Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Anders Forsberg skrivet 08 april 2008, 19:50:01 PM

Titel: Kristinehamn
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 08 april 2008, 19:50:01 PM
Vi tar en bild till från sommaren 1978 och Kristinehamn. Få se vad Staffan finner ut av denna.

Så då stängs butiken, sängen kallar snart ett trafikföretag på hjärnhjul här i Göteborg vill se mig pigg och utvilad i morgon >:(

Anders F

(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/bussa25.jpg)
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Peter Öden skrivet 08 april 2008, 20:11:23 PM
Hej !

Bussen  EGU 101 torde ju vara en tidig CR 110M, utblåset i taket som på
CR 76:orna, är det månne bytt stolar i denna buss? Ser ut att vara fästen för nackstöd
på den bakersta stolsraden ovanför motorn. Följande CR 110M hade väl bänkar 3+2 sitt i bak ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: yngrot skrivet 09 april 2008, 17:13:49 PM
Den andra bussen med dubbla strålkastare var väl inte orginal? 
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 09:32:27 AM
Citat från: Anders Forsberg skrivet 08 april 2008, 19:50:01 PM
Vi tar en bild till från sommaren 1978 och Kristinehamn. Få se vad Staffan finner ut av denna.

Så då stängs butiken, sängen kallar snart ett trafikföretag på hjärnhjul här i Göteborg vill se mig pigg och utvilad i morgon >:(

Anders F

(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/bussa25.jpg)

Då skall vi se. Med hjälp av vad AL tidigare skrivit torde den kapade bussen till vänster vara
12   AJK 515   SA 105   Scania CR110M   1972   541764   1+2+0

De övriga är lättare. I mitten
5   ECT 982   S 602   Scania-Vabis CR7659   1967   540365   2+2+0      

och till höger
11   EGU 101   S 611   Scania CR110M   1970   540866   2+2+0      

Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 april 2008, 10:02:01 AM
Citat från: yngrot skrivet 09 april 2008, 17:13:49 PM
Den andra bussen med dubbla strålkastare var väl inte orginal? 

Det är inte original. Det som är original är ovala strålkastare från Hella. Men en del ägare av bussar av denna typ tyckte inte att de var bra. Några bytte då till just den variant som syns på bilden. Bland annat gjorde man det i Uppsala vilket syns i de trevliga Uppsalabilderna med denna busstyp (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11347.0). Andra som hade denna busstyp bytte istället till runda enkelstrålkastare vilket i alla fall jag inte tycker ser lika bra ut
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Stefan P skrivet 12 april 2008, 11:35:22 AM
Hej

Var är bilden tagen i Kristinehamn?

mvh Stefan P
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Peter Öden skrivet 13 april 2008, 08:44:36 AM
Hej !

Buss 11/EGU 101 är av årsmodell 1968 !!

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 09:41:01 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 13 april 2008, 08:44:36 AM
Hej !

Buss 11/EGU 101 är av årsmodell 1968 !!

Mvh Peter Ö

Ja, det stämmer. Chassinr 540866. Enligt Scania-boklen är detta den fjärde CR110M som tillverkades. KOB nr 10 ECT 492 är den andra tillverkade CR110M (540864) och den är enligt samma källa invändigt märkt CR76. Den första CR110M (540863) blev Kalmar Omnibusförening nr 20.
Nr 11 är en fd demonstrationsbuss och årtalet 1970 kan möjligen avse det år då KOB köpte bussen.
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: AL skrivet 13 april 2008, 17:35:25 PM
Det stämmer, både vagn 10 och vagn 11 var invändigt märkta ScV CR76, men utvändigt Scania 110.  Kan också notera att vagn 5 på den övre bilden nyligen blivit helrenoverad.  KOT gjorde som bekant detta med jämna mellanrum på sina vagnar.  Helrenoveringarna genomfördes i det egna garaget, och stundtals stod där vagnar i sina resp "skelett", utan vare sig fönster, sidoplåtar, inredning och annat!

Återigen med hänvisning till den övre bilden kan noteras den mycket speciella stötfångaren på vagn 11. Minns att jag fått en förklaring till den för många år sedan, men kommer i nuläget inte ihåg den. Jag menar förstås de två "utstickarna" på stötfångaren. Dessa försvann senare efter en helrenovering!

Och slutligen, apropå de ovala strålkastarna. Har inget minne av att jag sett någon av KOT's 4 CR76/CR110 med annat än de strålkastare som visas på bilderna. Möjligen kan någon Hella's original skönjas på nåt av de gamla fotografier som fanns uppsatta i entrén till KOT's kontorsbyggnad, men dessa är förmodligen borta sedan länge.  Däremot kan noteras att vagn 12, efter helrenovering, erhöll just originalstrålkastare. Bild på vagn 12 med just dessa har tidigare visats här på Bussnack!
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 17:51:02 PM
Citat från: AL skrivet 13 april 2008, 17:35:25 PM
Det stämmer, både vagn 10 och vagn 11 var invändigt märkta ScV CR76, men utvändigt Scania 110.  Kan också notera att vagn 5 på den övre bilden nyligen blivit helrenoverad.  KOT gjorde som bekant detta med jämna mellanrum på sina vagnar.  Helrenoveringarna genomfördes i det egna garaget, och stundtals stod där vagnar i sina resp "skelett", utan vare sig fönster, sidoplåtar, inredning och annat!


Enligt Scania-boken var nr 11 invändigt märkt CR110. Felaktig upgift?
Titel: SV: Kristinehamn
Skrivet av: AL skrivet 13 april 2008, 18:25:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 17:51:02 PM
Enligt Scania-boken var nr 11 invändigt märkt CR110. Felaktig upgift?


Bra fråga Staffan! Jag är nästan 100% säker på att såväl vagn 10 som vagn 11 invändigt var märkta CR76, men nu när du skriver som du gör börjar jag tveka! Båda var dock utvändigt märkta, för att vara helt korrekt "Scania 110", alltså inget "CR" emellan. Men nog sjutton var väl den invändiga märkningen CR7659?  ???