Idag var man ute på förrmiddagen och kollade läget på bussersättningen. Nu tänker jag visa några bilder från förrmiddagen.
Innan jag börjar vill jag bara säga att oroa er inte, jag ska inte "bomba" Buss Snack med bilder från denna ersättning då jag vet att det finns en hel del andra som också kommer visa bilder från denna ersättning. Men en galleri på min hemsidan om denna ersättning skulle inte vara helt omöjlig (om några månader om lusten finns...).
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0959Arenavagen20080325.jpg)
Dagen började i Gullmarsplan med ankomst 07:13. Runt 08:30 började vandringen mot Farsta strand.
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0958Nynasvagen20080325.jpg)
0958 strax söder om Gullmarsplan södra.
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0967Nynasvagen20080325.jpg)
Hpl Skogskyrkogården. 0967 möter en av Tyresös B9S.
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0950Nynasvagen20080325.jpg)
Nynäsvägen med påfarten från Tallkrogen i bakgrunden.
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink4918Lingvagen20080325.jpg)
Lingvägen. Perfekt miljöbild här; snö och en raksträcka...känns nästa som Norrland.  :)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0957Lingvagen20080325.jpg)
0957 med hpl Tallrkogen (bytte namn från Viktor Balcks väg under ersättningstiden) i bakgrunden.
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/P3259083.jpg)
Precis när man var framme i Farsta strand så såg man denna person.  :o 8)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0633Magelungsvagen20080325.jpg)
Och en sista bild från mig, en förare (bland de många idag) som troligen har kört fel.
Sen lite obligatorisk bedömning:
Jag är faktisk lite besviken på Busslink; både Veolia (Roslagsbananersättning) och Swebus (Pendeltågsersättning) har lyckats bättre, både i form av att hålla tidtabellen och utbilda förare/införmatörer.
Jag vet att denna ersättning är större än Roslagsbanan och Pendeltåget, men de borde de ha räknat in. Idag var det en hel del förare som körde fel och de vanligaste misstagen var:
1. Förarna glömde ta avfarten vid Sköndal på Nynäsvägen när de kör linje 18; istället körde de raka vägen på Nynäsvägen till Gullmarsplan. Detta gjorde att det dröjde upp till 15 minuter innan det kom en buss till hållplatser som Tallkrogen och då, en fullsatt buss, så gjorde ingen nytta alls för de som väntade där.
2. Förarna tog "lokalvägen" i Tallkrogen och angjorde hpl Tallrkogen vid tunnelbananstationen. Detta gjorde att man missade den riktige hållplatsen Tallkrogen ute på Lingvägen.
Sen ett kritiskt misstag vid Blåsut var att införmatören där hänvisade alla resenärer från rondellen till hpl Blåsut på Sofielundsvägen istället för hållplatsen på Nynäsvägen_lokalgata. På bara tio minuter var det smockfull av folk och tre bussar hade hunnit passera... Snacka om bra utbildning...
			
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 mars 2008, 18:10:57 PM
Idag var man ute på förrmiddagen och kollade läget på bussersättningen. Nu tänker jag visa några bilder från förrmiddagen.
Innan jag börjar vill jag bara säga att oroa er inte, jag ska inte "bomba" Buss Snack med bilder från denna ersättning då jag vet att det finns en hel del andra som också kommer visa bilder från denna ersättning. Men en galleri på min hemsidan om denna ersättning skulle inte vara helt omöjlig (om några månader om lusten finns...).
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0959Arenavagen20080325.jpg)
Dagen började i Gullmarsplan med ankomst 07:13. Runt 08:30 började vandringen mot Farsta strand.
Busslink använder samma treställiga vagnsnummer som ägaren Unibuss/Sporveisbussene. Inga vänsternollor här inte!  ;)
/Ted
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 mars 2008, 18:15:19 PM
Tyvärr är det nog så att till detta stora uppdrag kommer det en uppsjö av nyutbildade förare, som saknar lokalkännedom och kunskap om hur man läser linjebeskrivningar etc, man har fullt upp att köra bussen.
När det är flera olika linjevarianter samtidigt måste det få bli fel första veckan.
Jag hade räknat med att Busslink skulle klara första dagen bättre, speciellt när man har sett så många utbildningsbussar veckorna innan idag samt hur mycket energi de har lagt i den här med att söka nya införmatörer och förare (varav den första bruka man inte ens lägga ut annonsen för, utan anställs internt).
Skulle jag tänka på hur Veolia hanterade Kårstaersättning så kommer jag ihåg att det var en trafikledare vid Visinge första dagen mitt på kvällsrusning och han ringde buss för buss för att ta reda på deras position och pusslade om omlopperna (t.ex. Kårstabussen får skippa Kårsta och ta två extravarv till Kragstalund, sen ringde han upp en annan vagn och bad den vagnen att ta Kårstaturen, osv) rent spotant. Jag var där under hela kvällsrusning första dagen och kan säga att han gjorde ett suveränt jobb, tror det var max 2 avgångar på den kvällsrusning som blev inställda pga kö på Vikingavägen.
Jämför man det med vad jag såg idag så var det en "lite" skillnad. Idag såg man RTL-bilarna längs linje och tog det rätt lugnt. Det var tre införmatörer vid Gullmarsplan, ingen fast trafikledare. Hade man varit smart så borde man ha placerat en fast trafikledare vid Gullmarsplan, som har alla omloppsöversikt osv...
			
 
			
			
				Alla bilder var jättefina och det var fina miljöbilder. Men jag tror vinnaren är denna:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0967Nynasvagen20080325.jpg)
Men gränsen är hårfin mot dom andra. Denna vann på grund av dramatiken i vardagen med 2 tävlande bussar på varsin väg. 
Både Miljö men kanske även situationsbild. Tack å tack!
/J
			
			
			
				Citat
Busslink använder samma treställiga vagnsnummer som ägaren Unibuss/Sporveisbussene. Inga vänsternollor här inte!  ;)
/Ted
Det där diskuterade jag med flera förare faktisk och senare på eftermiddagen prövade vi ropa på en Oslovagn och då kom nolla fram, så det blev 1010XXX (kommer inte ihåg vilken vagn). Så jag och Jim bestämde att köra på 0XXX på bilderna eftersom vi går har principen att gå alltid efter BussPC nummer (förutom prefixen 101).
			
 
			
			
				Citat från: Jona skrivet 25 mars 2008, 18:31:19 PM
Alla bilder var jättefina och det var fina miljöbilder. Men jag tror vinnaren är denna:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0967Nynasvagen20080325.jpg)
Men gränsen är hårfin mot dom andra. Denna vann på grund av dramatiken i vardagen med 2 tävlande bussar på varsin väg. 
Både Miljö men kanske även situationsbild. Tack å tack!
/J
Tackar! Jo, den var en ren spontanskott...Hade varit bätter om Olsovagnen var skyltat annat än Ej i Trafik.
			
 
			
			
				Nu när så många har lagt ut bilder från detta väntar jag lite med att lägga ut en större mängd.
Vi har ju 5 månader på oss att gotta sig i denna trafik.
			
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 mars 2008, 18:32:55 PM
Det där diskuterade jag med flera förare faktisk och senare på eftermiddagen prövade vi ropa på en Oslovagn och då kom nolla fram, så det blev 1010XXX (kommer inte ihåg vilken vagn). Så jag och Jim bestämde att köra på 0XXX på bilderna eftersom vi går har principen att gå alltid efter BussPC nummer (förutom prefixen 101).
Jo, var och en blir salig på sin fason!  :-\
Visst fyller datorer ut med så många tecken som programmeraren bestämt ska finnas i t.ex. ett id-nummer. 
Det hindrar inte oss analoga människor att använda oss av själva numret. I andra buss-pc-sytem gäller kanske 6 eller 16 siffror, det kan bli svårläst till slut.
Å andra sidan hade väl inte James Bond varit så spännande som agent 7.  ;)
/Ted
			
 
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 mars 2008, 18:28:33 PM
Jag hade räknat med att Busslink skulle klara första dagen bättre, speciellt när man har sett så många utbildningsbussar veckorna innan idag samt hur mycket energi de har lagt i den här med att söka nya införmatörer och förare (varav den första bruka man inte ens lägga ut annonsen för, utan anställs internt).
Skulle jag tänka på hur Veolia hanterade Kårstaersättning så kommer jag ihåg att det var en trafikledare vid Visinge första dagen mitt på kvällsrusning och han ringde buss för buss för att ta reda på deras position och pusslade om omlopperna (t.ex. Kårstabussen får skippa Kårsta och ta två extravarv till Kragstalund, sen ringde han upp en annan vagn och bad den vagnen att ta Kårstaturen, osv) rent spotant. Jag var där under hela kvällsrusning första dagen och kan säga att han gjorde ett suveränt jobb, tror det var max 2 avgångar på den kvällsrusning som blev inställda pga kö på Vikingavägen.
Jämför man det med vad jag såg idag så var det en "lite" skillnad. Idag såg man RTL-bilarna längs linje och tog det rätt lugnt. Det var tre införmatörer vid Gullmarsplan, ingen fast trafikledare. Hade man varit smart så borde man ha placerat en fast trafikledare vid Gullmarsplan, som har alla omloppsöversikt osv...
Som Lars Ö påpekade är det inte helt lätt att få allt rätt en sådan här dag. Det handlar om nya linjer, nya förare och "nya" bussar plus ovana trafikanter och på sina håll busstrafik där man normalt inte kör. Till detta kommer att bussar vänder på platser där det inte alltid finns ordnade vändhållplatser. Det var samma kaos första dagarna när Swebus körde ersättning för röda linjen mot Fruängen. Nu är den kortare och infrastrukturen ser lite annorlunda ut vilket kanske hjälpte upp situationen något, men stökigt var det och kopiöst med folk som ville åka buss. Även där åkte bussar fel. 
Sedan är det vad jag förstår (åtminstone utifrån vad jag såg när jag av en slump passerade Hökarängen och Gubbängen i bil samt erfarenheterna från fruängenavstängningen) Veolia som håller i den huvudsakliga informationen, inte bussentreprenören. Däremot har givetvis entreprenören också folk ute, inte minst för att dirigera sin personal.
			
 
			
			
				Citat från: Jona skrivet 25 mars 2008, 18:31:19 PM
Alla bilder var jättefina och det var fina miljöbilder. Men jag tror vinnaren är denna:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0967Nynasvagen20080325.jpg)
Men gränsen är hårfin mot dom andra. Denna vann på grund av dramatiken i vardagen med 2 tävlande bussar på varsin väg. 
Både Miljö men kanske även situationsbild. Tack å tack!
/J
Håller med!
 :)
/J
			
 
			
			
				CitatSedan är det vad jag förstår (åtminstone utifrån vad jag såg när jag av en slump passerade Hökarängen och Gubbängen i bil samt erfarenheterna från fruängenavstängningen) Veolia som håller i den huvudsakliga informationen, inte bussentreprenören. Däremot har givetvis entreprenören också folk ute, inte minst för att dirigera sin personal.
Fast i detta fall så var det Busslinks förare som körde och Busslinks införmatörer som var ute (och informerade..) och det var Busslink som utbildade dem och därför är det Busslinks ansvar att se till att förare kör rätt och införmatörerna ger rätt information, inte Veolia. Det enda som jag såg Veolia göra var att sätta upp stora affischer vid tunnelbananstationer.
CitatJo, var och en blir salig på sin fason!  
Visst fyller datorer ut med så många tecken som programmeraren bestämt ska finnas i t.ex. ett id-nummer. 
Det hindrar inte oss analoga människor att använda oss av själva numret. I andra buss-pc-sytem gäller kanske 6 eller 16 siffror, det kan bli svårläst till slut.
Å andra sidan hade väl inte James Bond varit så spännande som agent 7.  
/Ted
Uppfattat! Jag ska låta de 6 Olso-bussbilder vara på denna tråd men jag ska se till att inte lägga nolla i framtiden, OM lusten finns att redigera fler ersättningsbussbilder under de kommande fem månader dvs.  ;)
EDIT: Nu dök upp en till fråga när vi ändå är inne på det:
Var ska jag lägga dessa dessa bilder under Busslink-sektion på min hemsida då? För 06XX (09XX osv) tillhör de ju inte...utan det låter som jag måste börja med ny serie under titel "6XX" och "9XX" osv?
CitatHåller med!
 
/J
Å tack!
			
 
			
			
				Kanske 0700 Unibuss på Busslinksidan?
			
			
			
				Mycket fina bilder!
Sen Yujin så tycker jag att du inte ska klaga. Det var första dagen idag. Dessutom var detta en helt ny grej för många då all ersättningstrafik räknas till ett nytt trafikområde; Gröna Linjen. Det ligger ett jättearbete bakom detta och det är inte så konstigt att allt inte fungerar 100%.
Visst, det var en hel del förseningar idag, men det är första dagen och det är många helt nya förare som aldrig suttit bakom en bussratt förut. Och på det stora hela så upplevde jag att berörd personal gjorde ett mycket bra arbete.  :)
			
			
			
				Sedär! Jag njuter av alla era bilder, ser och lär. Sedan är det bara att åka ut och försöka lyckas lika bra. Hoppas på lite bilder under helgen.  :D En fördel med att "ligga lågt" är ju självklart att ni som redan har varit ute i dag hjälper en med bra platser som man kan stå och fota på. 
			
			
			
				Man kan ju alltid promenera utmed linjen..
			
			
			
				Citat från: M224 skrivet 25 mars 2008, 22:43:03 PM
Sedär! Jag njuter av alla era bilder, ser och lär. Sedan är det bara att åka ut och försöka lyckas lika bra. Hoppas på lite bilder under helgen.  :D En fördel med att "ligga lågt" är ju självklart att ni som redan har varit ute i dag hjälper en med bra platser som man kan stå och fota på. 
Lingvägen vid Tallkrogen är högt rekommenderad.  :)
CitatMycket fina bilder!
Sen Yujin så tycker jag att du inte ska klaga. Det var första dagen idag. Dessutom var detta en helt ny grej för många då all ersättningstrafik räknas till ett nytt trafikområde; Gröna Linjen. Det ligger ett jättearbete bakom detta och det är inte så konstigt att allt inte fungerar 100%.
Visst, det var en hel del förseningar idag, men det är första dagen och det är många helt nya förare som aldrig suttit bakom en bussratt förut. Och på det stora hela så upplevde jag att berörd personal gjorde ett mycket bra arbete.
Tack!
Okej då, ska försöka inte klaga mer!  :)
CitatMan kan ju alltid promenera utmed linjen..
Tja...det var det jag gjorde...tog väl ett par timmar, men då gjorde man massa fotostopp också.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 25 mars 2008, 22:46:02 PM
Man kan ju alltid promenera utmed linjen..
Föredrar att gå så lite som möjligt då jag har ett mycket rörligt jobb och går ca 15000 steg/arbetsdag  ;D
			
 
			
			
				Citat från: M224 skrivet 25 mars 2008, 22:47:46 PM
Föredrar att gå så lite som möjligt då jag har ett mycket rörligt jobb och går ca 15000 steg/arbetsdag  ;D
Har ni sån här tävling på jobbet om vem som går mest under en vecka eller så? Annars borde ni ha det  ;D
(Jag var bara vid Gullmarsplan nån timme och dom bilderna räcker ett bra tag för mig, sen om man vill åka söderut igen någon dag så kan man ju göra det, bilder kommer kanske om ett par veckor, vi får se, jag har ingen brådska).
			
 
			
			
				Citat från: Patrik skrivet 25 mars 2008, 22:55:04 PM
bilder kommer kanske om ett par veckor, vi får se, jag har ingen brådska).
Exakt samma inställning har jag, de flesta har nog sett tillräckligt med bilder.
Visst, enstaka lägger jag nog ut men den stora massa kommer sen.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 25 mars 2008, 22:58:26 PM
Exakt samma inställning har jag, de flesta har nog sett tillräckligt med bilder.
Visst, enstaka lägger jag nog ut men den stora massa kommer sen.
Jag har också bara bilder från hela tre olika positioner vid Gullmarsplan, sååå intressant är det!  ;D
			
 
			
			
				Citat från: Patrik skrivet 25 mars 2008, 22:59:19 PM
Jag har också bara bilder från hela tre olika positioner vid Gullmarsplan, sååå intressant är det!  ;D
Vid Gullmarsplan har jag knappt tagit något än.
			
 
			
			
				Citat från: Patrik skrivet 25 mars 2008, 22:55:04 PM
Har ni sån här tävling på jobbet om vem som går mest under en vecka eller så? Annars borde ni ha det  ;D
Det vore kul att göra en sådan tävling någongång.  :)
			
 
			
			
				CitatDet vore kul att göra en sådan tävling någongång.  :)
Vi har just nu en stegtävling på Swebus Nacka/Värmdö. Inne på andra veckan... 
			
 
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 mars 2008, 18:10:57 PM
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink0957Lingvagen20080325.jpg)
0957 med hpl Tallrkogen (bytte namn från Viktor Balcks väg under ersättningstiden) i bakgrunden.
(http://andy.shacknet.nu/ss_forum/os_957_ela.jpg)
957 i litt mere hjemmlige omgivelser, her på Ellingsrudåsen i Oslo