Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM

Titel: SJ bussar m m
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss101.jpg)

En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.

(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss102.jpg)

En rik flora av bussar vid Nils Ericsonsplatsen i Götebirg.

(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss103.jpg)

Linje 330 klar att lämna Nils Ericsonsplatsen i Göteborg.

Tja något att bita i såhär på fredagskvällen

Anders
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Walter skrivet 11 april 2008, 20:42:24 PM
Otroligt vilka bildskatter du innehar!
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Peter L skrivet 11 april 2008, 20:49:44 PM
Instämmer - helt fantastiskt!  ;D
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2008, 22:35:12 PM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss103.jpg)

Linje 330 klar att lämna Nils Ericsonsplatsen i Göteborg.

Tja något att bita i såhär på fredagskvällen

Anders

Linje 330 gick i mitten av 1980-talet, då jag antar att bilden är tagen, till Stenungsund. Men det som förbryllar mig är att den är tursatt med en Scania CR110L. Några sådana fanns vad jag minns inte i Göteborg utan närmaste var Halmstad. Jag kan heller inte minnas att de fanns i Uddevalla. Har man lånat in en Halmstad-vagn för den här körningen. Omöjligt är det inte: Halmstad körde militärer från I16 till bland annat Borås och Göteborg och ofta då med CR110L. Dessa bussar fick då användas av respektive garage från fredag kväll fram till dess de skulle återvända söndag eftermiddag och det blev mycket populärt bland vissa förare att tigga till sig en av dessa.
De var dock rätt förrädiska att köra för den som inte var van, vilket kan intygas av den mig närstående trafikmästare S i Borås som lyckades köra genom garageväggen med en CR110L. Dock inte denna eftersom olycksbussen kom från TGOJ. Hans chef tog dock händelsen med ro: "Du kunde väl kört lite fortare så du rivit hela garaget!"
När det inte gick CR110L i "knektakörningarna" så var det Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross. I Borås fanns det annars bara "mopeder" (Volvo B715 SKV) och det höll på att bli ödesdigert med en sådan Scania för en ung man som hjälpte till i det gamla SJ-garaget på Borås övre. Denne var för övrigt son till ovannämde trafikmästare. Han startade bussen utan att närmare reflektera över skillnaden mellan Volvo och Scania. På mopederna kunde man i princip trampa ned gasen och sedan gå in och hämta en kopp kaffe så kom man ut lagom tills bussen började rulla. På Scania reagerade gaspedelen direkt och man kanske inte borde haft den halvvägs nere när man släppte kopplingen. Nåväl, bromsarna var också bra och med en meter till godo undvek det gamla garaget vid Borås övre en för tidig rivning. 

Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2008, 23:07:02 PM
Vilken härlig SJ-känsla i bilderna! :D
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Cero skrivet 11 april 2008, 23:42:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2008, 22:35:12 PM
Linje 330 gick i mitten av 1980-talet, då jag antar att bilden är tagen, till Stenungsund. Men det som förbryllar mig är att den är tursatt med en Scania CR110L. Några sådana fanns vad jag minns inte i Göteborg utan närmaste var Halmstad. Jag kan heller inte minnas att de fanns i Uddevalla. Har man lånat in en Halmstad-vagn för den här körningen. Omöjligt är det inte: Halmstad körde militärer från I16 till bland annat Borås och Göteborg och ofta då med CR110L. Dessa bussar fick då användas av respektive garage från fredag kväll fram till dess de skulle återvända söndag eftermiddag och det blev mycket populärt bland vissa förare att tigga till sig en av dessa.
De var dock rätt förrädiska att köra för den som inte var van, vilket kan intygas av den mig närstående trafikmästare S i Borås som lyckades köra genom garageväggen med en CR110L. Dock inte denna eftersom olycksbussen kom från TGOJ. Hans chef tog dock händelsen med ro: "Du kunde väl kört lite fortare så du rivit hela garaget!"
När det inte gick CR110L i "knektakörningarna" så var det Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross. I Borås fanns det annars bara "mopeder" (Volvo B715 SKV) och det höll på att bli ödesdigert med en sådan Scania för en ung man som hjälpte till i det gamla SJ-garaget på Borås övre. Denne var för övrigt son till ovannämde trafikmästare. Han startade bussen utan att närmare reflektera över skillnaden mellan Volvo och Scania. På mopederna kunde man i princip trampa ned gasen och sedan gå in och hämta en kopp kaffe så kom man ut lagom tills bussen började rulla. På Scania reagerade gaspedelen direkt och man kanske inte borde haft den halvvägs nere när man släppte kopplingen. Nåväl, bromsarna var också bra och med en meter till godo undvek det gamla garaget vid Borås övre en för tidig rivning. 



Härligt med gamla anekdoter från forna tider.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 april 2008, 00:25:50 AM
Borås hade ju 1494 av CR110Ls

Uddevalla hade cirka 850110 :1010,1011,1197-1203,1240,1245,1246,1420,1426-1431,1435.
Jag ser inte invnr på den CR110 som är på bild.
Linje 330 gick Göteborg-Stenungsund och går fortfarande Kungälv-Stenungsund. Något år kördes linje 330 även till Henån och skyltades om i Stenungsund.Senare kördes denna som linje 370 (och 1990jan röd express)
Göteborg:LCJ910 =2219 tillhörde Göteborg och räknas in i Floda omloppet.(6 bussar, varav 4 uppställda i Floda 1828,1829,2216-2219)
Ikarus torde vara 1023 GAA215.
Göteborg hade van Hool 1601-1612, där 1606-1612 en kort tid gick antingen i Helsingborg eller Kristianstad.1603-1605 had höga säten.1603-1612 hade Wilson 4 vxl och 1601,1602 Allison.
Chassin till ovan hade olika årsmodeller och torde vara de första chassie bygda i Boråsfabariken i Viared.
1606,1609 årsm 78,övriga troligen 77.
Göteborg hade äldre Säffle(100) 1280,1281,1309-1311. Ursp avsedda för veckoslut.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2008, 00:50:10 AM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss101.jpg)

En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.


Anders

Då kan vi ju göra en direkt jämförelse med en nyligen publicerad bild, kameran riktad något mer åt vänster. Ägarna av huset med det lilla runda fönstret i takutsprånget verkar ha fällt björkar, och vändslingan är flyttad en liten bit:

(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/Orusttrafiken/OT_356_Sjovik_busstn_080328_a_liten.jpg)

Otroligt trevliga bilder som vanligt, Anders!
//Jonas G
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2008, 00:59:01 AM
Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2008, 00:25:50 AM
Borås hade ju 1494 av CR110Ls

Uddevalla hade cirka 850110 :1010,1011,1197-1203,1240,1245,1246,1420,1426-1431,1435.
Jag ser inte invnr på den CR110 som är på bild.
Linje 330 gick Göteborg-Stenungsund och går fortfarande Kungälv-Stenungsund. Något år kördes linje 330 även till Henån och skyltades om i Stenungsund.Senare kördes denna som linje 370 (och 1990jan röd express)
Göteborg:LCJ910 =2219 tillhörde Göteborg och räknas in i Floda omloppet.(6 bussar, varav 4 uppställda i Floda 1828,1829,2216-2219)
Ikarus torde vara 1023 GAA215.
Göteborg hade van Hool 1601-1612, där 1606-1612 en kort tid gick antingen i Helsingborg eller Kristianstad.1603-1605 had höga säten.1603-1612 hade Wilson 4 vxl och 1601,1602 Allison.
Chassin till ovan hade olika årsmodeller och torde vara de första chassie bygda i Boråsfabariken i Viared.
1606,1609 årsm 78,övriga troligen 77.
Göteborg hade äldre Säffle(100) 1280,1281,1309-1311. Ursp avsedda för veckoslut.

Ser jag rätt på bilden av CR110:an har den registreringen EHN142, och då är det SJ 1427 (tack igen Ulf R!!!), som ju enligt citat ovan faktiskt fanns i Uddevalla.
//Jonas G
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 april 2008, 02:03:48 AM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/buss101.jpg)

En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2008, 00:50:10 AM
Då kan vi ju göra en direkt jämförelse med en nyligen publicerad bild, kameran riktad något mer åt vänster. Ägarna av huset med det lilla runda fönstret i takutsprånget verkar ha fällt björkar, och vändslingan är flyttad en liten bit:

(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/Orusttrafiken/OT_356_Sjovik_busstn_080328_a_liten.jpg)

Otroligt trevliga bilder som vanligt, Anders!
//Jonas G

Undrar varför jag tycker bättre om den övre äldre bilden? Är det vädret som gör det? Eller är det för att det är en finare buss? Eller är det kanske till och med en kombination av båda sakerna? Fast det är lustigt nog väldigt ofta när jag ser en gammal och en ny bild på samma ställe som jag känner mig mer tilltalad av miljön i den gamla bilden, av någon anledning ???
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 12 april 2008, 04:50:43 AM
Med risk att vara ute och cy..öh förlåt åka buss så har jag för mig någon berättade att CR110L gick i något from av omlopp så att den en gång i veckan på Fredagar gjorde en tur till Göteborg vilket jag lyckats få med på bidlen. Men som sagt var de fanns placerade vet jag inte.

Man tackar för uppskattningen

Anders
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 08:35:28 AM
Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2008, 00:25:50 AM
Borås hade ju 1494 av CR110Ls


Jo, men det är ju den tidigare TGOJ-bussen som trafikmästare S körde genom garageväggen. EOM 310, fd TGOJ 41. Men att det inte kunde vara den på bilden framgår tydligt eftersom TGOJ:s CR110L hade exempelvis annan destinationsskylt. När den här bussen kom till Borås hade den kvar TGOJ-färgerna. Jag vet inte om den blev ommålad till SJ-färg. Den lär inte ha blivit så långvarig i Borås i alla fall.
Tack för uppgifterna om CR110L i Uddevalla. Att det var så många trodde jag inte, men jag var mycket sällan i de trakterna under 1980-talet. Som Anders redan antytt så var det dock ovanligt även att Uddevalla-bussar gick på linje 330. Men det är naturligtvis nu ingen större tvekan om att det är en Uv-buss.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Stefan P skrivet 12 april 2008, 10:51:12 AM
Hej

På bilden från Nils Ericsson Platsen, vad är det för bussar på bägge sidorna om van hool bussen?

mvh Stefan P
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 april 2008, 12:41:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 april 2008, 08:43:09 AM
Ja 1494 hade ju till skillnad mot de SJ beställda CR110L panoramaruta.

CR 110 med panoramaruta finns väl inte kvar alls längre? Har för mig att det visades en bild på vad som jag har för mig skulle vara den allra sista men den var ett vrak som hade stått i flera år i skogen
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 15:20:53 PM
Citat från: Stefan P skrivet 12 april 2008, 10:51:12 AM
Hej

På bilden från Nis Ericsson Platsen, vad är det för bussar på bägge sidorna om van hool bussen?

mvh Stefan P

Det bör vara en Volvo B58 Ikarus till vänster i bilden och en Volvo B58 Säffle till höger.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 april 2008, 20:45:42 PM
Det finns något som heter förförståelse. Detta kan ställa till ett spratt. När jag skrev om vilka bussarna var så kunde jag inte identifiera CR110L beroende på att det är lite otydligt och jag ser litet dåligt. Däremot är det Volvo B58 Ikarus 1023 som syns E.
A är en B58-Lier fdGDG 1541-1548
B och D van Hool några av 1601-1612
C Säffle 1280,1281,1309-1311 troligen.
F sidan av en B10M Alpus
G en CR110L som är 1427
Stenungsund hade kvar CR110L så länge som 1989 och när sista försvann vet jag inte.Men det var troligen 1989 när skolorna började i aug hade nyleverans skett från Säffle.1431/AHM099 såg jag våren 1989.
När är bilderna tagna. Vad jag kan se kan det vara cirka 1984.Inga boggievagnar syns och dessa kom 1985.

I sammanhanget vill jag nu berätta en annan sak. Cirka 1994 eller 1995 ringde en bussintresserad person mig och undrade vilken CR110L som var kvar. TV rapport eller aktuellt hade nämligen visat ett inslag från Trollhättan och där fanns en CR110L med. Ja vad skall man säga. Jag såg bilderna i TV själv. Och där syntes en CR110L från SJ.
Naturligtvis är det som vanligt ibland i TV. Vissa standardbilder visas ibland och ibland. Det kan gå lång tid och bussar och bilar kan försvinna i verkligheten men finnas kvar på bilder som sänds för att illustrera t ex biltillverkning i Trollhättan.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: j-a skrivet 13 april 2008, 00:36:01 AM
Kanske det finns bilder på GDG bussar från N.E.platsen också,gärna från GDG Continetbuss trafiken :)
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 11:48:51 AM
Det jag minns av TGOJ:s CR110L i Eskilstuna var just de som hade panormafönster. I en mycket liten destinationruta hade man fått in en rulle som (om jag minns frätt) kunde bära texten "Köping via Kvicksund och Flintavik". Texten var inte stor såg mer ut som ett vitt sträck på svart botten.

Tror att Mälardalens Omnibustrafik bara tog över CF-bussar.

NÅGON SOM HAR NÅGON BILD FRÅN TGOJ:S BUSSTRAFIK I OCH KRING ESKILSTUNA???

Anders
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 11:57:32 AM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 11:48:51 AM
Det jag minns av TGOJ:s CR110L i Eskilstuna var just de som hade panormafönster. I en mycket liten destinationruta hade man fått in en rulle som (om jag minns frätt) kunde bära texten "Köping via Kvicksund och Flintavik". Texten var inte stor såg mer ut som ett vitt sträck på svart botten.

Tror att Mälardalens Omnibustrafik bara tog över CF-bussar.

NÅGON SOM HAR NÅGON BILD FRÅN TGOJ:S BUSSTRAFIK I OCH KRING ESKILSTUNA???

Anders

Jag har den här där såväl panoramaruten som den minimala destinationsskylten framgår.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/tgoj_42.JPG)
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 12:07:48 PM
Tack Staffan den lever jag hela söndagen på!

Anders
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 april 2008, 12:43:31 PM
Lite kompletteringar.EOM310 hade SJ färg. Det är ingen tvekan om detta.Den var dessutom märkt 1493 då jag såg den första gången. Några veckor efter märkete den om till 1494. Därav att jag är lite konfunderad. För den hade inte TGOJ färgsättning när den kom och SJ färgen var  något gammal.
Inv nr 1493 skvallarar om att det skulle funnits en 1491 och 1492 i gamla serien. Det fanns det också. Första 1491 fick nr 1493 och var en Ajokki.Finns på reklambilder utan inv nr.1492 i ursp serie okänd.(senare fanns 1491-1497 som tillägg till ord leverans som slutade med 1490 sommaren 1973).

Destinationsskylten på 1494 EOM310 användes inte i Borås/Kinna. Man monterade in en ny med linjenr med betydligt större siffror. Jag vill inte påstå att jag åkt med den så mycket. En begränsning för den var att få förare var ovana  att köra CR110Ls och att framför allt verkstaden inte var så van vid CR110Ls. Därför byttes 1494 ut mot 0556.
I en minnesanteckning skrev jag följande: 1494 EOM310 kom 75-12 från möjligtvis Örebro.Omplacerad 76-03--06 till Halmstad i utbyte mot 0556.
Att jag en gång gjorde ett antagande att den gått i Örebro tidigare har vissa orsaker.
Vad beträffar målningen kan det vara så att enbart det svarta målades över. Vidare har Ulf Essen varit i Kinna och fotograferat den liksom han senare gjorde i Halmstad.SvOf vykort har han fotat.
Örebro då. De körde en linje Örebro-Västerås-Uppsala.
Om Staffan har andra anteckningar om ankomsten av 1494 till Borås och Kinna så kan Du skriva in dem här.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Peter Öden skrivet 13 april 2008, 14:54:46 PM
Hej !

En tid efter det att SJ tog över 1497 Vlo B 58 Ikarus så satte man in en bakdörr på den,
1x0x1, tidigare 1x0x0 !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 16:08:27 PM
Citat från: S Svensson skrivet 13 april 2008, 12:43:31 PM
Lite kompletteringar.EOM310 hade SJ färg. Det är ingen tvekan om detta.Den var dessutom märkt 1493 då jag såg den första gången. Några veckor efter märkete den om till 1494. Därav att jag är lite konfunderad. För den hade inte TGOJ färgsättning när den kom och SJ färgen var  något gammal.


Här är något som inte stämmer. Vid Klubb Gamla 45-ans årsmöte visades bilder på bussen och när trafikmästare S körde den genom väggen. Bildtexterna löd "När S körde vår nya buss genom väggen". Bussen var då TGOJ-målad. Jag har också ett minne av att jag såg en TGOJ-målad buss i SJ:s linjetrafik i Borås under en sommar i mitten på 1970-talet.
Men varför inte ringa upp trafikmästare S, eller numera fd trafikmästare S (trafikmästare blev han för övrigt senare), och fråga. Enligt honom var 1494 TGOJ-målad hela tiden i Borås. Den var placerad i Kinna där den också reparerades efter det den "kört genom väggen". Enligt S körde den aldrig genom utan bara in i väggen. Skadorna inskränkte sig till en spräck panoramaruta och skadad stötfångare. Men bussen stod länge eftersom man inte fick någon ordning på bromsarna (den primära orsaken till incidenten med väggen). Försökte man bromsa med handbromsen i låg fart hände först ingenting. Men även den vanliga fotbromsen var alltför dålig.
Bussen torde alltså inte ha målats om i SJ-färg innan den kom till Halmstad.
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Ulf Broman skrivet 13 april 2008, 16:21:44 PM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 12:07:48 PM
Tack Staffan den lever jag hela söndagen på!

Anders

Tack själv, jag lever hela helgen på dina egna bilder! :)
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: yngrot skrivet 13 april 2008, 20:44:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 11:57:32 AM
Jag har den här där såväl panoramaruten som den minimala destinationsskylten framgår.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/tgoj_42.JPG)


Snyggt med TGOJ märket men hur tänkte man med en sån ynklig dest.skylt?
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Stefan P skrivet 14 april 2008, 17:53:39 PM
Hej

Mer nostalgi, jag visste inte att TGOJ hade haft busstrafik när startade företaget och mellan vilka år hade man busstrafik, vem tog över sen?

Vad står förkortningnen TGOJ för?

mvh Stefan P
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2008, 18:11:25 PM
Citat från: Stefan P skrivet 14 april 2008, 17:53:39 PM
Hej

Mer nostalgi, jag visste inte att TGOJ hade haft busstrafik när startade företaget och mellan vilka år hade man busstrafik, vem tog över sen?

Vad står förkortningnen TGOJ för?

mvh Stefan P

TGOJ står för Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund Järnväg. Samma koncern drev också gruvan i Grängesberg och järnverket i Oxelösund. TGOJ bildades 1931. Mer här http://www.historiskt.nu/normalsp/tgoj/tgoj_historik_2.html
TGOJ finns kvar än i dag och är ett dotterbolag till först SJ och sedan Green Cargo. Under 1980- och 1990-talet svarade också TGOJ för en del av den verkstadsrörelse som nu drivs av Euromaint, t ex huvudverkstäderna i Malmö och Örebro.
Busstrafken torde ha kommit i gång ganska snart efter bildandet. Det mesta av den gick sedan upp i SLT.

Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 14 april 2008, 18:24:09 PM
TGOJ:s busstrafik startdes redan 1 maj 1928 mellan Eskilstuna och Kvicksund. År 1931 öppnades linjerna Eskilstuna - Rekarne - Kungsör och Löa - Ramsberg - Stråssa.

Den 1 januari 1975 överläts busslinjen Eskilstuna - Kungsör till Mälarbadens Omnibustrafik, ett Wallenbergägt företag.

Anders
Titel: SV: SJ bussar m m
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 16 april 2008, 11:20:47 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2008, 14:43:16 PM
ÖKJ 41 (TGOJ 41) övergick till SJ buss (först med nr 1493 senare ändrat till 1494) vintern 1973-74 med placering i Örebro, 19751016 flyttades den till Borås och 19750823 till Halmstad.


Levererades denna buss följaktligen till Örebro - Köpings Järnväg? Hur länge fanns detta bolag kvar och vad stod man som ägare till mer?
För den som inte känner till historien citerar jag från Rolf Stens Historiskt om svenska järnvägar (http://www.historiskt.nu). Denna sida har Staffan tidigare länkat till.

"Sedan Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösund, TGO, 1 januari 1925 helt ägde järnvägsbolagen Örebro - Köpings Järnväg, ÖKJ, Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ samt Oxelösund - Flen - Västmanlands Järnväg, OFWJ arbetade man vidare för att alla järnvägarna skulle bli ett järnvägsbolag.
Detta resulterade 1 januari 1931 i TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar. Från detta datum var TGOJ den nya administrativa enheten för bolaget järnvägar."

Tack på förhand!
Ola