;D En ganska prydlig Leyland på linje 53 våren 1980 vid Kungsholmstorg. Någon som kans svara på frågan när rullade de sista av de här bussarna.
Jag bjuder på bild som tack för svar
Anders
(http://web.telia.com/~u31622954/sto11.jpg)
Hej!
Tidpunkten vad gäller sista trafikering med H34 Leyland Panther hos SL passar jag vidare.
Enligt SvOf:s skrift nr.1: "SL:s bussar 1 januari 1981", anges antal kvarvarande H34:or hos SL
vid denna tidpunkt till 62 st. (av ursprungliga 200 st.).
Endast 3 st. av dessa hade kvar originalutförandets grå tak: 4441, 4469 och 4470.
Dessutom illustreras på bilden en annan detalj som åtgärdades vid revision:
Skyltskåpet på vagnens vänstra sida är helt borttaget.
I annat fall plåtades skåpet igen och målades över, men här är det som synes helt borttaget.
mvh K R
Gick 53an till Kungsholmstorg på den tiden?
Sen bland bussförare i innerstan som körde dessa, Så var dessa engelska bussar som dagens Omnicity. Dvs, Skramliga och trånga. Medans Büssing var dom bättre bussarna.
Citat från: Optimal skrivet 13 april 2008, 20:31:51 PM
Gick 53an till Kungsholmstorg på den tiden?
Hej!
Linje 53: Roslagstull - Kvarnholmen.
Bussen svänger vänster från Scheelegatan in på Hantverkargatan vid Kungsholmstorg
f v b till Kvarnholmen.
mvh K R
Sista H34 Leyland rullade i juni 1982, de allra sista var 4316, 4431, 4438 och 4475 i Hammarby. Söderhallen sista (4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471) slopades tidigare samma månad. Den sista med grått tak (4469) blev kvar till maj 82. Ser fram emot fler bilder!
Christian B
Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 19:31:14 PM
;D En ganska prydlig Leyland på linje 53 våren 1980 vid Kungsholmstorg. Någon som kans svara på frågan när rullade de sista av de här bussarna.
Jag bjuder på bild som tack för svar
Anders
(http://web.telia.com/~u31622954/sto11.jpg)
Den här bussen har rött tak. Det har även visats bilder på likadana Leyland med grått tak. Levererades samtliga med grått tak och att det röda taket är efter omlack? Eller levererades vissa med rött tak?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 april 2008, 16:36:40 PM
Den här bussen har rött tak. Det har även visats bilder på likadana Leyland med grått tak. Levererades samtliga med grått tak och att det röda taket är efter omlack? Eller levererades vissa med rött tak?
Samtliga levererades med gråa tak. Flertalet (inte alla väl?) byggdes om och förstärktes i karossen. Då fick de rött tak, igensatt vänster linjenummer och blev av med stötfångaren bak.
Citat från: Cero skrivet 14 april 2008, 16:42:15 PM
Samtliga levererades med gråa tak. Flertalet (inte alla väl?) byggdes om och förstärktes i karossen. Då fick de rött tak, igensatt vänster linjenummer och blev av med stötfångaren bak.
Vad tjänade man på att ta bort stötfångaren i bak?
Det handlade om att få bussen lättare har jag för mig stog i en annan tråd..
Citat från: christian berg skrivet 14 april 2008, 08:46:33 AM
Sista H34 Leyland rullade i juni 1982, de allra sista var 4316, 4431, 4438 och 4475 i Hammarby. Söderhallen sista (4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471) slopades tidigare samma månad. Den sista med grått tak (4469) blev kvar till maj 82. Ser fram emot fler bilder!
Christian B
Hej!
Enligt mina noteringar så tursattes H34 4439 från Söderhallen för allra sista gången på 43 (tur 9) den 11/6, jag åkte själv en sväng med denna tur, och i Hammarby var sista trafikdagen med Leyland 24/6, då kördes 4431 4438 och 4475, på linjerna 162, 163, och 171, för sista gången.
4439 såldes kort därefter.
/Peter
Citat från: yngrot skrivet 14 april 2008, 17:23:06 PM
Det handlade om att få bussen lättare har jag för mig stog i en annan tråd..
Ja, enligt annan tråd för några dagar sedan togs stötfångaren bort för att minska påfrestningarna på den veka karossen. Tydligen var stötfångaren gjord "in the good old British way", dvs solid och tung (gjutjärn?), och detta gjorde att karossen efter en tid antog en bananform.