Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jan Nilsson skrivet 03 april 2008, 18:08:21 PM

Titel: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 03 april 2008, 18:08:21 PM
På nnt.se hittar man en Van Hool B12 från 1992, jag har nedan kopierat in en länk till sidan där den finns. Någon som vet vem som ägt den? Registreringsnumret är omsorgsfullt utraderat. Den ska ha gått i Härnösand enligt uppgift.


http://www.nnt.se/en.php/catalog/,cid.16,pid.638
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 03 april 2008, 18:20:09 PM
Kan det vara PRJ 935? Som varit Öbacka buss ett tag. 
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Esbjörn skrivet 03 april 2008, 18:22:42 PM
Bussen har regnummer PRJ935 och är en Volvo B12-61B VanHool Alizée 376 NL av 1992 års modell.

Senaste ägare är Svanbergs Trafik i Härnösand som gick samman med eller köpte upp föregående ägare Öbacka Buss, Härnösand.
Dessförinnan tillhörde bussen Kårsta Buss & Taxi.

Bussen är för ögat i fint skick, men hur den är under skalet kan jag inte svara på.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2008, 18:57:39 PM
PRJ 935 har också ägts av Ljungskilebuss i slutet av 1990-talet.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Peter Öden skrivet 03 april 2008, 19:54:19 PM
Hej !

Sedan 08-02-13 står Hamrånge Taxi AB/Bergby som brukare till bussen, avställd 08-02-18.
Leasingägare: NNT Gävle, 08-01-29. Efter avställningsdatumet kom bussen åter Gävle.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 03 april 2008, 22:59:34 PM
Tackar! Det var förnämligt att få fram de här uppgifterna. Ni är oslagbara här.
Vi har den här bussen högt upp på reservlistan, men den är lite äldre än vi tänkt. Måste kollas lite närmare med mekanikerhjälp.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 03 april 2008, 23:40:02 PM
Hej!

Som allt har utvecklat sig är det en några år nyare Carrus på Scaniachassi som är förstahandsalternativet. Van Hoolen i Dalarna är borta ur bilden av olika anledningar. (När dammet lagt sig kan jag kanske nämna lite om komplikationerna.) Nu är läget i alla fall så att vi väntar på besked om Carrusen. Problemet är att vi helst skulle ha haft en buss inom några veckor och vill ha fötterna stadigt i startblocken om det blir problem med Carrusen.
Din rekommendation går i linje med hur vi känner det. Jag har just lagt på efter ett långt samtal med "förstemekanikern". Det är rosten som känns som den största osäkerhetsfaktorn. Det som skiljer i pris mellan en Van Hool från 1992 och en några år nyare Carrus kan vara väl motiverade pengar på fem års sikt.
Z-kammar på Van Hoolen och S-kammar på Carrusens bromsar kan också generera mer reparationspengar på några års sikt, särskilt när bromsarna inte rörts av senaste ägaren. (Räknar inte den som av någon anledning ägde den fem dagar) Vi behöver inte heller treaxlat, för oss känns det mer som en utgiftspost.
Höjden känns inte riktigt bra. Många vägar i Europa har sina fällor för en buss som är 4.05. Det börjar ju också vara dubbeldäckarhöjd, och vi har chaufförer och andra som inte vill ha det vindfånget.
Saker som att Carrusen har bälten överallt, i stort sett dubbelt så mycket kvar på däcken och bättre skick på lack, plåt och chassi gör att t.o.m. Volvomeken lutar starkt åt Scanians ringhörna. Men, av olika orsaker har vi inte hela beslutsmakten.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2008, 07:57:08 AM
Inköp av buss till Mariaskolan? Får man fråga varför det är just VanHool ni är ute efter mest? Dessutom borde det väl finnas hyggliga bussar på närmare håll runtom i länet, kanske rentav i Vännäs eller Skellefteå? Vad ställer ni för krav på inköpet?
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 04 april 2008, 10:05:57 AM
Det "Föreningen för pedagogiska resor" som köper bussen. Det är tre skolor som ingår i föreningen. Vi köper gärna lokalt eller regionalt. Vi betalar moms och siktar på max 400 000 plus moms. Det har slumpat sig så att vi ramlat över en del Van Hool:er. Vi har annars varit inriktade på Volvo Carrus. Dels på grund av att vi har några "volvomekar" i stallet, dels för att Carrus verkar ha en bra totalekonomi och har en sådan marknadsposition här.
Kriterierna är enkla, bäst buss för de ganska begränsade medel vi kan få fram. Vi vill ha en 12-meters, helst tvåaxlat då vi oftast är relativt lätt lastade.
Vi är tacksamma för bra och helst snabba tips!
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2008, 10:44:05 AM
Min tanke var att titta på små och stora åkare i Norr- och Västerbotten främst, innan man börjar titta på exportföretagen i Gävle och ännu längre söderut. Både Busspoolens företag liksom Swebus och Skelleftebuss är nog värda några telefonsamtal. Här har vi t.ex två VanHooler som är i trafik än idag. Dock vet jag inget om bussarnas inre skick.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss/Sjostroms_FSC796_vannas_060609.jpg)

(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Skelleftebuss/200-serien/257_skelleftebuss_kanalgatan_viktoriagatan_skelleftea_1104_2006.jpg)
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 04 april 2008, 11:27:46 AM
En av bussprofilerna i Vännäs har varit vår oavlönade "konsult" som jag diskuterat olika objekt med. På den andra firmans verkstad har vi servat vår tidigare buss någon gång. Vi känner också folk där som vet att vi letat buss, men jag har aldrig aktivt frågat efter lämpliga objekt. Jag skäms en aning över att erkänna att vi varit så smalspåriga i vårt letande att vi bara sökt via försäljare och Internet-sajterna. Jag brukar annars inte vara "bangen" inför att ta personliga kontakter när det gäller affärer och annat.
Ett tag var vi helt inriktade på liggstolar, inte för att köra med folk liggande, men för möjligheten att använda bussen som "nödinkvartering" nätter då man inte hittat billigt boende ute i Europa. Under det sökandet har vi även varit i Danmark och tittat. Det hade ju nästan varit kul om jag, som Vännäsbybo, till sist då köper en buss från Sjöströms tre kilometer bort.
Ibland kan man behöva hjälp för att se det uppenbara. *s* Tack!
Nu ska jag ringa lite.

Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 april 2008, 19:01:17 PM
Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 april 2008, 18:20:09 PM
Kan det vara PRJ 935? Som varit Öbacka buss ett tag. 
Troligen vr PRJ935 någon form av demo hos AB Volvo Bss.
Den överläts sedan till Kristofferssons Buss AB i  Mölndal pa Lindome. Därifrån såld via busshandlare till Ljungskilebuss AB (Erland Olsson).
Vad gäller försäljningen till Kristofferssons Buss AB så kan det finnas ett avtal med Mölndalsbuss AB i Mölndal. Detta företag gjorde sig nämligen av med beställningstrafiken. Det sätt man gjorde det är det normala i sammanhanget.Man överlåter verksamhet till en anställd med lite skärvor och denna slutar sedan sin anställning. Kristoffersson var alltså anställd vid Mölndalsbuss och öppnade eget. Kristoffersson lär fö syssla med detta fortfarande genom att hyra in bussar.
PRJ935 Altano 370 vH 31120 Volvo B12 nr 221. Gick eventuellt med grön regnr skylt urspungligen.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 04 april 2008, 19:45:39 PM
Bockar och bugar för all ny information.

Verspieder och Lars Ö, jag har kollat runt en del idag, mellan mina rektorssysslor. Det är ju en lugn period för bussbolagen där man nöter på det man har och få verkar gå med onödig överkapacitet. Jag har inte ramlat på mer än ett erbjudande hos dem jag kontaktat i Norr och Västerbotten. Och det hade jag fått även tidigare.
Om man spelar i "Low budget blues band" blir man ju lite suktande när man t.ex. hör om en Carrus från 1992 som gått 40 000 mil sedan ny hos en perfektionist i saltfri miljö vid fjällens fot. Men vad hjälper det när den inte är till salu?

Sen verkar det faktiskt som om alla Van Hooler ska landa hos oss. Det jag blev erbjuden idag är en synbarligen fin -98 Alizée som visserligen spränger all vår planering, men ändå lockar. Ser man det på fem års sikt så är det kanske inte så tokigt jämfört med sådant som helt rostat upp till 2013 eller kanske måste renoveras för bortåt inköpssumman varje år.
Vad tror ni om en sådan? Finns i Norrbotten nu, men har även sett andra delar av landet.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Esbjörn skrivet 04 april 2008, 21:26:55 PM
Citat från: S Svensson skrivet 04 april 2008, 19:01:17 PM
Troligen vr PRJ935 någon form av demo hos AB Volvo Bss.
Den överläts sedan till Kristofferssons Buss AB i  Mölndal pa Lindome. Därifrån såld via busshandlare till Ljungskilebuss AB (Erland Olsson).
Vad gäller försäljningen till Kristofferssons Buss AB så kan det finnas ett avtal med Mölndalsbuss AB i Mölndal. Detta företag gjorde sig nämligen av med beställningstrafiken. Det sätt man gjorde det är det normala i sammanhanget.Man överlåter verksamhet till en anställd med lite skärvor och denna slutar sedan sin anställning. Kristoffersson var alltså anställd vid Mölndalsbuss och öppnade eget. Kristoffersson lär fö syssla med detta fortfarande genom att hyra in bussar.
PRJ935 Altano 370 vH 31120 Volvo B12 nr 221. Gick eventuellt med grön regnr skylt urspungligen.

Bussen är inte en Altano. Dessa har överbyggd förarplats, dvs som en Neoplan Spaceliner.
Karosstypen på PRJ935 heter Alizée 376NL.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 april 2008, 10:43:49 AM
Ingen har mig veterligt protesterat tidigare mot att den kallats Altano. Vad stod det på vH hemsida.
Säkerligen handlar det om mera än placering av förarhytt.
Titel: SV: Van Hool igen - vem har ägt denna?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 11:21:25 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 11:14:31 AM
Det här med vanHool:s modellbeteckningar kommer ju upp med jämna mellanrum.

När tex Swebus 3819-21 och 3937 beställdes stod det Altano bredvid arbetsnumret (karossnumret)

Enligt Mats Karlssons van Hool-förteckning är modellen Altano 370. Uppgifterna i boken kommer från fabriken enligt förordet.