Ledbuss nr 615 på linje 34 vid Lilla Bommen. Området kring Göta Älvbron har förändrats ganska mycket under de senaste 25 åren.
Anders F
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/bussa49.jpg)
Hej
Är det en Volvo med vilken kaross?
mvh Stefan P
Göteborgs Spårvägars första ledbussar kallades för B 31 och hade nr 601 – 630 de levererades åren 1972-73. Chassiet kom från Volvo typ B58-55 och karossen tillverkades av Hägglund & Söner. Bussarna var ca 18 m långa, antalet sittplatser var 58 och ståplatserna var 72. Den första bussen nr 601 sattes i trafik den 26 juni 1972 på linje 40 som då gick mellan Nils Ericsonsplatsen och Backadalen. Pressen skrev entusiastiskt om att bussarna hade plats för fyra barnvagnar och att de hade mindre vändradie än normalbussar. Göteborg var även först med att sätta in ledbussar i ren stadstrafik. I Stockholm fick ledbussar enbart användas för förortslinjerna.
De kom att rulla på en mängd av Spårvägens linjer och försvann från trafiken mellan 1984 och 1988.
Lite fakta kring bussarna
Anders
Vad var det för växellåda på dessa? Wilson eller helautomat?
Wilson
Jag minns min första resa med ledbuss i en sån här buss föraren var lite för glad i gaspedalen och jag satt längst bak och det var som att åka nått på Liseberg ;D man vart lite illamående :P
Citat från: Anders Forsberg skrivet 08 april 2008, 16:44:17 PM
Göteborgs Spårvägars första ledbussar kallades för B 31 och hade nr 601 – 630 de levererades åren 1972-73. Chassiet kom från Volvo typ B58-55 och karossen tillverkades av Hägglund & Söner. Bussarna var ca 18 m långa, antalet sittplatser var 58 och ståplatserna var 72. Den första bussen nr 601 sattes i trafik den 26 juni 1972 på linje 40 som då gick mellan Nils Ericsonsplatsen och Backadalen. Pressen skrev entusiastiskt om att bussarna hade plats för fyra barnvagnar och att de hade mindre vändradie än normalbussar. Göteborg var även först med att sätta in ledbussar i ren stadstrafik. I Stockholm fick ledbussar enbart användas för förortslinjerna.
De kom att rulla på en mängd av Spårvägens linjer och försvann från trafiken mellan 1984 och 1988.
Lite fakta kring bussarna
Anders
En av dem kom sedan till Wasatrafik i Trångsund utanför Stockholm och användes till många förares stora fasa mest på linje 810 Jordbro-Skanstull. Det var GRJ 081 (GS 618, Wasatrafik 407).