(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/1140_Kristianstad_080402.jpg)
Härlig vardagsbild!
hur gamla är dessa loken ?
och hur länge ska de rulla?
rullar det bågra av rc1:orna?
Citat från: michael k skrivet 04 april 2008, 22:44:02 PM
hur gamla är dessa loken ?
och hur länge ska de rulla?
rullar det bågra av rc1:orna?
Rc4 är byggda 1975-1982, dom lär rulla i 20-25 år till skulle jag tro.
I stort sett alla Rc1 är i trafik utom de som slopats pga av krockskador.
Rc1 används mest för rangering vid bangårdar mm.
Alla Rc2/Rc3 (som tillhör GC) skall byggas om så att dom kan vara i trafik i 20 år till.
Rc-loken är ju ungdomar jämfört med de odödliga Ma-loken.
Någon har skämtsamt påstått att det första X2000-sättet kommer att dras till skroten av ett Ma-lok.
Tusan vet om inte denne person får rätt.. :)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 april 2008, 00:59:16 AM
Rc-loken är ju ungdomar jämfört med de odödliga Ma-loken.
Någon har skämtsamt påstått att det första X2000-sättet kommer att dras till skroten av ett Ma-lok.
Tusan vet om inte denne person får rätt.. :)
Det kommer säkert att hända, och nog tusan lär det finnas en tågfotograf på plats just då! ;) Jämförelsevis är det ju numera ofta vanligt att lite äldre bussar/bilar rycker in för att hjälpa teknikfyllda nya diton med bekymmer. Nytt är inte alltid det mest driftsäkra, säger föraren som helst väljer en MaxCi när han har eftermiddagsjour inför att eventuellt behöva ta över från strulande datorbussar i plast, med turer som annars riskerar att bli inställda.
hur pass strömeffektiva är dessa loken jämfört med modärna konstruktioner?
rcloken vär väl väldigt modärna när de kom?