Imorse var jag förbi Wist i Uppsala för att fota de tre nya ledbussarna till Swebus Uppland som kom till Uppsala igår kväll. Chassinummer på dessa bussar är:
6816 YV3R9L42X8A126965
6817 YV3R9L4288A126995
6818 YV3R9L42X8A126996
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/6800/Swebus_6816_080404.jpg)
(http://oskar.sajtx.net//bilder/Swebusbilder/6800/Swebus_6816_080404b.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/6800/Swebus_6816_080404c.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/6800/Swebus_6817_080404.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/6800/Swebus_6818_080404.jpg)
Bilderna kommer att läggas upp på hemsidan senare.
			
			
			
				Snabbt agerat!
			
			
			
				Härligt!!!  :D
			
			
			
				Oc allt händer är man inte är hemma.
			
			
			
				Mkt trevligt, var själv dit och fotade efter avslutad körning.
			
			
			
				Vilken plavering kan vara aktuell? Och ryker 37-lederna nu?
			
			
			
				Najs! - men det här leder ju till följdfrågan - vad är 6801-6815 för bussar? :-D
			
			
			
				Citat från: virtual1 skrivet 04 april 2008, 21:08:34 PM
Najs! - men det här leder ju till följdfrågan - vad är 6801-6815 för bussar? :-D
Citat från: Niclas N skrivet 04 april 2008, 16:14:43 PM
Hej!
Mycket fint foto!
Känner någon till Swebus 6794-6817?
Mvh
Niclas
För att citera ett tidigare svar i den andra tråden om 6818, det har vi inte sett ännu!
			
 
			
			
				Trodde vi låg på 6794-6816?  ;)
Vi får väl se, kanske blir en överraskning likt den jag bjöd på i Umeå!?
			
			
			
				Citat från: Marc skrivet 04 april 2008, 21:21:33 PM
Trodde vi låg på 6794-6816?  ;)
Vi får väl se, kanske blir en överraskning likt den jag bjöd på i Umeå!?
Lidköping och Skövde fick i mars varsin B12BLE/8500 vilka heter 6792 och 6793. Melan 6794 och 6815 känner jag bara till lånebussen 6800, en Irizar Swebus express lånade.
			
 
			
			
				Vilka linjer kommer dessa att trafikera?
			
			
			
				Uppenbarligen 781 Mobitec samt 02 och 001 till Mobitec.. ;D ;D nån i gula länet som kännre till var det ligger  ;)
			
			
			
				Citat från: Walter skrivet 04 april 2008, 21:07:07 PM
Vilken placering kan vara aktuell? Och ryker 37-lederna nu?
Bussarna har nu skrivits över till Swebus och jag kan därmed svara att 6816 och 6817 kommer tillhöra Uppsala medan 6818 kommer hamna i Tierp. Jag skulle gissa på att de hamnar vid respektive distrikts huvuddepå men osvuret är bäst. Vet inte exakt vilka bussar som försvinner.
			
 
			
			
				Idag har arbete med montering av biljettmaskinsfästen skett, här kommer bilder på 6817.
(http://www.phbuss.se/upl/JoSe/6817-4.JPG)
(http://www.phbuss.se/upl/JoSe/6817-5.JPG)
Som synes automatlåda, men är det ZF eller voith?
(http://www.phbuss.se/upl/JoSe/6817-6.JPG)
Skyddspappen kvar på golvet, borde kunna förmedla en känsla av premiär titt.
(http://www.phbuss.se/upl/JoSe/6817-7.JPG)
			
			
			
				Hej!
Mycket trevliga bilder. Kul att dessa bussar fick helautomat låda  ;). Själv så är man ganska trött på dessa I-Shift lådar, då dom nästan helt finns på dessa bussar här uppe i Dalarna   >:(. Personligen tycker jag att linjevagnar skall ha helautomat  ;D.
			
			
			
				Citat från: Niclas N skrivet 08 april 2008, 23:19:49 PM
Hej!
Mycket trevliga bilder. Kul att dessa bussar fick helautomat låda  ;). Själv så är man ganska trött på dessa I-Shift lådar, då dom nästan helt finns på dessa bussar här uppe i Dalarna   >:(. Personligen tycker jag att linjevagnar skall ha helautomat  ;D.
I lastbilarna jag kör så är I-shift helautomat.
Så nu vart jag lite nyfiken, är det annat med i-shift i en buss??
			
 
			
			
				Citat från: JoSe skrivet 08 april 2008, 21:07:27 PM
(http://www.phbuss.se/upl/JoSe/6817-5.JPG)
Som synes automatlåda, men är det ZF eller voith?
Tycker mig skönja ZF-loggan på N-knappens "undersida".
			
 
			
			
				Jo, har nu fått bekräftat att det är en 6-stegs ZF
			
			
			
				Citat från: Daniel Söderberg skrivet 09 april 2008, 14:57:13 PM
I lastbilarna jag kör så är I-shift helautomat.
Så nu vart jag lite nyfiken, är det annat med i-shift i en buss??
Men med I-shift så stannar och startar du väll med koppling?
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 09 april 2008, 18:52:43 PM
Men med I-shift så stannar och startar du väll med koppling?
Nej!
I-Shift är kopplingslös i jämförelse med tex Scanias motsvarighet Opticruise.
Sedan finns det "minst" två olika varianter på I-shift i buss. Normala, där föraren får välja mellan Auto eller Manuell växling via +/- knapp och den enklare varianten, där den manuella är bortkopplad.
Något jag lurar på är om det överhuvudtaget finns någon Volvoled med I-shift?
			
 
			
			
				såg att ni diskuterade var bussen i tierp skulle hamna..... troligtvis blir det österby depån som får den istället för den ledbuss som ska bort....blyfot ::)
			
			
			
				Har det kommit någon ersättning för havererade 3883(?) ännu?
			
			
			
				Citat från: Walter skrivet 10 april 2008, 20:23:48 PM
Har det kommit någon ersättning för havererade 3883(?) ännu?
Nej, inte mer än att 3880 och 5001 flyttades till Enköping kort efter som en följd av att man även gjorde sig av med 4431 och 4434.
			
 
			
			
				Hej!
Jag undrar när SL ska återinvestera i normalentrévagnar igen som på "gamla goda tiden"? 
Jag tänker att människor har klarat sig med normalentrévagnar under en stor del av hela 1900-talet. Visst kan det ha varit jobbigt för rörelsehindrade att gå upp och ned för trappor, oavsett om man är i Sthlms-län eller i det här fallet i Uppsala län där de klokt nog köpt in normalentrévagnar.
I vissa kortvagnar, t.ex. av fabrikatet MAN blir det längre sträcka att gå inne i bussen för att få en bra sittplats, då de saknar sittplats vid framdörren. Jag såg häromdagen en äldre man med kryckor som skulle gå ombord på en 473*- / el. 474*-vagn (Swebus) och han satte sig vid framdörren men för att ta sig till den platsen är det ju små trappsteg och ganska så trångt och det tog lite tid för honom att sätta sig till rätta. 
Hur vanligt är det runt om i Sverige att människor med rullstol åker buss på egen hand ute på landsbygden? Om man är rullstolsburen kan det ju vara bra med lågentrévagnar med dubbla dörrar så de kan ta sig ombord själva förutsatt att trottoarkanten och bussens golv uppnär samma höjdnivå. (I städer kan jag förstå att det kan va bra med lågentrévagnar men det passar inte ute på landsbygden, och det gäller ju att använda vagnarna rätt så man inte blandar en massa olika vagnsorter mellan landsbygd och stad, men det är ju en plaeringsfråga.)
Ni som är insatta ...
Vad finns för fördelar med lågentrévagnar rent körmässigt gentemot normalentrévagnar? 
Tror ni att fler län (känns som att Sthlm län är på väg dit, men Uppsala län verkar inte tänka likadant som Sthlms län då de köper in sprillans nya normalentrévagnar) kommer att långsiktigt övergå till att helt och hållet ha lågentrévagnar för linjetrafik?
MVH Alexander T (at1981) !!
			
			
			
				Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM
Hur vanligt är det runt om i Sverige att människor med rullstol åker buss på egen hand ute på landsbygden? 
det är nog väldigt ovanligt, men orsaken är givetvis att de inte framgår vilka avgångar som körs med lågentre
Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM
Ni som är insatta ...
Vad finns för fördelar med lågentrévagnar rent körmässigt gentemot normalentrévagnar? 
inte många
Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM
Tror ni att fler län (känns som att Sthlm län är på väg dit, men Uppsala län verkar inte tänka likadant som Sthlms län då de köper in sprillans nya normalentrévagnar) kommer att långsiktigt övergå till att helt och hållet ha lågentrévagnar för linjetrafik?
Kollektivtrafiken i AB och C skiljer sig ganska mycket, då Landsbygd i UL-land är Landsbygd, medan Landsbygd i Sl-land även är citykörning på samma linje
De mest intressana blir när / om politikerna bestämmer sig för att slå ihop flera län till "storregioner", men de är väl en helt annan diskution
För övrigt är de ingen förare som får vara med när förarplatsen ska formas? jag trodde Swebus hade bättre omdömme än Busslink, men tydligen inte.
När ska företagen förstå att personalbristen inom den här branchen blir inte bättre när man köper skräp!!!