Har man ont om bussar i Malmö eller finns det annan anledning till att SL-röda Veolia 4898 kör på linje 32 även under icke högtrafik-tid?
Tycker det kör ommkring mycket "Vikariebussar" i Skåne över huvudtaget. Är det en ökad reseepidemi som gör att bussbolagen måste ta till snabba åtgärder? Skånetrafiken verkar dessutom vara med på det då de godkänner det genom begreppet "Vikariebuss". Är kraven på bussarna för höga, mån tro?
Vet att Skånetrafiken godkänner Vikariebussar då man snabbt i väntan på leveranser behöver fler bussar pga fler resande. Vet dock inte om så är fallet på linjer 32 i Malmö. Det har inte annonserats fler turer än dom som finns i gällande tidtabell.
Kan ju också vara så att dom nya Volvobussarna har bernsjukdomar som nu åtgärdas. Blir ju så när an har i stort sett alla bussar av samma typ och årsmodell.
Citat från: Svemicke skrivet 29 mars 2008, 13:22:46 PM
Tycker det kör ommkring mycket "Vikariebussar" i Skåne över huvudtaget. Är det en ökad reseepidemi som gör att bussbolagen måste ta till snabba åtgärder? Skånetrafiken verkar dessutom vara med på det då de godkänner det genom begreppet "Vikariebuss". Är kraven på bussarna för höga, mån tro?
Vad jag vet så är Arrivas 6106 den enaste vikariebuss på regionsidan.
Citat från: Walter skrivet 29 mars 2008, 14:03:19 PM
Vet att Skånetrafiken godkänner Vikariebussar då man snabbt i väntan på leveranser behöver fler bussar pga fler resande. Vet dock inte om så är fallet på linjer 32 i Malmö. Det har inte annonserats fler turer än dom som finns i gällande tidtabell.
Kan ju också vara så att dom nya Volvobussarna har bernsjukdomar som nu åtgärdas. Blir ju så när an har i stort sett alla bussar av samma typ och årsmodell.
Den har någon gång gått på en avgång när ordinarie 32a varit extremt försedad och fullproppad med folk från Ön mot Käglinge. Det var dock under rusningstid och som "hjälp" att ordinarie buss ska komma rätt i omloppet.
Mvh Rickardo
Vem vill inte styra en buss med annan färg än "den vanliga"? Hade vi haft en "Skånegul" eller "Skånegrön" så hade jag varit snabbt framme ;D
Citat från: Walter skrivet 29 mars 2008, 14:03:19 PM
Kan ju också vara så att dom nya Volvobussarna har bernsjukdomar som nu åtgärdas. Blir ju så när an har i stort sett alla bussar av samma typ och årsmodell.
Detta är väl något som lär drabba även Borås nu när de nya Scaniorna kommer. 10 stycken av samma årsmodell kommer samtidigt.
Citat från: Svemicke skrivet 30 mars 2008, 21:43:49 PM
Detta är väl något som lär drabba även Borås nu när de nya Scaniorna kommer. 10 stycken av samma årsmodell kommer samtidigt.
Det är skillnad på 10 bussar och på 80 bussar..
Citat från: blubb skrivet 30 mars 2008, 21:50:23 PM
Det är skillnad på 10 bussar och på 80 bussar..
Det är skillnad på Borås och Malmö med. :)
Citat från: Svemicke skrivet 31 mars 2008, 00:11:40 AM
Det är skillnad på Borås och Malmö med. :)
För säkerhets skull kommer Borås Lokaltrafik att behålla de flesta Volvo B10BLE Säffle ett tag till utifall det skulle bli problem med de nya OmniLinkarna. Eller - det man fruktar mest - problem med leveranserna av biogas.
Så det kommer att bli trångt på garageplanen i sommar, eftersom en del av den skall grävas upp för att bereda plats för en egen tankanläggning för biogas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2008, 08:39:38 AM
För säkerhets skull kommer Borås Lokaltrafik att behålla de flesta Volvo B10BLE Säffle ett tag till utifall det skulle bli problem med de nya OmniLinkarna. Eller - det man fruktar mest - problem med leveranserna av biogas.
Så det kommer att bli trångt på garageplanen i sommar, eftersom en del av den skall grävas upp för att bereda plats för en egen tankanläggning för biogas.
Några av Volvobussarna är ju redan till försäljning. Det avhandlade vi här för ett tag sedan.
Citat från: Svemicke skrivet 31 mars 2008, 12:42:19 PM
Några av Volvobussarna är ju redan till försäljning. Det avhandlade vi här för ett tag sedan.
Jo men det är vanligt att man lägger ut bussar till försäljning via agenturerna och har kvar dom i egen regi ett tag till. Om man är intresserad av att köpa bussarna får man säkert reda på när man kan ta över dom. Ett annat exempel på det är Swebus 4252 som är till Salu hos Busmarket men som nu är i trafik i Stockholm och ska troligen så vara äcven över sommaren.
Citat från: Svemicke skrivet 31 mars 2008, 12:42:19 PM
Några av Volvobussarna är ju redan till försäljning. Det avhandlade vi här för ett tag sedan.
Jag skrev att de flesta blir kvar. Av 13 bussar har en redan sålts och tre har varit utbjudna till försäljning. Om de säljs nu eller senare är dock oklart. Men i varje fall kommer enligt uppgift från verkstaden 6 B10LE Säffle i serien 008-017 att bevaras tills vidare. Att 034-036 bevaras ett år till är bestämt sedan tidigare. Hur som helst torde 6 av 10 bli kvar, vilket är de flesta.
Hmm, undrar om det inte var till Malmö vi skulle skicka 2301... ??? Den ska iväg någonstans söderut iaf.
Citat från: Kaxen skrivet 31 mars 2008, 17:40:35 PM
Hmm, undrar om det inte var till Malmö vi skulle skicka 2301... ??? Den ska iväg någonstans söderut iaf.
Vad är det nu 2301 är för nån vagn?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 mars 2008, 17:53:30 PM
Vad är det nu 2301 är för nån vagn?
Enligt SBH en B12M 6x2/8500 så den kan knappast vara till stadstrafiken. I och med att den är en höggolvare så kan den inte vara som regionbuss heller. Enda möjligheten om den ska till Malmö är som skolbuss.
Citat från: Walter skrivet 31 mars 2008, 17:58:01 PM
Enligt SBH en B12M 6x2/8500 så den kan knappast vara till stadstrafiken. I och med att den är en höggolvare så kan den inte vara som regionbuss heller. Enda möjligheten om den ska till Malmö är som skolbuss.
SkåneExpress?
Citat från: Svemicke skrivet 02 april 2008, 02:54:32 AM
SkåneExpress?
Ja om den har radio, AC toa m.m så, annars kan det kanske eftermonteras.
Citat från: Walter skrivet 02 april 2008, 08:16:15 AM
Ja om den har radio, AC toa m.m så, annars kan det kanske eftermonteras.
Inte troligt då det inte finns toalett, ac eller boggie
/Rickardo
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/C/Connex/2300/slides/Connex_2301_Hantverksgatan_Sodra_Langgatan_Oskarshamn060428.html
...fick också för mig att 2301 var en kortvagn. Hur kommer det sig att den har beteckningen 6x2 istället för 4x2? Nog för att den har 6 däck, men boggibussarna heter väl inte 8x2?
Citat från: Peter L skrivet 02 april 2008, 14:22:32 PM
...fick också för mig att 2301 var en kortvagn. Hur kommer det sig att den har beteckningen 6x2 istället för 4x2? Nog för att den har 6 däck, men boggibussarna heter väl inte 8x2?
Nej det har blivit en miss hos SBH, benämningen skall vara 4x2
Idag gick både 2300 och 2301 iväg till Malmö, mötte dem vid Tofta på eftermiddagen. Hörde ett rykte att de ska gå som skolbussar, men hur bra det stämmer vågar jag inte uttala mig om.
Skickar man redan iväg vagnar, Avtalet för KLT är ju inte slut än.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 21:55:18 PM
Skickar man redan iväg vagnar, Avtalet för KLT är ju inte slut än.
Det skickas redan nu, kan bli intressant att se hur det går längre fram...
Så degraderas de till Skolbussar...
Inget förvånar mej härnere.
Här går den gamla FAC-flygbussen 0789 (vitmålad) samt turistbussen VeoliaT 1470 i skolbusstrafik.
När jag gick i skolan så var det gamla bussar som var avsagda som linjetrafiksbussar.
Visserligen är ju 0789 gammal flygbuss.
1470 är väl knappast en gammal turistbuss eller varför används den som skolbuss nu för tiden?
Se detta inlägget jag skrev för ett tag sedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11475.msg78774#msg78774
Citat från: von Vettet skrivet 16 april 2008, 21:06:38 PM
Inget förvånar mej härnere.
Här går den gamla FAC-flygbussen 0789 (vitmålad) samt turistbussen VeoliaT 1470 i skolbusstrafik.
När jag gick i skolan så var det gamla bussar som var avsagda som linjetrafiksbussar.
Visserligen är ju 0789 gammal flygbuss.
1470 är väl knappast en gammal turistbuss eller varför används den som skolbuss nu för tiden?
Se detta inlägget jag skrev för ett tag sedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11475.msg78774#msg78774
Depån ligger sen 1/1 07 (har jag för mig) inom miljözonen i Malmö, så bussarna får max vara 12år..
1470 är nog inne på sista varvet, den har tidigare gått hos FAC charter i Malmö.
Citat från: blubb skrivet 16 april 2008, 21:17:57 PM
Depån ligger sen 1/1 07 (har jag för mig) inom miljözonen i Malmö, så bussarna får max vara 12år..
1470 är nog inne på sista varvet, den har tidigare gått hos FAC charter i Malmö.
Har miljözonen utökats i Malmö?
Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2008, 00:31:46 AM
Har miljözonen utökats i Malmö?
Ja sträcker sig numera ut till inre ringvägen, detta var ju uppe tidigare då det skapade problem för moskens skolbussar som delvis kör inom zonen. Församlingen slutade använda sina bussar och hyrde in en extern firma som körde med ännu äldre bussar.
Citat från: Walter skrivet 17 april 2008, 08:18:29 AM
Ja sträcker sig numera ut till inre ringvägen, detta var ju uppe tidigare då det skapade problem för moskens skolbussar som delvis kör inom zonen. Församlingen slutade använda sina bussar och hyrde in en extern firma som körde med ännu äldre bussar.
Om miljözoner har jag min bestämda uppfattning. Lägg ner dem och förbjud biltrafik i innerstaden istället. Nåja, blev lite off-topic där. Satt bara och retade mig lite och ville få ur mig min frustration. :D
Jag kör stadsbuss i Malmö och dom nya bussarna har fått motorstopp på konstiga ställen ibland. De verkar inte hålla lika bra som de gamla trotjänarna :)
Citat från: Walter skrivet 29 mars 2008, 14:03:19 PM
Vet att Skånetrafiken godkänner Vikariebussar då man snabbt i väntan på leveranser behöver fler bussar pga fler resande. Vet dock inte om så är fallet på linjer 32 i Malmö. Det har inte annonserats fler turer än dom som finns i gällande tidtabell.
Kan ju också vara så att dom nya Volvobussarna har bernsjukdomar som nu åtgärdas. Blir ju så när an har i stort sett alla bussar av samma typ och årsmodell.
Citat från: klingvalen skrivet 17 april 2008, 17:24:28 PM
Jag kör stadsbuss i Malmö och dom nya bussarna har fått motorstopp på konstiga ställen ibland. De verkar inte hålla lika bra som de gamla trotjänarna :)
Lika bra som dom gamla? Så illa så att dom nya 7700 är värre än de gamla var de sista åren kan det ju inte vara?
Citat från: Walter skrivet 17 april 2008, 20:19:49 PM
Lika bra som dom gamla? Så illa så att dom nya 7700 är värre än de gamla var de sista åren kan det ju inte vara?
Varför inte det?
Citat från: Svemicke skrivet 18 april 2008, 00:59:14 AM
Varför inte det?
Sista åren var bussarna i bedrövligt skick.
Dessutom gamla generationens gasbuss från Volvo = Inte driftsäkert stannade i parti och minut. Bussarna hoppade fram... ::)
/Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 18 april 2008, 08:24:58 AM
Sista åren var bussarna i bedrövligt skick.
Dessutom gamla generationens gasbuss från Volvo = Inte driftsäkert stannade i parti och minut. Bussarna hoppade fram... ::)
/Rickardo
Jo, detta känner jag till, men det problemet går väl inte över bara för att det är nya bussar? Så länge de drivs med gas så får vi nog stå ut med detta.
Citat från: Svemicke skrivet 18 april 2008, 10:28:12 AM
Jo, detta känner jag till, men det problemet går väl inte över bara för att det är nya bussar? Så länge de drivs med gas så får vi nog stå ut med detta.
Det är till viss del sant. Dock kan teknik gå framåt och vi får väl se och jämnföra hur bussarna mår 2019 ;D
/Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 18 april 2008, 10:39:01 AM
Det är till viss del sant. Dock kan teknik gå framåt och vi får väl se och jämnföra hur bussarna mår 2019 ;D
/Rickardo
Sant. Dock är min uppfattning av dessa 7700 i Malmö att de går väldigt ryckigt. Särskilt i växlingen. Fast jag har inte åkt dem tillräckligt mycket, och framförallt inte kört dem, för att göra en expertisanalys, så min åsikt är väldigt lekmannamässig.
Citat från: Kaxen skrivet 15 april 2008, 20:15:26 PM
Idag gick både 2300 och 2301 iväg till Malmö, mötte dem vid Tofta på eftermiddagen. Hörde ett rykte att de ska gå som skolbussar, men hur bra det stämmer vågar jag inte uttala mig om.
Idag såg jag 2301 i skolbusstrafik
Citat från: Svemicke skrivet 19 april 2008, 03:36:07 AM
Sant. Dock är min uppfattning av dessa 7700 i Malmö att de går väldigt ryckigt. Särskilt i växlingen. Fast jag har inte åkt dem tillräckligt mycket, och framförallt inte kört dem, för att göra en expertisanalys, så min åsikt är väldigt lekmannamässig.
Jo det stämmer att det går ganska ryckigt. I det fallet föredrar jag MAN-bussarna även om de inte går riktigt jämt de heller.
/Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 23 april 2008, 16:08:16 PM
Jo det stämmer att det går ganska ryckigt. I det fallet föredrar jag MAN-bussarna även om de inte går riktigt jämt de heller.
Men de går kanske jämnare än våra i Borås? Har inte åkt med MAN-bussarna i Malmö. De fanns inte på min tid.