Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Rådeström skrivet 15 april 2008, 22:27:08 PM

Titel: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 15 april 2008, 22:27:08 PM
När Scania ändå var igång och kapade stocken, så blev det lite över även till Stockholmsområdet och SL.

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001448N10-KNU461-Stockholm-9005_be.jpg)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001465N10-KLP615-Liljeholmen_Stockholm-9005_be.jpg)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001471N10-AFA205-Tumba-9005_be.jpg)

Tittut i grönfodret:
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001477N10-MCG666-Jakobsberg-9005_be.jpg)
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 22:55:31 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 april 2008, 22:27:08 PM
När Scania ändå var igång och kapade stocken, så blev det lite över även till Stockholmsområdet och SL.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001465N10-KLP615-Liljeholmen_Stockholm-9005_be.jpg)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B001471N10-AFA205-Tumba-9005_be.jpg)

MYCKET trevligt, dessa två speciellt känner jag för.
1. Liljeholmen för att det är totalt förändrat, stora husblaffor i bakgrunden och bilparkering där bussen står.
    Här har jag mången gånger passerat till och från jobbet och här har jag tagit mängder med bilder.

2. Tumba station likaså, där bussen står går vägen idag.
    I detta trafikområde bor jag och är favoritområdet.

Favoritbilden blir givetvis Botkyrkabilden.

Och ta mej sjutton, är det inte Linjebuss 0945 som står på Klarabergsviadukten?
har nämligen sett samma vagn på samma plats själv.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Simon A skrivet 15 april 2008, 23:32:09 PM
Trevliga bilder men har en liten undring. Antingen har jag missat något eller så är jag bara dum men vad menas med "när Scania ändå kapade stocken"? Tacksam för svar.

//Simon
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Leif D skrivet 15 april 2008, 23:35:29 PM
Fina bilder Uffe, har du scannat dom själv ?

Kom just på varför Bussmicke aldrig använder klocka ! 
Han tror att värden inte ska förändras då, de måste ju vara det.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:48:49 PM
Har inget emot förändringar, om de är till fördel/till det bättre vilket det sällan är..
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Leif D skrivet 16 april 2008, 00:11:30 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:48:49 PM
Har inget emot förändringar, om de är till fördel/till det bättre vilket det sällan är..

Å tusan !!
Har inte märkt någon positiv inställning till förändringar, vad jag kan minnas.....
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ted Selander skrivet 16 april 2008, 06:26:01 AM
Citat från: Simon A skrivet 15 april 2008, 23:32:09 PM
Trevliga bilder men har en liten undring. Antingen har jag missat något eller så är jag bara dum men vad menas med "när Scania ändå kapade stocken"? Tacksam för svar.

//Simon

Karossens form får somliga att osökt tänka på metervara eller en stock som kapas i valfria längder. Vanligast var 12 eller 18 meter.

/Ted
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Cero skrivet 16 april 2008, 09:04:39 AM
Underbara bilder på saknade bussar. Speciellt 5775 som tillhör min hemmaplan.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Simon A skrivet 16 april 2008, 15:50:35 PM
Citat från: Ted S skrivet 16 april 2008, 06:26:01 AM
Karossens form får somliga att osökt tänka på metervara eller en stock som kapas i valfria längder. Vanligast var 12 eller 18 meter.

/Ted
Tack för svaret :)

//Simon
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 april 2008, 16:18:42 PM
Citat från: Leif D skrivet 16 april 2008, 00:11:30 AM
Å tusan !!
Har inte märkt någon positiv inställning till förändringar, vad jag kan minnas.....

Har knappt varit några värda namnet heller..
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 april 2008, 16:21:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 07:49:48 AM
Jo jag reagerade också på att den fd Vallentuna/Siriusbussen hade råkat komma med uppe på viadukten.

//Lars

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/0900/Linjebuss_0945_Garaget_Vallentuna_940505.jpg)
Hade denna på hemsidan, någonstans i arkivet skall jag ha bilder från Klarabergsviadukten där bakpartiet ingår.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Leif D skrivet 16 april 2008, 18:50:12 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2008, 16:18:42 PM
Har knappt varit några värda namnet heller..

Glömde ju en positiv förändring iofs, men den är väl väl OT för detta forum kanske.  Herrns snusförbrukning allså.  Det ser jag som positiv förändring.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 16 april 2008, 20:30:10 PM
På denna tråd fanns en bild på en Volvo (LB-märkt) KSD 775, nu till undringen:
Jag har också denna buss på dia, men ologgad och med en handikapp logga alldeles vid
dörren, den har också en Linjebussmärkt pappskylt med handskrivet linjnr: 546 och dessutom
är färgsättningen annorlunda. Hade den något speciellt när den var handikappmärkt
trots bara en dörr (den jag ser på sidan). Eller har den en dörr bakom bakhjulet?
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 16 april 2008, 20:57:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:48:49 PM
Har inget emot förändringar, om de är till fördel/till det bättre vilket det sällan är..

Jo, men visst var det bättre förr...
Mer buller från bussarna, mer utsläpp, inga bränslen som sparade naturen, färre hästkrafter så de gick slöare, ingen AC, dom äldre hade svårare o komma upp på bussen, och barnvagnarna tog längre tid på sig när dom fick bäras av och på.

Micke...visst var allt bättre förr....eller?
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 17 april 2008, 09:09:16 AM
Ska man se ur ett verklighetsanpassat läge så.. Men ur diggarsynpunkt är de äldre såklart häftigare.

//Niclas
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 17 april 2008, 09:27:33 AM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 17 april 2008, 09:09:16 AM
Ska man se ur ett verklighetsanpassat läge så.. Men ur diggarsynpunkt är de äldre såklart häftigare.

//Niclas

Men å andra sidan om vi ser lite realistiskt på det hela.
När CR112:an var ny var den för mig inget särskilt, inte heller en Van Hool Alizée.

Om 20 år är nog både OmniCityn, Säfflen och andra modeller som är nya idag intressanta och det nya ointressant - och såklart mycket sämre än föregångarna  ;)
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Cero skrivet 17 april 2008, 09:36:57 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 april 2008, 09:27:33 AM
Men å andra sidan om vi ser lite realistiskt på det hela.
När CR112:an var ny var den för mig inget särskilt, inte heller en Van Hool Alizée.

Om 20 år är nog både OmniCityn, Säfflen och andra modeller som är nya idag intressanta och det nya ointressant - och såklart mycket sämre än föregångarna  ;)

Håller med dig angående reflektionen i 20-årsperspektivet. Dock tyckte jag att CR112 var speciell redan när den var ny. Som grabb var man van vid att åka trötta, bullringa, knarriga Büssing och Leyland eller CF:ar (vilka man som barn tyckte var antika med motorn fram). Dessutom innehöll de äldre vagnarna snedställda säten och platser där man som barn inte såg någonting alls ut. De som körde kämpade med stora rattar och till synes tung styrning. CR112 införde en ny stil med en tyst, snabb buss som (i Stockholm) hade alla sätena vända framåt. Förarna hanterade skapelsen med lätthet via en liten ratt och trycklisten kändes som en teknologisk nyhet. Dessutom hade bussen, trots sin lådform, en som man tyckte då rätt ball balans mellan fram och baköverhäng såtillvida att det senare var kortare än det fram. Dessutom var hjulen placerade mer i plan med karossidan än tidigare (speciellt de som hade lättmetallfälgar) vilket förde tankarna till något lite sportigare. CR112 kanske inte var något teknologiskt jättesteg framåt jämfört med 111:an. Det kanske var karossens form och den tredje dörren som var det riktigt viktiga, men nog uppfattades de som väldigt moderna när de var nya.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Svemicke skrivet 17 april 2008, 13:13:30 PM
Citat från: Leif D skrivet 15 april 2008, 23:35:29 PM
Fina bilder Uffe, har du scannat dom själv ?

Kom just på varför Bussmicke aldrig använder klocka ! 
Han tror att värden inte ska förändras då, de måste ju vara det.
Va? Menar Du att det räcker med at göra sig av med klockan? Den skall kastas omedelbart.  :D
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Leif D skrivet 19 april 2008, 22:24:32 PM
Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2008, 13:13:30 PM
Va? Menar Du att det räcker med at göra sig av med klockan? Den skall kastas omedelbart.  :D

Psykologiskt kanske de funkar.....
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 april 2008, 02:01:02 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 april 2008, 09:27:33 AM
Men å andra sidan om vi ser lite realistiskt på det hela.
När CR112:an var ny var den för mig inget särskilt, inte heller en Van Hool Alizée.

Om 20 år är nog både OmniCityn, Säfflen och andra modeller som är nya idag intressanta och det nya ointressant - och såklart mycket sämre än föregångarna  ;)

Jag tror snarare att dagens ungdomar med vår bussitiska läggning tycker en modern Säffle är raritet om 20 år. Vi håller oss nog kvar till de bussar som fanns i vår ungdom. Min spekulativa filosofi i alla fall.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 09:04:05 AM
Citat från: Svemicke skrivet 20 april 2008, 02:01:02 AM
Jag tror snarare att dagens ungdomar med vår bussitiska läggning tycker en modern Säffle är raritet om 20 år. Vi håller oss nog kvar till de bussar som fanns i vår ungdom. Min spekulativa filosofi i alla fall.

Det är väl ganska troligt att det blir så, om nu dagens Säffle håller så länge som 20 år.  :D  Det är väl samma sak som PRO har märkt att nu skall det snart inte vara dragspel längre på träffarna utan Beatles och Rolling Stones allteftersom 40-talsgeneration blir pensionärer. Och om 40 år blir det Metallica och liknande...
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 april 2008, 13:01:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 09:04:05 AM
Det är väl ganska troligt att det blir så, om nu dagens Säffle håller så länge som 20 år.  :D  Det är väl samma sak som PRO har märkt att nu skall det snart inte vara dragspel längre på träffarna utan Beatles och Rolling Stones allteftersom 40-talsgeneration blir pensionärer. Och om 40 år blir det Metallica och liknande...


Ja, det följer väl generationerna.
Titel: SV: Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2008, 14:11:34 PM
För mig som är född på sent 70-tal är bussar tillverkade 1975-85 rena rariteter. De Ajokki och DeltaPlan-bussar man minns från barndomen försvann ju från min barndoms skolvägar redan innan jag börjat i högstadiet, och t.o.m den splitternya Delta-turistbussen som vi skolbarn åkte i några få dagarna efter leverans 1989 är skrotad sedan några år tillbaka. När man väl tagit busskortet en liten bit in på 2000-talet fanns det nästan bara kvar bussar med G8-växellåda i min närhet, och för att köra äldre saker fick man vända sig till veteranföreingarna.

En kul grej med framtidens ålderdomhem är dock att vi alla lär kräva bredband (för att diskutera på forum likt detta) samt tillåtelse att spela vår techno på dagarna!  ;D