Så kom de då till sist, de tre första kinesiska turistbussarna från KingLong. Följande pressmeddelande har sänts ut från King Long Scandinavia: 
Nu har de första kinesiska bussarna anlänt till Sverige!
Efter att ha seglat 30 dagar på containerfartyg från Shanghai har tre bussar av märket King Long nu lossats i Skandiahamnen på Hisingen,Göteborg.
Det är King Long Scandinavia, med försäljningskontor i Kalmar och Uppsala , som importerar King Longbussar och de tre första kördes på egna hjul till Kalmar för leveransservice och registreringsbesiktning.
- Nu ska utvalda testkunder köra bussarna i trafik, berättar Ola Wortzelius, ägare av importföretaget, påtagligt nöjd över att äntligen ha fått bussarna levererade från Kina efter en del problem. 
De är moderna turistbussar som kommer att gå i trafik hos bussföretag i Nybro, Västerås och Stockholm.
Intresset från bussägarna är mycket stort, bussarna är välutrustade och priset är  ½ - 1 miljon kronor lägre än europeiska bussar.
De tre bussbolagen är enligt vad som tidigare sagts Flexbuss, Axelssons och Delfinbuss. 
Bild på bussarna finns här: 
http://www.busstidningen.se/dagens.2.html
			
			
			
				Hoppas det är bra kvalite på bussarna.
Gissar på at den gula ska till Axelssons.
Hoppas vi får se fler bilder och kanske höra ömdöme om bussen från Johnny E eller någon annan chaffhör från Axelssons här på forumet.
			
			
			
				Jag svängde förbi NyttoFordon tidigare idag, alla tre stod dock i verkstaden. 
Antar att det blir en oficiell pressvisning någon gång framöver.
			
			
			
				Härligt att de äntligen kommit. Den som ska till Dacke Buss ska jag försöka fånga på bild snarast. :)
			
			
			
				Citat från: Sundås skrivet 23 april 2008, 14:34:05 PM
Härligt att de äntligen kommit. Den som ska till Dacke Buss ska jag försöka fånga på bild snarast. :)
Ser fram emot en bild!
Är vit lack med blå text standard på nya bussar hos Dacke?
/Rickardo
			
 
			
			
				Citat från: Rickardo skrivet 23 april 2008, 16:11:36 PM
Ser fram emot en bild!
Är vit lack med blå text standard på nya bussar hos Dacke?
/Rickardo
Jajamensan. Även nyare Flexbussar får samma "linjer", som Dacke har på sina, fast Flexbuss-logga då. :)
			
 
			
			
				Citat
Hoppas det är bra kvalite på bussarna.
Gissar på at den gula ska till Axelssons.
Hoppas vi får se fler bilder och kanske höra ömdöme om bussen från Johnny E eller någon annan chaffhör från Axelssons här på forumet.
Jadå - bara vi får hem bussen så ska det komma både omdöme och bilder
			
 
			
			
				Bild finns på Bjarnes blogg
http://www.busstidningen.se/dagens.2.html (http://www.busstidningen.se/dagens.2.html)
(Scrolla ned en bit)
			
			
			
				Citat från: Johan H skrivet 23 april 2008, 10:37:01 AM
Hoppas det är bra kvalite på bussarna.
Gissar på at den gula ska till Axelssons.
Hoppas vi får se fler bilder och kanske höra ömdöme om bussen från Johnny E eller någon annan chaffhör från Axelssons här på forumet.
Kvalitet og Kina er ikke to ting som går godt sammen!
			
 
			
			
				Citat från: Johnny E skrivet 23 april 2008, 20:50:35 PM
Jadå - bara vi får hem bussen så ska det komma både omdöme och bilder
Johnny, du kanske får äran att hämta den? 
			
 
			
			
				Citat från: Kim skrivet 24 april 2008, 10:56:37 AM
Kvalitet og Kina er ikke to ting som går godt sammen!
Tja, många komponenter i dagens europeiska produkter kommer ju just från Kina likaså skor, kläder osv. Och det tycker jag inte man kan säga är skit bara för det. Å andra sidan så är deras egenprodurecare bilar hårresande dåliga, likväl deras däck. Kanske krävs det at ett västerländskt företag specar för att det ska bli bra vad vet jag. Men nu tycker jag vi ska sansa oss tills bussarna fått några mil på nacken innan vi dömmer ut. Men jag måste erkänna att även jag är lite skeptisk.
			
 
			
			
				Citat från: Pickos skrivet 23 april 2008, 12:53:52 PM
Jag svängde förbi NyttoFordon tidigare idag, alla tre stod dock i verkstaden. 
Antar att det blir en oficiell pressvisning någon gång framöver.
Det står i pressmeddelandet att de efter leveransservice och registreringsbesiktning i Kalmar skall ut till kunderna och provas där. Så i den mån pressen är intresserad - t ex de båda branschtidningarna - så lär det nog få ske ute på något av de tre företagen. 
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2008, 18:17:14 PM
Det var förr ett evinnerligt gnäll från gymnasieungarna om de då "dåliga polska Solarisbussarna". Visst blev de förvånade när de fick veta att både "de bra" Volvo- och Scaniabussarna numera byggs i Polen.  ;)
Nåja, åtminstone Scanias chassier byggs fortfarande i Södertälje och jag antar att Volvo också bygger sina i Sverige. Så det är "bara" karossen som byggs i Polen. Eller? 
Sedan tror jag inte att de polska eller kinesiska arbetarna nödvändigtvis är sämre än svenska. Det är nog samma skrot och korn överallt och det är givetvis individberoende. Däremot är det inte otroligt att specifikationerna, toleranserna, finish, etc kan skilja sig beroende på var fordonet är byggt. Nu börjar ju Polen komma ikapp f.d. västeuropa i standard men Kina är sannolikt inte där än. Alltså kan exempelvis en buss som vi tycker är "billig" och inte driftsäker, omodern, enkelt designad, etc mycket väl anses vara superb i Kina eftersom de jämför med gamla kinesiska och ryska rysarfordon.
			
 
			
			
				Citat
Johnny, du kanske får äran att hämta den? 
Man vet ju aldrig, men jag tror inte att det blir så
			
 
			
			
				Citat från: Cero skrivet 24 april 2008, 18:42:13 PM
Nåja, åtminstone Scanias chassier byggs fortfarande i Södertälje och jag antar att Volvo också bygger sina i Sverige. Så det är "bara" karossen som byggs i Polen. Eller? 
Volvos chassier byggs i Borås och det ligger fortfarande i Sverige.  
			
 
			
			
				Citat från: Johan B skrivet 24 april 2008, 17:37:03 PM
Tja, många komponenter i dagens europeiska produkter kommer ju just från Kina likaså skor, kläder osv. Och det tycker jag inte man kan säga är skit bara för det. Å andra sidan så är deras egenprodurecare bilar hårresande dåliga, likväl deras däck. Kanske krävs det at ett västerländskt företag specar för att det ska bli bra vad vet jag. Men nu tycker jag vi ska sansa oss tills bussarna fått några mil på nacken innan vi dömmer ut. Men jag måste erkänna att även jag är lite skeptisk.
Desværre, det er et faktum at Kinesiske busser er dårlig kvalitet. Jeg ved det fra mine venner og forretningskontakter at de Kina busser der bliver solgt i Rusland og Kasakhstan går i stykker tit og ofte, specielt bybusser holder 1-2 år før de skal gennemrenoveres. Jeg ved det også fra mine egne erfaringer fra mine rejser til Rusland.
I Novosibirsk valgte et busselskab der kører nogle af de store busruter i byen at udskifte sine 20-25 år gamle Volvo B10M med nye Kinesiske busser, de fortæller i Novosibirsk at de nye busser er mere på værksted end de gamle B10M som de nu har skrottet!
			
 
			
			
				Det är dock skillnad mellan märkena har jag förstått och King Long sägs vara ett av de bättre märkena, men tiden lär väl utvisa hur det går...
Även jag har annars hört att de nya ryska turistbussarna av Kinesiskt fabrikat som blir allt vanligare här i Stockholm rostar snabbt (redan första året) och har en del detalj- och finishproblem.
Jag tror dock att mycket av detta är att betrakta som barnsjukdomar och att Kineserna inom något toital år kommer att kunna erbjuda klart konkurrenskraftiga bussar även till västländerna...
//Fredrik
			
			
			
				Citat från: Kim skrivet 24 april 2008, 19:20:57 PM
Desværre, det er et faktum at Kinesiske busser er dårlig kvalitet. Jeg ved det fra mine venner og forretningskontakter at de Kina busser der bliver solgt i Rusland og Kasakhstan går i stykker tit og ofte, specielt bybusser holder 1-2 år før de skal gennemrenoveres. Jeg ved det også fra mine egne erfaringer fra mine rejser til Rusland.
I Novosibirsk valgte et busselskab der kører nogle af de store busruter i byen at udskifte sine 20-25 år gamle Volvo B10M med nye Kinesiske busser, de fortæller i Novosibirsk at de nye busser er mere på værksted end de gamle B10M som de nu har skrottet!
Jo, men nu är det ju inte precis några stadsbussar det rör sig om utan turistbussar. Den första KingLong turistbussen såldes till Italien sommaren 2006 och den italienske agenten, Stefano del Rosso (som varit Setra-säljare i 25 år) har lagt ned mycket arbete på att anpassa bussen för europeiskt bruk. Sedan har Ola Wortzelius och Tony Jonsson utvecklat den ytterligare i samarbete med den kinesiska fabriken så att den skall passa även skandinaviska förhållanden. Här är det två kunniga bussgubbar som varit i farten. Tony är t ex auktoriserad besiktningsman. 
Man kan naturligtvis om man vill se kritiskt på att bussarna blivit nästan ett år försenat (premiär var utlovad till Backaryds-dagarna i juni 2007). Men det kan ju också vara ett tecken på att de svenska importörerna inte varit nöjda förrän bussen uppfyller de kvalitetskrav de ställer. 
När Bussbranschen första gången skrev om de här bussarna avslutades artikeln med: 
Och vem trodde för 40 år sedan att japanska bilar skulle bli bland de vanligaste på svenska vägar i dag. Om 40 år kanske samma sak gäller för kinesiska bussar.Som alltid gäller att man får vad man betalar för. En KingLong kostar mindre än två miljoner kronor. Men jag tror vi skall vänta med att fälla omdömen om dem tills de har kommit ut i trafik. Ser fram mot att läsa vad Johnny E kommer fram till när han har kört den. 
			
 
			
			
				är det möjligt att få sämre kvalle på saker än det som sälgs idag?
skramligt bröte som pajjar jämt är vi ju redan vana vid
vi får väl hoppas att det kommer en hel våg med kinesiska bussar
så att överprisättningen och kvaliten går upp på bussarna 
särskilt vad det gäller reservdelar är det ju ofta brutal ockerpriser bussägarna får betala