Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 15 april 2008, 14:03:39 PM

Titel: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 15 april 2008, 14:03:39 PM
Hej

Vilka järnvägsföretag har haft busstrafik, förutom SJ, TGOJ, GDG?

mvh Stefan P
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 15:31:40 PM
Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2008, 14:03:39 PM
Hej

Vilka järnvägsföretag har haft busstrafik, förutom SJ, TGOJ, GDG?

mvh Stefan P

De flesta järnvägsbolag som fanns innan förstatligandet hade också busstrafik. Många av dessa företags busstrafik kom således att gå upp i SJ.
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 15 april 2008, 15:41:49 PM
Hej

Tack för svaret, där ser vad fel man kan ha.

mvh Stefan P
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 16:58:48 PM
Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2008, 15:41:49 PM
Hej

Tack för svaret, där ser vad fel man kan ha.

mvh Stefan P

Frågan är vem som kan ha mest fel.   :-[ Visst var GDG ett järnvägsbolag. Det bildades genom sammanslagning av BJ (Bergslagernas Järnvägar) och Gävle-Dala Järnväg (GDJ). Förstatligades och gick således upp i SJ år 1948. Busstrafiken denna drevs vidare i ett av SJ helägt dotterbolag.
(För att inte förvirra någon har jag tagit bort meningen "GDG har för övrigt aldrig varit något järnvägsbolag" i mitt ursprungliga inlägg.)
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 april 2008, 21:14:27 PM
Var det inte också så att järnvägsbolagen startade egen busstrafik för att skydda sina  intressen gentemot de privata åkare som startade bussbolag på 20-talet och framåt?
Jämför till exempel SJ:s övertagande av BST:s Huddingelinjer 1938, då dessa direkt berörde järnvägens trafikområde.
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 22:45:11 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 april 2008, 21:14:27 PM
Var det inte också så att järnvägsbolagen startade egen busstrafik för att skydda sina  intressen gentemot de privata åkare som startade bussbolag på 20-talet och framåt?
Jämför till exempel SJ:s övertagande av BST:s Huddingelinjer 1938, då dessa direkt berörde järnvägens trafikområde.

Det var två syften: att komplettera tågtrafiken och att hindra att någon annan gjorde det.
Hörde en historia om Edvin Olsson i Vittskövle. Det privata järnvägsbolaget ville köpa hans busslinje och han var inte ovillig att sälja. Edvin begav sig till banken på utsatt tid för att underteckna kontraktet men järnvägens representanter var inte där då.
- Är de inte mer angelägna får det vara, sa Edvin och gick därifrån.
Olssons Buss i Vittskövle firade i februari sitt 85-årsjubileum, numera ägt av Edvins sonsöner!
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 april 2008, 18:57:02 PM
Visst har även SRJ varit bussbolag?
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: K R skrivet 16 april 2008, 19:50:26 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 april 2008, 18:57:02 PM
Visst har även SRJ varit bussbolag?

Hej!

Stockholm - Roslagens Järnvägar (SRJ) bedrev busstrafik genom bl a
Stockholms Läns Omnibus AB (SLO) som grundades 1923 och inköptes av SRJ år 1927.
Detta SLO blev en del av SJ Biltrafik år 1959.

mvh K R

Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: K R skrivet 16 april 2008, 22:19:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 15:31:40 PM
De flesta järnvägsbolag som fanns innan förstatligandet hade också busstrafik. Många av dessa företags busstrafik kom således att gå upp i SJ.


Hej!

Ett sådant järnvägsbolag var ju Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägs AB (SWB),
populärt kallad Västeråsbanan. Dess bussbolag hette Svenska Omnibus AB.
Det förekommer ibland uppgifter att detta bolag skulle ha varit benämnt Stockholms Omnibus AB,
men det rätta namnet torde alltså vara Svenska Omnibus AB.

mvh K R
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2008, 22:43:14 PM
Citat från: K R skrivet 16 april 2008, 22:19:40 PM
Hej!

Ett sådant järnvägsbolag var ju Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägs AB (SWB),
populärt kallad Västeråsbanan. Dess bussbolag hette Svenska Omnibus AB.
Det förekommer ibland uppgifter att detta bolag skulle ha varit benämnt Stockholms Omnibus AB,
men det rätta namnet torde alltså vara Svenska Omnibus AB.

mvh K R

I de papper som finns bevarade efter den Volvo B513 från 1945 som ägs av Klubb Gamla 45-an i Borås står "Stockholms Omnibus AB". Kan det ha varit ett detta dotterbolag till Svenska Omnibus AB.
En sak att beakta är att järnvägsföretagen ägde bussbolag men det var inte alltid som de fick namn efter järnvägsföretaget. SJ ägde som bekant GDG och också hälften i Billingens Trafik AB för att nämna närliggande exempel. Medan exempelvis Halmstad-Nässjö Järnväg körde bussar under eget namn. Dessa övergick förstås vid förstatligandet till SJ.

Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: K R skrivet 16 april 2008, 23:37:42 PM
Hej Staffan!

Klurigt detta...

Intressant att de bevarade dokumenten till Gamla 45-an omnämner bolaget såsom "Stockholms...".
Denna buss skulle alltså ha varit beställd till detta bolags föregångare till SJ:s linje 3 till Hässelby,
men senare vid leverans varit skrudad i SJ-livré eftersom SJ då hunnit ta över.

När jag blev brydd över detta bolagsnamn, efterhörde jag med nestor Ulf Essén om hans åsikt i denna fråga.
Han sade sig inte känna till något bolag med detta namn, utan menade att det borde röra sig om "Svenska..."

Svenska Omnibus AB finns även omnämnt under SJ-20 i den linjenummerhistorik,
sammanställd av Max Widell, som länkas till nedan:

http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html

Som kuriosum länkas även till en bild på ett aktiebrev från "Svenska...":

http://www.aktiesamlaren-bjb.se/aktiebrev/aktier/allac/akt207.htm

Som sagt, intressant detta...

mvh K R

Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 08:05:03 AM
Citat från: K R skrivet 16 april 2008, 23:37:42 PM
Hej Staffan!

Klurigt detta...

Intressant att de bevarade dokumenten till Gamla 45-an omnämner bolaget såsom "Stockholms...".
Denna buss skulle alltså ha varit beställd till detta bolags föregångare till SJ:s linje 3 till Hässelby,
men senare vid leverans varit skrudad i SJ-livré eftersom SJ då hunnit ta över.

mvh K R



Enligt samma papper övergick bussen till SJ först 1946 men vi har ju sett bilder på att den var SJ-målad redan vid leveransen 1945. Den hade redan då också fått nummer 845. Kan Stockholms Omnibus AB ha varit ett "på pappret-bolag" för nämnda linje. Hässelby stämmer också med tillgängliga arkivuppgifter?
Det kan naturligtvis också vara en ren felskrivning i de gamla dokumenten. Som du själv skrev var det många som trodde att det hette Stockholms Omnibus AB. Och av allt att döma har bussen aldrig varit märkt med detta företagsnamn.

Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 17 april 2008, 16:57:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 08:05:03 AM
Enligt samma papper övergick bussen till SJ först 1946 men vi har ju sett bilder på att den var SJ-målad redan vid leveransen 1945. Den hade redan då också fått nummer 845. Kan Stockholms Omnibus AB ha varit ett "på pappret-bolag" för nämnda linje. Hässelby stämmer också med tillgängliga arkivuppgifter?
Det kan naturligtvis också vara en ren felskrivning i de gamla dokumenten. Som du själv skrev var det många som trodde att det hette Stockholms Omnibus AB. Och av allt att döma har bussen aldrig varit märkt med detta företagsnamn.




Bussen heter väl 0850, men är av årsmodell 1945.

/Christian
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 17:48:14 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 17 april 2008, 16:57:36 PM

Bussen heter väl 0850, men är av årsmodell 1945.

/Christian

Självklart skall det sluta på 50 men däremot är jag inte enig om att inventarienumret skall börja med en nolla. Nollan infördes väl först i och med högertrafikvagnarna. Bussen är i varje fall märkt "850" och inget annat.

Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 april 2008, 21:02:06 PM
Det är riktigt, det var med den nya serien högerbussar man började med inledande nollor. Det berodde väl på att SJ inträtt i den begynnande datoriserade tiden med hålkort och då måste alla nummer bestå av lika många, i det här fallet, fyra siffror.
Titel: SV: Järnvägar - Bussar
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 20 april 2008, 02:12:22 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 17:48:14 PM
Självklart skall det sluta på 50 men däremot är jag inte enig om att inventarienumret skall börja med en nolla. Nollan infördes väl först i och med högertrafikvagnarna. Bussen är i varje fall märkt "850" och inget annat.




Nog känner jag till att bussen är märkt 850. Mitt svar berodde ju på att du angav 845.

/Christian