Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Petter Swanberg (PSw) skrivet 13 april 2008, 23:05:04 PM

Titel: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Petter Swanberg (PSw) skrivet 13 april 2008, 23:05:04 PM
I och med anskaffandet av nya gas-Scanior i Borås (sett 25.048  25.051  25.052  25.053) har på "avställningsrampen" ställts upp trotjänarna 25.008  25.010  25.014 o. tidigare 25.016. Ytterligare nya vagnar står ute i Viared (tror Bernt fotade för en vecka sen).
Utbildningen av 360 förare, samt lite redan upptäckta förändringar som måste göras, gör att premiärdag är satt till torsdag, denna vecka. ??

Ett annat problem tiden c:a 5/5 till midsommar blir för depåförarna i Svenljunga och Tranemo. Lindåsabron (Aplared) måste repareras/kortas av - den är ju redan 2-3 år gammal. Detta kommer medföra problem vid bussamlingsplatsen Lockryd (vid Hillared), då snabbussarna 350/360 kommer att bli sena, då de bitvis måste köra gamla rv 27. Troligtvis "enkelriktas" trafiken att gå via Målsryd/Gånghester mot Borås och via Skrämbo/Kråkered/Målsryd mot Karlskrona. Får se hur detta löses praktiskt.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 14 april 2008, 00:01:29 AM
Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 13 april 2008, 23:05:04 PM
I och med anskaffandet av nya gas-Scanior i Borås (sett 25.048  25.051  25.052  25.053) har på "avställningsrampen" ställts upp trotjänarna 25.008  25.010  25.014 o. tidigare 25.016. Ytterligare nya vagnar står ute i Viared (tror Bernt fotade för en vecka sen).
Utbildningen av 360 förare, samt lite redan upptäckta förändringar som måste göras, gör att premiärdag är satt till torsdag, denna vecka. ??


Jag såg att det stod tre Volvo/Säffle "undanskuffade" långt åt höger när jag körde förbi garaget idag - där 016 stått tidigare. Tänkte slå lite i bilregistret och se om någon är avställd men nu blev det lättare att veta vilka man skulle kolla. 008 anges ännu i trafik medan 010 är avställd den 1 april och 014 den 4 april. Men 016 stå väl inte kvar där längre? Den ägs f ö numera av en privatperson i Valskog. Själv åkte jag f ö 013 på 2:an till stationen idag - normalt sett ska 046 och 047 gå på linje 2 på söndagar.

Nedan två reprisbilder på 010 och 014 tagna den 17 mars i år.

(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2008-03-17012a.jpg)
010 på Yxhammarsgatan som linje 7 mot Kristineberg och Hedvigsborg. Denna är f ö en av de BL-bussar som finns till salu hos BTC.

(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2008-03-17005a.jpg)
014 på linje 43 till Almenäs på Allégatan. Tidigare har vi kunnat läsa här att denna linje försvinner till sommaren och istället förlängs vissa turer på linje 3.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 april 2008, 12:00:21 PM
Var ligger Valskog? Falskog vet jag ligger utanför Borås mot Ulricehamn.

008 har inte varit bra på vintern då det funnits oerhört lite förarvärme.

Pratade för övrigt med en resenär på ettan när jag reste hem igår. Hon var så glad att BL äntligen skulle byta ut MAN-bussarna. Ja, hon sa väl inte MAN-bussarna men jag förstod att det var dessa hon syftade på.

Jag tillrättavisade henne då och sa att dessa inte skall bytas ut utan att det rör sig om de äldre Volvobussarna. "Men det är ju dessa som går sämst", sa hon då. Ja, de går sämst trots att de bara är tre år gamla. Fascinerande.

Finns det någon som har en bild på 016 hos sin nya ägare? Vet någon vad den ska användas till?
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2008, 12:04:47 PM
Citat från: Svemicke skrivet 14 april 2008, 12:00:21 PM
Var ligger Valskog? Falskog vet jag ligger utanför Borås mot Ulricehamn.
Valskog ligger utanför Arboga. Jag vill minnas att köparen tänkte göra en husbuss av den. Men eftersom 016 fick motorras och dessutom har tjänat som reservdelsförråd åt andra bussar så torde det väl vara ett ganska hopplöst projekt.

Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 14 april 2008, 22:07:29 PM
Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 13 april 2008, 23:05:04 PM
I och med anskaffandet av nya gas-Scanior i Borås (sett 25.048  25.051  25.052  25.053) har på "avställningsrampen" ställts upp trotjänarna 25.008  25.010  25.014 o. tidigare 25.016. Ytterligare nya vagnar står ute i Viared (tror Bernt fotade för en vecka sen).
Utbildningen av 360 förare, samt lite redan upptäckta förändringar som måste göras, gör att premiärdag är satt till torsdag, denna vecka. ??


Nu är även 008 avställd enligt bilregistret - detta från idag den 14 april. Nedan en bild på 008 på linje 2 på Allégatan den 17 mars i år.

(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2008-03-17004a.jpg)
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2008, 22:13:41 PM
Jag åkte med 009 i dag, vilken nu är den med lägsta numret hos BL. Den gick på linje 42.
Precis bakom vid Resecentrum kom tre av de nya Scaniorna skyltade "Testbuss". Det är inte ofta jag går ut utan kamera men i dag gjorde jag det. Typiskt!!
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 april 2008, 11:23:44 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2008, 22:13:41 PM
Jag åkte med 009 i dag, vilken nu är den med lägsta numret hos BL. Den gick på linje 42.
Precis bakom vid Resecentrum kom tre av de nya Scaniorna skyltade "Testbuss". Det är inte ofta jag går ut utan kamera men i dag gjorde jag det. Typiskt!!


DEessa tjänstgör som instruktionsbussar och kör i regel linje 2:s rutt någon gång mellan 9 och 12, 13.15 och 16.15 samt 17.00 och 20.00 om Du vill fotografera dem. 048 och 051 är de som brukar användas.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 11:37:37 AM
Citat från: Svemicke skrivet 15 april 2008, 11:23:44 AM
DEessa tjänstgör som instruktionsbussar och kör i regel linje 2:s rutt någon gång mellan 9 och 12, 13.15 och 16.15 samt 17.00 och 20.00 om Du vill fotografera dem. 048 och 051 är de som brukar användas.

Ja, jag såg dem vid Resecentrum strax före 16.30 så det kan nog stämma. Men jag tyckte det var tre stycken, men det är ju möjligt att den sista var en "vanlig" MAN.
Tack för uppgifterna! Får se om jag hinner ner i morgon. I dag är det rätt kört.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: cobra_81 skrivet 15 april 2008, 12:13:14 PM
Citat från: Svemicke skrivet 15 april 2008, 11:23:44 AM
048 och 051 är de som brukar användas.

Även 052 används, i alla fall så gjorde den det när jag va på utbildningen. 8)
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: yngrot skrivet 15 april 2008, 15:17:15 PM
cobra_81 kan inte du och svemicke ta lite bilder på de nya även interiör.. ni har ju lättare för det än en "lantis" ;) som jag  när jag är ledig brukar jag hålla mig borta från storstan ;D
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 april 2008, 01:37:36 AM
Citat från: yngrot skrivet 15 april 2008, 15:17:15 PM
cobra_81 kan inte du och svemicke ta lite bilder på de nya även interiör.. ni har ju lättare för det än en "lantis" ;) som jag  när jag är ledig brukar jag hålla mig borta från storstan ;D
Vi får nog inte tillträde till dessa igen förrän de sätts i trafik, så det kan dröja.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Petter Swanberg (PSw) skrivet 18 april 2008, 10:48:51 AM
Eftersom jag varit kommenderad i sign. yngrots domäner (Tranemo) ett par dar så är jag inte helt uppdaterad på nykomlingarna, men 7 st. har kommit till Borås varav 3 godkänts av stallchefen. Inne i verkstan stod 14/4 nr 50 och 56 samt en onumrerad (AUJ 907).
Bernt! 16 finns inte i Bs/Strömsdal "skrotrampen", men väl 08, 10 och 14.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2008, 11:18:39 AM
Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 18 april 2008, 10:48:51 AM
Eftersom jag varit kommenderad i sign. yngrots domäner (Tranemo) ett par dar så är jag inte helt uppdaterad på nykomlingarna, men 7 st. har kommit till Borås varav 3 godkänts av stallchefen. Inne i verkstan stod 14/4 nr 50 och 56 samt en onumrerad (AUJ 907).
Bernt! 16 finns inte i Bs/Strömsdal "skrotrampen", men väl 08, 10 och 14.

052 såg jag i trafik och fotograferade i onsdags.
Borås Tidning skriver för övrigt om detta i dag och enligt artikeln skall alla 13 B10BLE Säffle nu tas ur trafik men fem eller sex av dem skall ställas upp så att de kan användas i reserv. Det är främst gasleveranserna man oroar sig för. Jag tror dock inte Västtrafiks informationsansvarige uppger riktigt rätt där Enligt vad som tidigare sagts skall 034-036 behållas ett år till (de är ett år yngre än sina kollegor) och de lär behövas. Tio nya bussar kan knappast ersätta tretton äldre.
http://www.bt.se/nyheter/boras/gasdrivna-bussar-ett-lyft-for-miljon(592613).gm
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: yngrot skrivet 19 april 2008, 13:30:03 PM
Det är väl väldigt vanligt att de på Västtrafik inte alltid har koll på verkligheten. De 3 034-036 måste väl ändå användas ett tag till för som Staffan skriver 10 är mindre än 13 iaf i allas verklighet utom möjligen Västtrafiks ;)    den som lever får se.. sen återstår ju att se om det finns gas så det räcker..... Bäst du ser till nu att slänga mycket svarta påsar Staffan ;)
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 15:04:22 PM
Enl vanligtvis välunderrättade källor kommer minst sex Volvo BLE att finnas kvar i stadsrafiken,som reservbussar. Senaste informationen forteller att det kanske inte enbart inte kommer att bero på årsmodell utan mer fordonstatus. Enl samma källor var det senast i förra veckan som det rådde problem med gasförsörjörningen i Borås Stad system...
BL´s 95 är förvisso gamla o slitna efter att ha skramlat fram på undermåliga underlag. men trots allt är det nog så att Volvo BLE oftare klappar ihop på linjen än Scania-etanol- Hur svemicke kan försvara Volvo BLE-vagnarna så mycket förstår jag inte(när jag tjvukikar i assitancekårens register)



Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2008, 15:17:57 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 april 2008, 13:30:03 PM
Det är väl väldigt vanligt att de på Västtrafik inte alltid har koll på verkligheten. De 3 034-036 måste väl ändå användas ett tag till för som Staffan skriver 10 är mindre än 13 iaf i allas verklighet utom möjligen Västtrafiks ;)    den som lever får se.. sen återstår ju att se om det finns gas så det räcker..... Bäst du ser till nu att slänga mycket svarta påsar Staffan ;)

Samtidigt som det som skall slängs i svart påse har minskat så att det tar två månader för ett enpersonshushåll att få ihop en sådan. Nu får man naturligtvis slänga den oftare eftersom det annars börjar lukta, men förut så blev en påse full på två veckor. Å andra sidan: renhållningsverket höll det som en strängt bevarad hemlighet vad som fick slängas i de svarta påsarna enligt de nya reglerna, vilket medförde massor med driftsavbrott vid anläggningen på Sobacken. Och dessutom försämrade gasen. Nu får man kanske in hälften så mycket råvaror men förhoppningsvis en högre kvalitet på produktionen. Så vi får väl se om det slutar på plus eller minus.
Om det nu är som Trafikarn skriver att man skall behålla sex B10BLE så finns ju en bra tilltagen reserv. Och nog verkar det, tycker jag, som om 034-036 är i bättre skick än de andra. Sedan beror det naturligtvis på hur bra OmniLinkarna fungerar när de kommer i trafik. Men det är ju en beprövad modell så jag tror att det största problemet blir gasleveranserna. Och optionen på ytterligare 10 bussar kan också användas för att köpa dieselbussar. Så det kanske bara blir en kort period då inga dieselbussar (förutom Neoplanerna på linjerna 11-16) rullar i tätortstrafiken i Borås.
Synd att Scanias hybridbuss inte är längre framme, det skulle annars vara en utmärkt lösning i kombination med att man kör på biobränsle, dock inte sådan som framställs av råvaror som lämpar sig som mat. Man får t ex större verkningsgrad av biogas om man förvandlar den till syntetisk diesel.





Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: yngrot skrivet 19 april 2008, 15:23:54 PM
Man kan ju undra hur mycket energi det går åt till gastillverkningen??
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 april 2008, 15:37:22 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 15:04:22 PM
Enl vanligtvis välunderrättade källor kommer minst sex Volvo BLE att finnas kvar i stadsrafiken,som reservbussar. Senaste informationen forteller att det kanske inte enbart inte kommer att bero på årsmodell utan mer fordonstatus. Enl samma källor var det senast i förra veckan som det rådde problem med gasförsörjörningen i Borås Stad system...
BL´s 95 är förvisso gamla o slitna efter att ha skramlat fram på undermåliga underlag. men trots allt är det nog så att Volvo BLE oftare klappar ihop på linjen än Scania-etanol- Hur svemicke kan försvara Volvo BLE-vagnarna så mycket förstår jag inte(när jag tjvukikar i assitancekårens register)


Jag är absolut inte negativ till etanolbussarna. Har bara inte haft någon anledning att föra dessa på tal då det i dagsläget inte är aktuellt med avyttring av dessa.

Det är däremot på tal att avyttra BLE-bussarna och sett ur förar- och passagerarperspektiv så presterar dessa betydligt bättre gångegenskaper än de mer moderna gasdrivna MAN-bussarna.

BLE-bussarna som användes i Malmö av dåvarande Linjebuss och som är av sama årgång som BL:s var däremot en annan femma. Dessa hade mycket usla gångegenskaper. Det skylldes på att de var första generationens gasbussar.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2008, 15:40:44 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 april 2008, 15:23:54 PM
Man kan ju undra hur mycket energi det går åt till gastillverkningen??

Schhh! Sådana frågor får man ju inte ställa.  ::)
Men när det gäller utsläpp (ca 30 procent av dem för diesel) så skall även utsläpp från den energi som går åt vid tillverkning och transporter vara medräknat. Detta gäller alltså biogas. Naturgasen har cirka 75 procent gentemot dieselns utsläpp och i fallet Borås tillkommer också en engergikrävande transport från Göteborg till Borås. Biogas transporteras i rörledning från Sobacken till tankanläggningen vid Gässlösa - och snart också Åhaga och BL:s  garage vid Strömsdal och det är alltså en mycket miljövänlig transport.

Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 21:04:11 PM
Miljömässigt är biogas ett av de bästa, om inte det bästa energimedlet. Avgaser,biprodukter är ju till största delen sådant som i alla fall skulle gå ut i naturen genom förruttnelseprocessen.
Som Staffan skriver, den kräver dessutom inte några transporter; så möljömässigt överlägsen. Men som fordonsbränsle... Kanske inte så idealisk - håller med om den vore bättre som syntetdiesel, eller varför inte bränna den i fjärrvärmeanläggningarna i stället för skogsvaror och använda träprodukterna till etanolproduktion?

Ang. energiåtgången för framställningen av biogas så tas i traditionella anläggningen det av tidigare producerad gas, så det blir en form av nollsummespel.
Titel: SV: avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2008, 21:14:10 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 21:04:11 PM
Miljömässigt är biogas ett av de bästa, om inte det bästa energimedlet. Avgaser,biprodukter är ju till största delen sådant som i alla fall skulle gå ut i naturen genom förruttnelseprocessen.
Som Staffan skriver, den kräver dessutom inte några transporter; så möljömässigt överlägsen. Men som fordonsbränsle... Kanske inte så idealisk - håller med om den vore bättre som syntetdiesel, eller varför inte bränna den i fjärrvärmeanläggningarna i stället för skogsvaror och använda träprodukterna till etanolproduktion?

Ang. energiåtgången för framställningen av biogas så tas i traditionella anläggningen det av tidigare producerad gas, så det blir en form av nollsummespel.


Du har rätt i att biogas är ett miljömässigt bra drivmedel och det är nog det bästa av dem som finns att tillgå i dag. Möjligen etanol framställt av inhemskt odlat vete skulle vara bättre, men då har vi det där med att förvandla mat till drivmedel vilket tar emot någonstans etiskt.  Sedan är det ju så att måste man byta ut biogasen mot naturgas (vilket tekniskt sett inte är några hinder) eller importera etanol över halva jordklotet förlorar man mycket av miljöfördelarna. I framtiden tror jag att nuvarande biogastankställen kommer att tas bort och ersättas antingen av flytande biogas (mycket lättare att transportera och tanka) eller biogas, sumpgas m m omvandlad till syntetisk diesel som kan tankas från samma pumpar som den fossila dieseln i dag.
Bästa drivmedel av dem som är framtagna för bussar i dag är - näst efter trådbussar som drivs av s k grön el - bränsleceller. Men tyvärr finns ingen serietillverkning av bussar med det senare drivmedlet, varför de blir enormt dyra i inköp. Det finns heller ingen bra infrastruktur för bränsleceller.
Såväl Trafikforum som Bussbranschen har i sina senaste nummer mycket om alternativa bränslen utöver biogas (denna har avhandlats i tidigare nummer av respektive tidning).