Det är sällan jag fotograferar i depåer eftersom jag gärna vill ha lite trafikmiljö med i bilden. Denna varma sommarsöndag fanns det inte så mycket rörelse i staden, så vi tog en lov runt bussgaraget. Så här 34 år efteråt kan man bara hoppas att de nästan glömda fordonstyperna väger upp bristen på annat liv.
(http://urk.se/~lhl/4363.jpg)
(http://urk.se/~lhl/4364.JPG)
(http://urk.se/~lhl/4368.JPG)
Extra poäng till den som kan komma på varför vi gick runt i Uppsala en söndagsmorgon.
Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 13 april 2008, 09:59:59 AM
Det är sällan jag fotograferar i depåer eftersom jag gärna vill ha lite trafikmiljö med i bilden. Denna varma sommarsöndag fanns det inte så mycket rörelse i staden, så vi tog en lov runt bussgaraget. Så här 34 år efteråt kan man bara hoppas att de nästan glömda fordonstyperna väger upp bristen på annat liv.
(http://urk.se/~lhl/4363.jpg)
(http://urk.se/~lhl/4364.JPG)
(http://urk.se/~lhl/4368.JPG)
Extra poäng till den som kan komma på varför vi gick runt i Uppsala en söndagsmorgon.
Mycket digabla bilder, man får tack för dessa.
Jag gissar på att ni skall kanske ut och åka Lennakatten.
/Janne
MMMMmmm trevligt, det är något visst över svart-vita bilder ändå!!!!
Klart fina bilder
Anders F
Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 13 april 2008, 09:59:59 AM
Det är sällan jag fotograferar i depåer eftersom jag gärna vill ha lite trafikmiljö med i bilden. Denna varma sommarsöndag fanns det inte så mycket rörelse i staden, så vi tog en lov runt bussgaraget. Så här 34 år efteråt kan man bara hoppas att de nästan glömda fordonstyperna väger upp bristen på annat liv.
(http://urk.se/~lhl/4364.JPG)
Vagn 113, (BEC 470) en Volvo B58 med Kutter 7 kaross. Köpt från Gamla Uppsala Buss 1972-10-01 och såldes tillbaka till GUB 1977-09-26.
Därefter fick bussen en ny kaross av modellen Kutter 9. Bussen hade en halvautomatisk Wilson-växellåda.
1979-01-01 kom bussen tillbaka till Uppsalabuss och fick inv.nr 745. Den såldes 1980-12-04 till Upplands Motor för att senare hamna hos Marcussons Busstrafik i Lavsjön.
Är de någon som har mer uppifter på bussen?
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 april 2008, 11:52:56 AM
Vagn 113, (BEC 470) en Volvo B58 med Kutter 7 kaross. Köpt från Gamla Uppsala Buss 1972-10-01 och såldes tillbaka till GUB 1977-09-26.
Därefter fick bussen en ny kaross av modellen Kutter 9. Bussen hade en halvautomatisk Wilson-växellåda.
1979-01-01 kom bussen tillbaka till Uppsalabuss och fick inv.nr 745. Den såldes 1980-12-04 till Upplands Motor för att senare hamna hos Marcussons Busstrafik i Lavsjön.
Är de någon som har mer uppifter på bussen?
/Janne
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/7AE575E0094311DDB8A0E2C1D543135D.jpg)
Här kommer en riktigt taskig bild på GUB 745. Bilden är tagit med en pocketkamera 1979-80.
/Janne
Hej !
BEC 470 fick visst också vid ombyggnaden den starkare motorn på 250 hk,
om det stämmer ska omkarosseringen ha skett under 1979.
Har en notering att bussen också ska ha ägts av Arlanda Buss AB, vet ej tidpunkten för detta.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 13 april 2008, 13:03:55 PM
Hej !
BEC 470 fick visst också vid ombyggnaden den starkare motorn på 250 hk,
om det stämmer ska omkarosseringen ha skett under 1979.
Har en notering att bussen också ska ha ägts av Arlanda Buss AB, vet ej tidpunkten för detta.
Mvh Peter Ö
Bussen fick Kutter 9 kaross någon gång under perioden 1977-09-26 - 1978-12-31.
1 januari 1979 kom bussen åter till Uppsalabuss, då hade den redan Kutter 9 karossen.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 april 2008, 15:16:26 PM
Bussen fick Kutter 9 kaross någon gång under perioden 1977-09-26 - 1978-12-31.
1 januari 1979 kom bussen åter till Uppsalabuss, då hade den redan Kutter 9 karossen.
/Janne
Varför bytte man kaross? Det är knappast så vanligt att man gör så
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 april 2008, 15:16:26 PM
Bussen fick Kutter 9 kaross någon gång under perioden 1977-09-26 - 1978-12-31.
1 januari 1979 kom bussen åter till Uppsalabuss, då hade den redan Kutter 9 karossen.
/Janne
Det stämmer, den nya karossen blev färdig hos Kutter 1978-03-10, karossnummer 44.
Mvh Kaizu
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/685CC960098311DDB23C8384D543135D.jpg)
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/68EFE1A0098311DD833CBDBFD543135D.jpg)
Ytterligare bilder på BEC 470. Bilder kommer från Peter Ödén
Första bilder har bussen de gamla reg. numret C210
BEC 470 med den nya karossen var de den sista buss som leverades till gamla GUB innan de såldes till UB.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 april 2008, 20:09:02 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/68EFE1A0098311DD833CBDBFD543135D.jpg)
Ytterligare bilder på BEC 470. Bilder kommer från Peter Ödén
Första bilder har bussen de gamla reg. numret C210
BEC 470 med den nya karossen var de den sista buss som leverades till gamla GUB innan de såldes till UB.
/Janne
Man ser att ratten inte stämmer med bussen i övrigt. Vit ratt i en buss som i övrigt ser betydligt modernare ut
Misstänker att den har varit skrotad länge. Enligt bilregistret är numera BEC 470 en Volvo S70 från 1999. När skrotades den här bussen?
Janne Rickman hade i alla fall i princip rätt. Vi skulle tjänstgöra på ULJ:s tåg och som ung utan bil fick man på den tiden ta morgonens tidiga Uppsalatåg.
Hej
Väldigt trevliga bilder, när byggdes den depån man ser bilderna och vart höll man till tidigare?
mvh Stefan P