har hängt med i många år. Vet dock ej själv hur länge - men det är väl mitten 90-tal.
Såg dock en lustig variant på OmniLink i Malmö förra veckan - en röd OmniLink med mer (gammal) klassisk formgivning på karossen på sidorna. Höga och små fönster. Det såg ut som en kombination av två olika karossmodeller. Har tyvärr ingen bild på den - men i mitt tycke såg den lite dansk ut.
Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 18:06:55 PM
Ja tyvärr är det nog så. :'(
Ja och nej.
Det är helt en beställningsgrej hos företaget, i detta fallet LLT.
Bussar levererade internationellt har knappast något dörrvred, utan knappar som sitter på ett ergonomiskt betydligt bättre sätt.
Ja det var väl det jag menade.
Att LLT har beställt det vet jag för det är jag som har specat det vid beställningen men
Scania är nog det enda bussmärket som går att speca med dörrvred istället för dörrknappar på höger sida.
Att knappar på höger sida skulle vara mer ergonomiska tvivlar jag starkt på, de är då inte det på våra solaris bussar som har förarbås enligt tysk standard och det är pga den tyska standarden som andra tillverkare inte erbjuder dörrvred på vänster sida.
Mest är det en vanesak om man skulle ha alla bussar med knappar på höger sida så skulle man inte tänka så mycket på det men om man som vi har 7st bussar med knappar på höger sida och 50 bussar med vred på vänster så föredrar de flesta förare vredet.
Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 17:34:47 PM
Oohh ett hederligt dörrvred! ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog. :(
Jag hade i ärlighetens namn förväntat mig tryckknappar till höger om ratten men bilden motbevisar ju uppenbarligen den teorin.
Citat från: Stefan K skrivet 23 april 2008, 19:20:20 PM
Såg dock en lustig variant på OmniLink i Malmö förra veckan - en röd OmniLink med mer (gammal) klassisk formgivning på karossen på sidorna. Höga och små fönster. Det såg ut som en kombination av två olika karossmodeller. Har tyvärr ingen bild på den - men i mitt tycke såg den lite dansk ut.
Om den var röd kan det varit Arrivas OmniLine WSC749. Det är höggolvsmodellen av Omni som inte är vanlig i Sverige men hyffsat vanlig i Danmark och tillverkades i Dab Sikeborgs fabrik i några år.
Denna röda buss var en demo från Scania men nu används den som övningsbuss men Arriva har flyttat fyra OmniLine från Danmark till Sverige bla här i Skåne och till Jönköpings län
Mvh Rickardo
Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 17:34:47 PM
Oohh ett hederligt dörrvred! ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog. :(
Allt såg bra ut utom pedalerna, men jag vet att några kvinnliga kollegor på BL har problem med de stora pedealerna och hade nog uppskattat dessa. Justerar man bara ratten erller hela instrumentbrädan?
Citat från: Svemicke skrivet 24 april 2008, 00:28:17 AM
Allt såg bra ut utom pedalerna, men jag vet att några kvinnliga kollegor på BL har problem med de stora pedealerna och hade nog uppskattat dessa. Justerar man bara ratten erller hela instrumentbrädan?
Såvitt jag vet är instrumentbrädan fast i alla Scania, iallafall alla Omni.
Citat från: Svemicke skrivet 24 april 2008, 00:28:17 AM
Allt såg bra ut utom pedalerna, men jag vet att några kvinnliga kollegor på BL har problem med de stora pedealerna och hade nog uppskattat dessa. Justerar man bara ratten erller hela instrumentbrädan?
Blev också lite konfunderad av pedalerna. Hur kommer det sig att man gått över till sånna här små pedaler?
Och om jag inte ser fel så är bromspedalen hängande, vilket på dom MAN vi har med liknande konstruktion jag tycker är fruktansvärt dåligt.
//CS
Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 12:30:40 PM
Här är några nya bilder på LLT:s nylevererade omnilinkar.
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0117.jpg)
Förhoppningsvis ska de vara igång om någon vecka.
De som sitter längst bak kommer sitta högt.
Verkar inte vara direkt handikappvänlig eller för äldre.
Stackars den eler de som kommer städa bussarna det kommer ta väldigt lång tid.
Bättre med bussar med helt platta golv vod storstädning med golvtorkning och allt vad det innebär
Citat från: Johan H skrivet 24 april 2008, 16:47:09 PM
De som sitter längst bak kommer sitta högt.
Verkar inte vara direkt handikappvänlig eller för äldre.
Vartenda säte i bussen behöver väl inte vara handikappvänligt? Det räcker gott med framdelen av bussen.
Nej, någon måtta får det vara. Vi kan ju inte ha rena låggolvare överallt.
Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2008, 16:52:34 PM
Vartenda säte i bussen behöver väl inte vara handikappvänligt? Det räcker gott med framdelen av bussen.
Nej, någon måtta får det vara. Vi kan ju inte ha rena låggolvare överallt.
Nej man han sa släta golv. Hit med flera normalgolvare. Lättstädat och bra. ;D
Citat från: Rickardo skrivet 24 april 2008, 00:14:35 AM
Om den var röd kan det varit Arrivas OmniLine WSC749. Det är höggolvsmodellen av Omni som inte är vanlig i Sverige men hyffsat vanlig i Danmark och tillverkades i Dab Sikeborgs fabrik i några år.
Denna röda buss var en demo från Scania men nu används den som övningsbuss men Arriva har flyttat fyra OmniLine från Danmark till Sverige bla här i Skåne och till Jönköpings län
Mvh Rickardo
Tack för klargörandet - det var en röd Arriva!
Citat från: Johan H skrivet 24 april 2008, 16:47:09 PM
De som sitter längst bak kommer sitta högt.
Verkar inte vara direkt handikappvänlig eller för äldre.
Stackars den eler de som kommer städa bussarna det kommer ta väldigt lång tid.
Bättre med bussar med helt platta golv vod storstädning med golvtorkning och allt vad det innebär
Ja tyvärr! När jag kliver in i en OmniLine och ska sätta mig längst bak upplever jag det som ett succesivt klättrande. Jag föredrar faktiskt antingen riktiga låggolvbussar eller med riktigt höggolv
I Uppsala lär det nog inte komma bussar av den här typen i första taget
I Visby fick vi in en exakt likadan buss (TWL 631), där dörrarna går trögt, men i övrigt är den finfin (enligt min åsikt).
Trots att jag bara är 13 år, har jag suttit i förarsätet på denna buss, men som tur är körde jag inte. Den ska tydligen ha en ratt lika stor som en vanlig personbil...
Då luktade bussen bara plast ;D
Tackar för bilder och info på trevlig buss.
Är det någon, Patrik S?, som har inv.nr och reg-nr på de nya Omnilinkarna?
Hur många är de? Normal resp boggi.
Tack på förhand
Anders
Går det inte att få text vid knappar längre? På Borås Scania Omnilink finns det. F-m radion sitter ju bättre till på era våra har den längst ner under värmereglagen.
Citat från: yngrot skrivet 28 april 2008, 19:44:22 PM
Går det inte att få text vid knappar längre? På Borås Scania Omnilink finns det. F-m radion sitter ju bättre till på era våra har den längst ner under värmereglagen.
Radioplaceringen är väl inte så viktig? Värre är det med Mobitecens placering i vagn 042-045.
Vagn 042-045 skall för övrigt återuppleva gamla minnen igen då de åter en gång får realtidssystem. Det hade de i Lund. Dock blir det inte Thoreb C90 denna gången utan iTID (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11096.0).
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 april 2008, 17:33:36 PM
Tackar för bilder och info på trevlig buss.
Är det någon, Patrik S?, som har inv.nr och reg-nr på de nya Omnilinkarna?
Hur många är de? Normal resp boggi.
Tack på förhand
Anders
10 st 2 axliga invnr 048-057 regnr får jag återkomma till
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 april 2008, 17:33:36 PM
Tackar för bilder och info på trevlig buss.
Är det någon, Patrik S?, som har inv.nr och reg-nr på de nya Omnilinkarna?
Hur många är de? Normal resp boggi.
Tack på förhand
Anders
Det är 3st som är levererade 12m tvåaxliga 12m bussar, en 14,6m boggie är inte levererad ännu men väntas in i början på juni.
171 BCC 783
172 BCC 887
173 BCC 651
174 Ej levererad Boggie
// Patrik
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2008, 12:44:04 PM
10 st 2 axliga invnr 048-057 regnr får jag återkomma till
Anders syftar säkert på de till Luleå
oops jag blandade i hop inläggen lite....
Hej !
Jag önskar att få se bilderna repriserade.
Tack på förhand.