Göteborg
Skena inte västtrafik iväg lite nu ?,
varför inte först och främst se till att hajen fungera 100 %, och sen att två stycken under 20 kan åka gratis då dom är i sällskap med en över 20... pensionärer åker gratis... och vad jag läst i ett annat blad så ska inte dom behöva visa upp sitt färdbevis enl västtrafik... och västtrafik gör ju sig sällan hörd om vilka regler som gäller t.ex påstigning fram etc etc... inget fustration från mitt håll... bara en tanke om hur västtrafik tänker...
Köra, öppna och stänga dörrar det är vad som är kvar av bussföraryrket i gbg... skulle SL eller Skånetrafiken tänka sig att ha samma situation som i gbg...
Länken
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=415777
Citat från: Tomas Fransson skrivet 21 april 2008, 22:29:51 PM
Göteborg
Skena inte västtrafik iväg lite nu ?,
... pensionärer åker gratis... och vad jag läst i ett annat blad så ska inte dom behöva visa upp sitt färdbevis enl västtrafik... bara en tanke om hur västtrafik tänker...
Pensionärer åker inte gratis med Västtrafik. Personer över 65 år åker gratis inom Göteborgs stad om de bor i Göteborgs stad. Det är en väsentlig skillnad det. I synnerhet som det är Göteborgs stad som står för fiolerna.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 21 april 2008, 22:29:51 PM
Köra, öppna och stänga dörrar det är vad som är kvar av bussföraryrket i gbg... skulle SL eller Skånetrafiken tänka sig att ha samma situation som i gbg...
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Men om du tänker på biljetthanteringen så är ju kontanthanteringen redan avskaffad hos så gott som alla företag som kör för SL. Och det lär bli samma sak hos dem som kör för Skånetrafiken. Det ser nämligen Arbetsmiljöverket till.
En sak till som förtjänar påpekas: Västtrafik är inte liktydigt med tätortstrafiken i Göteborg.
Jag vet vad som gäller gällande pensionärerna...
Vad jag menade var att kommer du till centralstationen med linje 60 så väller det in folk genom alla dörrar... och mobilerna svichar förbi utan att du hinner kontolera dem, en del säger att dom ska skicka sms och fortsätter bakåt... ingen enig förarkår, inga klara regler, därför gör folk som dom vill i göteborg... det var det jag menade med situation i SL...
SL har ingen kontanthantering ombord, men dom har fortfarande visering, och sist jag var uppe så åkte jag 56 några gånger och det var ingen som klev på genom bakdörrarna eller smet förbi föraren utan att han först kollat biljett eller mobil...
:)
Tråkigt att alla form av kundkontakt försvinner, men nog borde förseningar vara ett minne blott när ni slipper viseringar? Öppna dörrarna, en massa människor hoppar på och av, och man kan lämna hållplatsen snabbt.
Nästa sommar ska enligt uppgift kontanterna försvinna från Umeås stadsbussar, vilket jag ser fram mot. Då kan man äntligen lägga ner tid på att hjälpa folk med övriga frågor som t.ex hotell, resmål osv, samt hålla bussen i tid. Idag stjäl försäljning av enkelbiljetter och påfyllning av busskort med tillhörande kontantväxling mycket tid av körtiden. Ty kontanter är fortfarande 70% av betalningmedlet, trots att bussarna tagit bankkort sedan april 2007.
När jag under sommaren 2007 körde buss i Roslagen under två veckor förundrades jag över hur snabbt det gick att få in folk från hållplatserna sedan enkelbiljettsförsäljningen försvann. Vilket uppsving sen den bedrövligt långsamma enhetstaxan! :D
Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2008, 10:38:31 AM
Nästa sommar ska enligt uppgift kontanterna försvinna från Umeås stadsbussar, vilket jag ser fram mot. Då kan man äntligen lägga ner tid på att hjälpa folk med övriga frågor som t.ex hotell, resmål osv, samt hålla bussen i tid.
Nackdelen med avskaffande av biljetthantering och visering är att relationen mellan förare och passagerare helt försvinner. Därmed kan det bli svårare för en förare att skapa respekt mot exempelvis bråkstakar för tonen blir mer av "Å vem e du då? Kör du bussen bara så tar vi hand om oss själva här bak!". Samtidigt tenderar den del av förarkåren som egentligen inte är särskilt intresserad att svara på resenärernas frågor med "jag vet inte, jag kör bara bussen". Sedan fortsätter de prata med kompisen i telefon eller lyssna på MP3. Tack för den kundservicen.
Jag har förståelse för vitsen med slopad kontantförsäljning ur ett säkerhetsperspektiv men det löser egentligen inte problemet. Mindre kontakt människor emellan skapar barriärer som i sin tur gör att vissa får väldigt svårt att kommunicera med andra. Till slut vågar ingen säga något åt någon och då får bråkstakarna (de som egentligen är de osäkra typerna som inte vågar prata) fullt utrymme.
Citat från: Cero skrivet 22 april 2008, 10:54:06 AMMindre kontakt människor emellan skapar barriärer som i sin tur gör att vissa får väldigt svårt att kommunicera med andra. Till slut vågar ingen säga något åt någon och då får bråkstakarna (de som egentligen är de osäkra typerna som inte vågar prata) fullt utrymme.
Det har du rätt i. Redan idag verkar många människor vara rädda att kommunicera (fråga först), vilket leder till att de t.ex hamnar på rätt linjenummer men i fel åkriktning, eller åker alldeles för långt på linjen rätt ut i skogen. :-\
Lösningen torde vara det vi alla i branschen strävar efter numera. Billiga förköpsremsor/busskort som viseras av biljettmaskinen framme hos föraren, samt enkelbiljetter (som bör vara minst dubbelt så dyra per resa som förköpet) som måste köpas via automater eller i kundtjänsten/kiosken. Alternativt säljer man även hela utbudet på bussen till ett lite högre pris än på kiosken, men där endast till de som betalar med Visa/Mastercard.
Bra skrivet "Cero"... Respekten försviner då... och har man ingen kundkontakt så kanske det dära ansvaret att se propert klädd ut, och servicen från förarens sida kanske inte blir lika profsig när yrkesstoltheten försviner och den är på nästan väck i Gbg.