(http://andy.shacknet.nu/ss_forum/omnicity_nat.jpg)
En Omnicity ved Nationalteateret
Veit ikke helt hva det er med Bussmicke og disse bussene.........
Andreas
Svenska bussar Andreas, Svenska = Toppklass.
Man vill ha så mångfa som möjligt på bild, en annan sak som är irriterande är att jag inte lyckets få en Omnicity på bild vid Nationaltheatret. När jag stod där kom bara Citaro som man redan har sett..
For min del, hvis jeg skal gå for noe som er svensk, og har med busser å gjøre, så må det bli Volvo'er med karosseri fra Arna
Även om det är Volvochassi så känns det inte svenskt med Arnakarosseri även om jag gillar Arna.
OmniCity = Toppklass? Nja... ::)
Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 13:37:13 PM
OmniCity = Toppklass? Nja... ::)
Undtantaget SL har jag bara åkt med en sådan i Trelleborg om ens det, jomenvisst såna har ju rullat i Eskilstuna kom jag nyss på och jag minns en dylik resa från Mesta/Borsökna till Fristadstorget.
Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 13:37:13 PM
OmniCity = Toppklass? Nja... ::)
Det får vi bara reda på genom att åka till andra länder och prova. ;D Antingen har utlänningarna upptäckt något svenska bussbrukare ännu inte upptäckt, eller också har de ännu inte upptäckt något vi redan upptäckt. Hur vi nu skulle ha kunnat upptäcka något när vi inte har några (Luleås enda undantagen)...... :-X
Hade både OmniLinken och OmniCityn introducerats och presenterats för Sveriges bussföretag på samma dag, ja då hade det nog knappast sålts jättemånga OmniCity året efter. När jag var i Sundsvall senast tittade jag noga på varenda Omni, och det ser ut som om de har OmniLink i alla möjliga versioner. 12-meters kortvagnar, 15-meters boogievagnar samt 18-meters ledvagnar. Alla med normalgolv bak. Så ska det se ut! :)
Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 16:57:31 PM
Hade både OmniLinken och OmniCityn introducerats och presenterats för Sveriges bussföretag på samma dag, ja då hade det nog knappast sålts jättemånga OmniCity året efter.
Säkert kan det vara så. Om å andra sidan Omnicityn hade hållit samma finish och kvalitet när den presenterades som Omnilinken (och sannolikt också den nya Omnicityn) gör idag kanske inte modellen hade blivit svartlistad såsom den förefaller vara.
Min uppfattning är att det i princip endast är i områden med tät stadsbebyggelse, mycket folk, korta resor, mycket stående, etc som låggolvare hör hemma. Eftersom svenska städer till skillnad från många utländska är byggda enligt principen tätbebyggd citykärna och glesare förortsbebyggelse blir det i princip bara Stockholm och Göteborg som är så stora att det finns linjer som i sin helhet går igenom den typen av tät stadsbebyggelse och därigenom är lämpliga för låggolvare. Sedan finns väl ett fåtal större städer såsom Malmö, Uppsala, Västerås som kan komma ifråga för delar av linjenätet. Beror ju lite på hur bebyggelsen ser ut. Därmed torde den realistiska svenska marknaden för Omnicity och liknande produkter kunna inskränkas till dessa städer. För övrig trafik, inklusive Stockholms och Göteborgs förorter, lämpar sig bussar typ Omnilink mycket bättre.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 mars 2008, 22:38:14 PM
Svenska bussar Andreas, Svenska = Toppklass.
Har du prøvd en av disse bussene Bussmicke? Da vet du at det ikke er toppklass! Da er det heller mer bunnklass! Når bussen svinger, knirker alt av plastik, og luker i taket løsner... Det er ikke noe særlig å sitte på med i lengden! Trange og ekle er de også! hehe