Jag kastade ut en allmän fråga på hotellbusstråden, men gör ett nytt försök i "egen regi". Hotellbussen var byggd på O 404. Vad säger ni om de bussarna jämfört med konkurrenternas turistbyggen? Hur ser servicesituationen ut i Sverige? Motorer, växellådor, hållbarhet och totalekonomi? Vissa talar varmt om fördelarna med "helbyggen", är det en påtaglig fördel eller spelar det inte så stor roll att chassi och kaross kommer från olika håll?
Körmässigt skulle jag välja mercan alla dagar. Mercedes V8 är råstark och får bussen att flyga förbi volvobussarna i uppförsbackarna med ungefär samma bränsleförbrukning.
MB kräver inte lika höga varvtal på motorn för att gå bra, vilket jag personligen tror är bra ur slitagesynpunkt.
Tycker att fjädring och hjulupphängning är skönare än på volvo/scania också, även om många kan uppleva dom som lite gungiga. Det är ungefär som att jämföra en europeisk och en amerikansk bil helt enkelt =)
Kvalitetsmässigt vill jag nog säga att det inte spelar någon större roll vad det står för märke på motorn när de har några år på nacken, det hänger mer på hur mycket kärlek bussen fått.
Du låter som vår "busskonsult", en pensionerad bussåkare. Han diggar Mercedes, alla dagar. *s*
Utväxlingen på en MB vi funderar på är tydligen väldigt långvägsanpassad, men det kanske den är på alla MB som du säger.
Bussen verkar ha fått väldigt mycket kärlek. Hoppas att det gäller för motorn också, men allt tyder på det.
De mekaniker vi har nära kontakt med är specialiserade på Volvo, men de säger ungefär som du vad gäller skillnaden mellan märkena. Nu hoppas vi väl slippa göra så mycket åt motorn, men man vet ju aldrig vad som sker. Det är ganska låga mil på den buss vi funderar på. Vi kommer inte att hinna göra långmilare av den innan jag gissar att rosten hälsar på och den kanske ska säljas till något varmare land.
Citat från: frigge skrivet 08 april 2008, 08:15:55 AM
Körmässigt skulle jag välja mercan alla dagar. Mercedes V8 är råstark och får bussen att flyga förbi volvobussarna i uppförsbackarna med ungefär samma bränsleförbrukning.
Det var konstigt ??? I Kassel-backarna så hade dom där bussarna med en massa rör ut från bakändan ingen suck mot våra B-tior (GDG) men det kanske var andra backar du menade ;D
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 08 april 2008, 19:59:38 PM
Det var konstigt ??? I Kassel-backarna så hade dom där bussarna med en massa rör ut från bakändan ingen suck mot våra B-tior (GDG) men det kanske var andra backar du menade ;D
Fast GDG var ju på stenåldern, samtida med O302 ;)
303:an är den jag passerat kassel med flest gånger, och jämfört med "min" B10 gick det bra mycket fortare..
404:orna har jag mest kunnat jämföra i göteborgsbacken där det kändes som om swebus express b10:or hade dragit åt handbromsen när man flög förbi =)
När det gäller så gamla bussar är det ju verkligen skicket som avgör, och om man inte ska köra så intensivt och tunglastat med dem spelar ju egentligen inte fartresurserna och bränsleförbrukningen någon jätteroll. Egentligen borde det vara serviceorganisationen som är avgörande vid ett sånt köp; det viktigaste är att det finns någon man litar på som kan laga den på lagom avstånd från bussens bas.
Det är jättespännande att följa vägen till bussköpet i alla fall, hoppas att det blir en lyckoträff när ni väl slår till!
Jo, skicket avgör. Gamla bussar finns det ju gott om. Men pärlorna som är bra, men billiga pga ålder är inte lätta att gräva fram. Serviceorganisationen är hyfsat bra för MB ändå, tycker de som gillar MB. *s* Tror att det ändå är ganska bra i Umeå. Men våra kontakter inom Volvolägret är personliga och nära. Vi hade med oss en mek som arbetat flera år på Swebus verkstad på förra årets långresa. Han gjorde ett hästarbete när vi drabbades av sprängd växellåda. Det var något för memoarerna!
Det är några objekt som stupat på mållinjen, några p.g.a. det man funnit vid noggrannare koll. Två genom att förutsättningarna ändrats hos säljaren. Just nu känns det inte alldeles säkert med något av våra två objekt. Just nu känns det aningen motigt och tron att vi skulle ha köpet klart i veckan verkar ha varit en hägring. *ler snett*
Bra kontakter i volvolägret borde ju tala för en volvo.. I och för sig kan ju en volvomek ordna det mesta även på andra märken, men som Lars säger kan det bli besvärligt med elektroniken. 10 mil till närmsta diagnosdator är ganska långt om bussen är trasig..
En del modeller har i och för sig en liten diagnosenhet inbyggd så att man kunde läsa av felkoder själv, men utan den är det auktoriserad verkstad som gäller. Och tyvärr minns jag inte vilka som krävde datoruppkoppling och inte.
Tyvärr är det en frustrerande process att hitta gamla, bra bussar, men förr eller senare träffar man rätt bland alla nitlotterna.. Har ni några särskilda ålderskav, eller det är "så nytt som möjligt inom budgeten" som gäller?
Vårt udda bussägande och bussbrukande innebär att det i regel inte är någon kris att ha bussen stående för rep ett antal veckor om det skulle behövas. Huvudsaken att reparationskostnaden kan hållas rimlig. Vissa insatser kan tveklöst göras ideellt.
I och med att vi åker så långt med så gammalt så brukar vi på resorna försöka ha med oss någon mycket eller hyfsat kvalificerad mekaniker. Det är bara en gång det verkligen behövts, men då var han guld värd!
"Så nytt som möjligt inom budgeten" känns igen. Vi skulle inte vilja gå över 400 plus moms, räknar inte med något under 200 + och vi kan gå upp lite för en pärla som är värd sina pengar. De åldrar vi letat inom nu är väl från 92 upp till en utopi på 98.
Citat från: Jan Nilsson skrivet 09 april 2008, 13:29:09 PM
Vårt udda bussägande och bussbrukande innebär att det i regel inte är någon kris att ha bussen stående för rep ett antal veckor om det skulle behövas. Huvudsaken att reparationskostnaden kan hållas rimlig. Vissa insatser kan tveklöst göras ideellt.
I och med att vi åker så långt med så gammalt så brukar vi på resorna försöka ha med oss någon mycket eller hyfsat kvalificerad mekaniker. Det är bara en gång det verkligen behövts, men då var han guld värd!
"Så nytt som möjligt inom budgeten" känns igen. Vi skulle inte vilja gå över 400 plus moms, räknar inte med något under 200 + och vi kan gå upp lite för en pärla som är värd sina pengar. De åldrar vi letat inom nu är väl från 92 upp till en utopi på 98.
Kan detta vara något? Verkar ha det nödvändigaste i utrustningsväg. Volvo B12 Vest (http://services.mascus.com/product.aspx?did=%7BA2A1D0F7-D2B3-4BB4-BE3E-B6417BF98A0B%7D&Ctl=cargo-transport&prodID=%7B76ab7037-e0aa-41f0-83c9-2e1c1de6e929%7D)
Hej Johan!
Jag har kikat på den här, men tvekade kanske efter att ha talat med en som körde West i jobbet. Sen har jag talat med säljaren om andra bussar, men han har inte lyft den här. Jag gissade också att den fortfarande finns i Norge trots att det står SE, men det är kanske fel.
Ska kolla den. Volvos stående bakmotorer brukar ju gå lite längre säger en del. 98 000 är ju 98 000 om det inte är renoverat.
Vad sägs om West?
Med de nya införselreglerna som jag tror trädde i kraft i februari så har det uppstått ett inte ovanligt fenomen. Man har krav på ursprungskontroll, en i.o.f.s. positiv skyddsmekanism som ska hindra att stulna och oärliga fordon ska komma in på marknaden. Från att ha varit en ganska snabb procedur har en import p.g.a. denna kontroll sinkats väldigt mycket. Som värst tog bara den här kontrollen 6 veckor. Just nu gör det att alla bussar ii andra länder hamnar långt ner på listan. Men, den här kan ju finnas i Sverige också.
Vesten står i Norge. Vet inte så mycket mer. Den är inte alldeles het på grund av detta.
Citat från: Jan Nilsson skrivet 09 april 2008, 15:52:38 PM
Vesten står i Norge. Vet inte så mycket mer. Den är inte alldeles het på grund av detta.
Nej det krånglar ju onekligen till det. Fördelen med att köpa något lite udda är väl som jag ser det att chansen till ett bra pris är större. Nackdelen är väl just att tillgången till beg reservdelar är begränsad, å andra sidan finns fortfarande nya delar till dessa bussar att få tag i via Vest.
Mjo, vi har ett alternativ som är udda till sin helhet, men där delar finns till både chassi, motor och kaross. Men där kostar det hela lite för mycket tycker vi.