Var en sväng i Bromma igår och råkade få syn på denna.
Tyckte den såg lite speciell ut så jag drog av ett kort i all hast med mobilen.
(http://i220.photobucket.com/albums/dd91/nightrider-79/DSC01365.jpg)
Kapad ledvagn skulle man ju kanske kunna tro, men faktum är att denna buss ursprungligen var en av två batteribussar som SL köpte på prov och dessa två var varken kortare eller längre än så här.
//M
Citat från: Mattias skrivet 10 april 2008, 05:40:13 AM
Kapad ledvagn skulle man ju kanske kunna tro, men faktum är att denna buss ursprungligen var en av två batteribussar som SL köpte på prov och dessa två var varken kortare eller längre än så här.
//M
Men nog är väl denna, om jag inte missminner mig, byggd på just ett ledvagnschassi som aldrig fick sin svans...?!
//Danne
Mmm fick just info om hur det ligger till. Så jag döpte om rubriken lite diskret :)
Citat från: Danne B. skrivet 10 april 2008, 05:41:55 AM
Men nog är väl denna, om jag inte missminner mig, byggd på just ett ledvagnschassi som aldrig fick sin svans...?!
//Danne
Ja.
Vad används den här bussen till idag?
Troligen ingenting, efter som den är avställd sedan -95 enligt Bilreg.
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 april 2008, 09:34:28 AM
Troligen ingenting, efter som den är avställd sedan -95 enligt Bilreg.
På bilden ser den ut att vara i gott skick som om den användes eller i alla fall underhölls
Jo, fastän den har stått där ett bra tag nu. Kör inte 509 så ofta, men vagnen ifråga har jag i alla fall sett där sedan någon gång i vintras.
Citat från: Nico skrivet 10 april 2008, 10:04:37 AM
Jo, fastän den har stått där ett bra tag nu. Kör inte 509 så ofta, men vagnen ifråga har jag i alla fall sett där sedan någon gång i vintras.
Jag betvivlar starkt att bussen kan köras för egen maskin. Redan den sista tiden i aktiv tjänst vid SL var batterierna nära slut. Och ingen lär väl ha investerat i nya batterier.
Enligt Bilreg är den belagd med körförbud sedan dec -94. Att den ser så fin ut beror nog på att den spenderade många år inne på Spårvägsmuseum.
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 april 2008, 10:26:13 AM
Enligt Bilreg är den belagd med körförbud sedan dec -94. Att den ser så fin ut beror nog på att den spenderade många år inne på Spårvägsmuseum.
Hej!
Var det inte systervagnen 6999 som stod på Spårvägsmuséet?
mvh K R
Minns inte vilken som stod på museet, men isåfall ägde museet båda, för enligt Bilreg ägde Spårvägsmuseum denna också.
Men vänta nu...det verkar som om denna såldes (av Spårvägsmuseum) redan 2000-05-17. Så det var nog den andra som stod på museet, ja!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 april 2008, 10:18:28 AM
Fd 6998 fick en dieselmotor inmonterad tidigare, numera är bussen även reg besiktigad med diesel.
Motorn är en THD100EC från 1983.
Kul att det gick att registreringsbesikta om den till dieseldrift! :D
Vad säger du Kvarne? Byt in H3:an mot denna nu! ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 10:14:00 AM
Jag betvivlar starkt att bussen kan köras för egen maskin. Redan den sista tiden i aktiv tjänst vid SL var batterierna nära slut. Och ingen lär väl ha investerat i nya batterier.
Den skall vara i riktigt bra skick och fungerar utmärkt för egen maskin. Både 6998 & 6999 stod hos SpM men såldes till en privatperson som numera har sålt båda två. Denna kommer användas som partybuss...
Citat från: Kvarne skrivet 01 juni 2008, 18:15:37 PM
Den skall vara i riktigt bra skick och fungerar utmärkt för egen maskin. Både 6998 & 6999 stod hos SpM men såldes till en privatperson som numera har sålt båda två. Denna kommer användas som partybuss...
Är ju ett tag sen den här tråden var aktiv men jag skjuter in ett inlägg ändå. ;)
Kan meddela att jag hade 6998 på bärgaren igår kväll för att köra den Ifrån bromma till VolvoTruck Center Kungens kurva då
Det är en meck där som äger bussen,Den går klock rent i maskin men är avställd så den fick åka bärgare.
Systervagnen 6999 kommer jag ihåg att den stod inne på museet när jag pryade där 1998,fast den stod undan gömd.