..testas en skakprototyp för Scania CR 110 L, årtalet torde vara 1968.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110L_skakbanan_prototyp_1_fixed.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110L_skakbanan_prototyp.JPG)
Ur broschyren "CR 110 M - CR 110 L".
//M
Det där kan man inte ha gjort med Omnicityn innan de släppte ut den i produktion :-\
//Niclas
Citat från: Niclas Andersson skrivet 10 april 2008, 06:08:44 AM
Det där kan man inte ha gjort med Omnicityn innan de släppte ut den i produktion :-\
//Niclas
Nä, inte mer än ett varv i allafall! 8)
Citat från: Cero skrivet 10 april 2008, 08:28:59 AM
Nä, inte mer än ett varv i allafall! 8)
Inte ens det kan ha gjorts, och backarna som syns på bilderna hade inte heller körts uppför.
Åtminstånde inte ledvagnarna med 230 hästars etanol motor :-\
//Niclas
Citat från: Niclas Andersson skrivet 10 april 2008, 10:57:56 AM
Åtminstånde inte ledvagnarna med 230 hästars etanol motor :-\
//Niclas
Det var dem jag syftade på, glömde helt bort att det faktiskt fanns kortvagnar som gick hyfsat. (Lika skumpiga och skramliga dock).
Citat från: Niclas Andersson skrivet 10 april 2008, 10:57:56 AM
Åtminstånde inte ledvagnarna med 230 hästars etanol motor :-\
//Niclas
243 Hk har dom ;), Pga. Utväxling eller nått. Läste det nån stans
Citat från: Optimal skrivet 10 april 2008, 15:45:43 PM
243 Hk har dom ;), Pga. Utväxling eller nått. Läste det nån stans
Stämmer. Men man behöver ändå inte G-dräkt i dem. ;D Speciellt inte Omnicityvarianten där vinkelväxeln förefaller korpa åt sig en del kraft. Omnilinken tycker jag är mindre trött.
Kan vi försöka hålla oss till historik i den här tavlan och undvika fortsatt diskussion om moderna bussars problem. Ta gärna upp tråden i Busstrafik.
Citat från: Mattias skrivet 10 april 2008, 03:37:42 AM
..testas en skakprototyp för Scania CR 110 L, årtalet torde vara 1968.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110L_skakbanan_prototyp_1_fixed.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110L_skakbanan_prototyp.JPG)
Ur broschyren "CR 110 M - CR 110 L".
//M
Det här var intressant! Var fanns den här skakbanan? Antar att den inte finns kvar? Eller är det fortfarande någon sorts provbana för att testa fordon någonstans?
Är denna buss en skakprototyp som Scania sedan aldrig sålt utan skrotat ganska snart efter dessa prov? så gjordes i alla fall på prototyper till Scania CR 112. Misstänker att det kan vara liknande även här
Så behöver man inte citera alla bilderna..
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 april 2008, 23:11:07 PM
Det här var intressant! Var fanns den här skakbanan? Antar att den inte finns kvar? Eller är det fortfarande någon sorts provbana för att testa fordon någonstans?
Är denna buss en skakprototyp som Scania sedan aldrig sålt utan skrotat ganska snart efter dessa prov? så gjordes i alla fall på prototyper till Scania CR 112. Misstänker att det kan vara liknande även här
Jag är inte helt säker man jag tycker det liknar Scanias provbana i Södertäljes utkanter. Om det är den så fanns den i varje fall kvar sommaren 1999, då jag själv var där.
Helt riktigt så fanns det en buss för skakprov som aldrig levererades till kund. Man ser att den saknar det mesta av inredningen också.
Andra tider var det när CF byggdes, då sattes även prototypen i trafik efter avslutade prov (som troligen inte omfattade denna skakbana...)
Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2008, 23:43:30 PM
Så behöver man inte citera alla bilderna..
Är väl bara trevligt se såna här gamla godingar en gång till ;)