Från ett besök i Göteborg förra veckan:
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Vasttrafik/LejaBrunnsparken080408copy.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Vasttrafik/ClaesonAvenyn20080408bcopy.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Vasttrafik/GS221Drottningtorget20080408copy.jpg)
			
			
			
				Citat från: Marc skrivet 17 april 2008, 18:35:24 PM
Från ett besök i Göteborg förra veckan:
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Vasttrafik/LejaBrunnsparken080408copy.jpg)
Fick den på bild i dag.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Buss%20i%20vast/LejaTouring_FJA006a.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Buss%20i%20vast/LejaTouring_FJA006b-1.jpg)
			
 
			
			
				Borde fö vara de första bilderna på Lejas nya. Mycket trevligt.
			
			
			
				Fint typsnitt på Leja Touring!
			
			
			
				Trevligt, mer att jaga..
			
			
			
				
Ja detta va nice bilder ;D
Men min fråga är ju också..Varför kör Leja Touring denna linje?
Har GS hyrat in dem eller hur fungerar det?
			
			
			
				Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 april 2008, 21:53:38 PM
Ja detta va nice bilder ;D
Men min fråga är ju också..Varför kör Leja Touring denna linje?
Har GS hyrat in dem eller hur fungerar det?
Leja och Claesson brukar rycka in på Ö-Snabben när det är bussbrist hos Majorna. Som kuriosa kan tilläggas att Leja körde Ö-Snabben innan GS tog över.
			
 
			
			
				Citat från: Johan B skrivet 20 april 2008, 16:01:07 PM
Leja och Claesson brukar rycka in på Ö-Snabben när det är bussbrist hos Majorna. Som kuriosa kan tilläggas att Leja körde Ö-Snabben innan GS tog över.
Det finns en kul bakgrundshistoria till att det blev så. För att vända vid Saltholmen krävdes nämligen en backningsmanöver. GS skyddsombud stoppade därför körningen på denna linje och vände sig till Buss i Väst för uppdraget. Det blev delägaren Leja Touring som fick köra och de hade två bussar speciallackade för ändamålet: en Setra S215HR och en Carrus Fifty. 
Någon gång runt år 2000 hade ett godståg spårat ur och rivit upp sliprar på en mils längd mellan Ed och Råskogen (utanför Mellerud). Inga tåg kunde därför gå Göteborg-Oslo på en vecka. Jag hade uppdraget att kolla bussersättningen vid kvällsavgången (officiell kommendering i uniform för att nu undvika missförstånd och spekulationer) och ve och fasa: det var cirka 40 resenärer som inte fick plats. Snabbt på telefonen för att ringa efter en buss till och efter en halvtimme kom den ovannämnda Setran. När några resande såg  att det var "en vanlig stadsbuss" blev det nästan uppror men den här bussen hade vanlig turiststandard (för att nu anknyta till tråden om stadsbussar med toalett). Den synnerligen trevlige föraren - en invandrare för övrigt - fick stämningen på topp. Och Ö-snabben fick alltså ta en extratur till Oslo, men var tillbaka lagom igen för nästa dags uppdrag.