Här slutade bussresan med swebus 6138 
(http://www.phbuss.se/upl/tobbe/swe%206138%202.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/tobbe/swe%206138%203.jpg)
			
			
			
				Som vanligt med B9:orna tycker jag.
Man åker som en ål när snön ligger under däcken.
///
MGA
			
			
			
				Eller så blev det något fel på vagen, så han blev tvungen att köra åt sidan. Det är väll B9S som har det problemet. Inge fel på B9LA eller Scanias CN94UA
			
			
			
				Han kom inte upp för backen på grund av väglaget
			
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 24 mars 2008, 18:13:48 PM
Han kom inte upp för backen på grund av väglaget
Okej, det är kallar jag inte backe. Men tillräckligt stor backe för att B9S ska kunna fastna  ;)
			
 
			
			
				mer boggie bussar åt folket
			
			
			
				Citat från: homer skrivet 24 mars 2008, 18:28:15 PM
mer boggie bussar åt folket
Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:35:01 PM
Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar
Har inte den aktuella bussen mittmotor?   
/ Henrik 
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:35:01 PM
Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar
enligt min erfarenhet är boggie klart mycket bättre, man ska inte köra  med släp i halt väglag
			
 
			
			
				Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 24 mars 2008, 18:38:10 PM
Har inte den aktuella bussen mittmotor?   
/ Henrik 
B9S - som på bilden - har sidomonterad motor. Ser ut som en stor kommod strax bakom framaxeln på förarsidan. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 18:38:24 PM
Det är nog inte fel på bussarna, däremot på väghållarens arbete och vissa:s ovan vid halka och hur olika fordon beter sig.
Mycket är en utbildningsfråga + att man måste utrusta bussarna med diffspärr och lämpliga däck.
Det är inte många moderna bussar som har diff. När jag tänker efter så vet jag ingen buss efter -00 som har det.
Däremot har de en massa andra fina bokstavskombinatiner.
			
 
			
			
				Backen upp mot Nellsonstigen 
			
			
			
				Varför bytte jag till en Boggie under mina kvällspass förra veckan? Turen skall enligt reglerna köras med B9S. Bilden ger svaret tycker jag.
			
			
			
				Citat från: Peter Erret skrivet 24 mars 2008, 19:02:40 PM
Varför bytte jag till en Boggie under mina kvällspass förra veckan? Turen skall enligt reglerna köras med B9S. Bilden ger svaret tycker jag.
Du gjorde ett bra val.
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:11:03 PM
Eller så blev det något fel på vagen, så han blev tvungen att köra åt sidan. Det är väll B9S som har det problemet. Inge fel på B9LA eller Scanias CN94UA
Tja, sett till ledvagnar och utanför innerstadens gator så är knappast en Scania Omni att föredra framför en B9S... eller ens en gammal 113 även om dessa tuggar på bättre än Omnina. Det som gäller är (om man nu måste ha en ledvagn) istället helst en Volvo B10M eller motsvarande mittmotorvagn. 
			
 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 24 mars 2008, 19:21:59 PM
Tja, sett till ledvagnar och utanför innerstadens gator så är knappast en Scania Omni att föredra framför en B9S... eller ens en gammal 113 även om dessa tuggar på bättre än Omnina. Det som gäller är (om man nu måste ha en ledvagn) istället helst en Volvo B10M eller motsvarande mittmotorvagn. 
Har de senare (o.d.) ett högre drivaxeltryck?
			
 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 24 mars 2008, 19:21:59 PM
Tja, sett till ledvagnar och utanför innerstadens gator så är knappast en Scania Omni att föredra framför en B9S... eller ens en gammal 113 även om dessa tuggar på bättre än Omnina. Det som gäller är (om man nu måste ha en ledvagn) istället helst en Volvo B10M eller motsvarande mittmotorvagn. 
Exakt!
Man kan undra varför det bara sätts ut B9S i väglag som detta, trots att garageplanen är full med B10M som tar sig fram mycket bättre. Fånigt, på gränsen till oförsvarbart. 
Samma sak gäller turer med hög belastning på 434, alla vet att B9S bara tar 53 sittande. Ändå sätts B9S ut på de utsatta avgångarna och folk måste stå. I fredags var t.o.m. den andra förfogandevagnen B9S. Ståplatser till Stavsnäs samt att trafikledaren förbjöd B9S-förfogandevagnen att gå med på båtturen till Boda pga väglaget. Pinsamt Swebus!
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 24 mars 2008, 20:21:22 PM
Exakt!
Man kan undra varför det bara sätts ut B9S i väglag som detta, trots att garageplanen är full med B10M som tar sig fram mycket bättre. Fånigt, på gränsen till oförsvarbart. 
Samma sak gäller turer med hög belastning på 434, alla vet att B9S bara tar 53 sittande. Ändå sätts B9S ut på de utsatta avgångarna och folk måste stå. I fredags var t.o.m. den andra förfogandevagnen B9S. Ståplatser till Stavsnäs samt att trafikledaren förbjöd B9S-förfogandevagnen att gå med på båtturen till Boda pga väglaget. Pinsamt Swebus!
av den enkla anledningen att förarna hellre vill ha trängselbussarna
+ att de måste gå ett visst antal % avgångar med Lågentre
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 mars 2008, 20:14:32 PM
Har de senare (o.d.) ett högre drivaxeltryck?
Skulle vilja hävda (även om det till stor del nog även kan sägas vara min personliga åsikt) att det avgörande med mittmotorvagnarna är en jämnare viktfördelning samt att släpet bara är ett släp och inget mer. 
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 24 mars 2008, 20:27:43 PM
+ att de måste gå ett visst antal % avgångar med Lågentre
Kan du utveckla det där?
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 24 mars 2008, 20:27:43 PM
av den enkla anledningen att förarna hellre vill ha trängselbussarna
Men det är väl trafikledarna som ansvarar för att rätt busstyp går på rätt tur? Kundernas bästa (sittplats i det här fallet) måste gå före vilken buss föraren vill ha.
			
 
			
			
				Jag och Börje har precis kommit hem från en " plocka-hem resa" med 1819 oh en bogserstång genom Nacka-Värmdö. Av 6 vagnar som fastnat var 5st B9S. Dessa är och kommer alltid att vara "hemska" i snön. De spinner loss för lätt och tappar såmed dragkraften.
			
			
			
				När han inte kom upp för backen så gasade han så det rök och luktade bränt gummi om däcken tills polisen kom och bad han att ge upp. 
			
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 24 mars 2008, 23:22:11 PM
När han inte kom upp för backen så gasade han så det rök och luktade bränt gummi om däcken tills polisen kom och bad han att ge upp. 
Smart drag! Proffesionellt? Knappast.
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 25 mars 2008, 00:18:11 AM
Smart drag! Proffesionellt? Knappast.
Det lär råda svår brist på dugliga bussförare. Lokaltrafiken fungerar alltid bäst i lågkonjunkturer...  :P
			
 
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 24 mars 2008, 23:22:11 PM
När han inte kom upp för backen så gasade han så det rök och luktade bränt gummi om däcken tills polisen kom och bad han att ge upp. 
Jaja, gör man så lär man ju inte komma upp med någon buss. I dyligt före och värre får man väl lämna klumpfoten kvar i garaget.
Tyvärr får dagens förare tydligen aldrig lära sej att man måste ha fäste innan man kan gasa. Har man inte fäste får man låta bli att gasa......    sen kan ju det vara en kombination som inte är värdslätt att åstadkomma med dagens urstarka bussar med automatlåda.
Bussar med Wilsonlåda, var ypperliga att köra i vinterföre, de var bara att köra på lite för hög växel, så klarade bussen oftast att ta sig fram och upp (gäller ju iofs manuell låda också).
			
 
			
			
				CitatAv 6 vagnar som fastnat var 5st B9S. 
Nja, 5510 (Stavsnäsvägen) och 4655 (Sandö) är ju andra busstyper :)
Själv har nästan hela arbetspasset ikväll tillbringats i 5169, av en kollega kallad stridsvagen. Tuggade sig fram bättre än väntat på ett igensnöat Värmdö 8)
CitatNär han inte kom upp för backen så gasade han så det rök och luktade bränt gummi om däcken
Stackars C-bussen ;D
			
 
			
			
				Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 mars 2008, 18:47:52 PM
Det är inte många moderna bussar som har diff. När jag tänker efter så vet jag ingen buss efter -00 som har det.
Däremot har de en massa andra fina bokstavskombinatiner.
Inte för att vara petig men nog har dom allra allra allra flesta bussarna diff(erential)... ;D
Men jag misstänker att det nog var diffspärr/diffbroms du menade att dom saknar?! ;)
//Danne
			
 
			
			
				Är precis hemkommen från första delen av mitt pass. Utfördes på riktigt fina vintervägar med en 9700 B12 M.....satt bara och njöt! Mycket bättre buss kan man inte ha i snön. Skulle vara en enkelaxlad Säffle  då..... I eftermiddag blir det låggolvsCarrus och då blir det lite vingligare
			
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 24 mars 2008, 23:22:11 PM
När han inte kom upp för backen så gasade han så det rök och luktade bränt gummi om däcken tills polisen kom och bad han att ge upp. 
Vad gjorde polisen I "villaidyllen" som det brukar stå  i kvällspressen?
Påringning från skräckslagen allmänhet som bakom fördragna gardiner åsåg Dantes Inferno på gatan utanför?
Gick avväpnandet av desperadon lugnt tillväga?
                                                                                                                        ;)...
			
 
			
			
				Enligt uppgift så kom det en hjullastare senare på kvällen och puttade på bussen och det knakade rätt så bra i bussen så den måste ju ha  fått en del skador i baken.
			
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 26 mars 2008, 20:51:20 PM
Enligt uppgift så kom det en hjullastare senare på kvällen och puttade på bussen och det knakade rätt så bra i bussen så den måste ju ha  fått en del skador i baken.
"hjullastare"..."knakade rätt så bra"  :o...
Är alla befälsfunktioner bortrationaliserade i besparingarnas tidevarv på dom stora bussbolagen numera?
Det är ju i alla fall frågan om 2-3 miljoners ekipage som det "knakade rätt så bra" om - och som är i händerna på - i vissa fall - förare med nedsatt omdömesförmåga...
			
 
			
			
				Vad gäller yttre befäl är väl det en av de smarta besparingar som gjorts i "modern" tid. Med yttre befäl ute på stan brukar det anses befogat att dra ner på förarnas kompetensnivå och behörigheter. Lägg krutet på att utbilda förarna ordentligt i stället för att låta några högljudda typer gå omkring med streck på kavajärmen och se viktiga ut!
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 21:09:14 PM
Ibland kan det dock vara bra att ha någon som kan styra upp saker o ting när det gått överstyr, för att hålla kostnaderna nere tex.
Visst är det så, men jag vänder mig starkt mot att kalla allehanda "tomtar" för befäl. Ett utmärkt exempel på hur man kan få trafiken att flyta mycket bättre är Busslinks "flexbussar". Bussförare ute på stan som kan rycka ut på "vad-som-helst-uppdrag" är en enorm tillgång.
			
 
			
			
				
Jo, men riktiga "vad-som-helst-uppdrag" finns ju inte i praktiken utan ibland måste man även skicka någon annan. I går kväll vart det t.ex. lite stopp vid Solna C och det löstes genom att Råstas service-bil med dito mekaniker skickades iväg för att dirigera trafik. Behöver ju inte alltid vara någon med streck på ärmen (finns väl inte ens kvar) utan det går bra även med olja på jackan.  ;D  ;)
			
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 29 mars 2008, 21:07:07 PM
Vad gäller yttre befäl är väl det en av de smarta besparingar som gjorts i "modern" tid. Med yttre befäl ute på stan brukar det anses befogat att dra ner på förarnas kompetensnivå och behörigheter. Lägg krutet på att utbilda förarna ordentligt i stället för att låta några högljudda typer gå omkring med streck på kavajärmen och se viktiga ut!
Karsten, ska jag känna mig träffad av detta?
(Som faktiskt har kvar sin revärsbeklädda midjekavaj där det står "Trafikmästare")
//Niclas
			
 
			
			
				Citat från: Leif D skrivet 25 mars 2008, 00:48:55 AM
Jaja, gör man så lär man ju inte komma upp med någon buss. I dyligt före och värre får man väl lämna klumpfoten kvar i garaget.
Tyvärr får dagens förare tydligen aldrig lära sej att man måste ha fäste innan man kan gasa. Har man inte fäste får man låta bli att gasa......    sen kan ju det vara en kombination som inte är värdslätt att åstadkomma med dagens urstarka bussar med automatlåda.
Bussar med Wilsonlåda, var ypperliga att köra i vinterföre, de var bara att köra på lite för hög växel, så klarade bussen oftast att ta sig fram och upp (gäller ju iofs manuell låda också).
Mer Volvo B58/Larvik till chaufförerna. Skämt åsido, men med dessa (tänker för min del närmast på SJ 0699 och 0700), så kunde man forcera det mesta i vinterväglag, men så gick de ju som stridsvagnar efter vägen också.
Med dessa som hade manuell låda med norrlandsväxel, så var det bara att peta i "lågen" och gasa på. Garanterat svartrök ur avgasröret. Och fram kom man.
/Christian
			
 
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 21:50:24 PM
Karsten, ska jag känna mig träffad av detta?
(Som faktiskt har kvar sin revärsbeklädda midjekavaj där det står "Trafikmästare")
//Niclas
Nej, du är ju kompetent och duktig. Jag är ju själv anställd som trafikledare men anser att i en del företag (det gamla SL främst) så överskattas trafikledarnas roll, framför allt i de fall det viktiga verkar vara att få kalla sig befäl. Ta det inte som personlig kritik kollega!
			
 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 21:17:21 PM
Jo, men riktiga "vad-som-helst-uppdrag" finns ju inte i praktiken utan ibland måste man även skicka någon annan. I går kväll vart det t.ex. lite stopp vid Solna C och det löstes genom att Råstas service-bil med dito mekaniker skickades iväg för att dirigera trafik. Behöver ju inte alltid vara någon med streck på ärmen (finns väl inte ens kvar) utan det går bra även med olja på jackan.  ;D  ;)
Eller data i huvudet! På härvarande spårvägsföretag har vi provat alla möjliga märkliga varianter, och kommit fram till att en bra lösning är att ha några sextonåringar som tänker ut hur man ska göra, en montör i blåställ med den nödvändiga utrustningen och en "streckgubbe" som gentemot allmänheten ser ut att ha ansvaret och kan svara på frågor medan de andra jobbar...  ;)
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 29 mars 2008, 23:57:31 PM
Eller data i huvudet! På härvarande spårvägsföretag har vi provat alla möjliga märkliga varianter, och kommit fram till att en bra lösning är att ha några sextonåringar som tänker ut hur man ska göra, en montör i blåställ med den nödvändiga utrustningen och en "streckgubbe" som gentemot allmänheten ser ut att ha ansvaret och kan svara på frågor medan de andra jobbar...  ;)
Ojoj, där var du elakare än på länge. ;) Även helt sanningsenlig, bortsett från att du faktiskt inte är 16 längre. :-\
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 00:22:01 AM
Tro tyvärr inte att så många av dagens förare skulle komma särskilt långt med dessa bestar... ;D
Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)
			
 
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 21:50:24 PM
Karsten, ska jag känna mig träffad av detta?
(Som faktiskt har kvar sin revärsbeklädda midjekavaj där det står "Trafikmästare")
//Niclas
Jag hoppas att en matchade skärmmössa ingår?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:35:43 AM
Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)
Välkommen att köra hos systerföreningen, jag lyckades ju nästan lura dig tidigare.
När jag hade kört ett par gånger för SSS blev jag erbjuden/beordrad att framföra PSK 90. Jag avböjde för tillfället eftersom jag varken kört högerstyrt, servolöst eller med osynkad växellåda tidigare, att hoppa in skarpt utan tidigare erfarenhet av något av de tre gammalmodigheterna skulle nog t.o.m. en våghals som Marc låta bli.
Nu har jag spårat ur totalt, får skylla på whiskeyn. :P
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 00:50:03 AM
Välkommen att köra hos systerföreningen, jag lyckades ju nästan lura dig tidigare.
Håhå, med vana av Omnibusägare Fridströms Carrus Vega TUM745 med långa rejäla spaken (där bussen gärna slutade rulla helt innan man fått ur 1:an och i 2:an) har det sällan varit några bekymmer med äldre bussar. Växellåda/spak på BSBV 28 kändes ju som "ny teknik" jämfört med den röda Vegan.  :P
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:54:08 AM
Håhå, med vana av Omnibusägare Fridströms Carrus Vega TUM745 med långa rejäla spaken (där bussen gärna slutade rulla helt innan man fått ur 1:an och i 2:an) har det sällan varit några bekymmer med äldre bussar. Växellåda/spak på BSBV 28 kändes ju som "ny teknik" jämfört med den röda Vegan.  :P
Ja TUM745 kändes ju inte direkt som ett modernt fenomen, lite tråktrevlig på ett ganska behagligt vis...
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 00:56:01 AM
Ja TUM745 kändes ju inte direkt som ett modernt fenomen, lite tråktrevlig på ett ganska behagligt vis...
Man blev ju lite smått förnärmad när man i Gävle 060909 fick höra kommentarer om "nya bussar", "datorer", "servo" och andra fula ord uttalas av de äldre bussfolket samtidigt som de blickade mot lill-Vegan av 98 års modell som ju saknar all form av "muskelhjälp" och avancerad teknik. Saker som fjädringshöjning och diffspärr kunde man bara drömma om. Hade man fått in gubbarna i bussen och tvingat runt dem en vända på stan hade de nog fått lite träningsvärk i högerarmen lagom till hemfärd. ;D
"Tråktrevlig" var ett bra ord. Den var ett irritationsmoment när man körde den, tungstyrd, dålig vändradie, för tungväxlad för stadstrafik, men varvade ändå lite väl mycket på 6:an i landsvägsfarter. Men nu skulle det ändå vara den bussindivid jag köper i första hand om jag hade nån miljon att bygga min egen husbuss för. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 00:22:01 AM
Tro tyvärr inte att så många av dagens förare skulle komma särskilt långt med dessa bestar... ;D
Nej du, det tror inte jag heller!  Utbildning för sådant saknas ju idag, liksom även fordonen. Men det var en rolig tid, som jag definitivt inte vill ha ogjord.
/Christian
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:38:46 AM
Jag hoppas att en matchade skärmmössa ingår?
Den utrustningen har jag också men ligger hemma. Båtmössan har jag använt kanske tre gånger de sista två åren men även inom de egna leden uppskattas inte den utrustningen så jag låter bli som regel.
//Niclas
			
 
			
			
				
Ibland är det ju si å så med klädseln brorsan, så inte är det ju lätt... och alltid klagas det en aning från olika håll.  ;D
Själv håller jag t.ex. (trots gnöl från ett visst håll om att folk kan ta fel på person) envist fast vid de gula byxorna med reflexerna på, för ska man ut på ramperna ett flertal gånger så vill jag synas. Om sedan någon råkar ta fel på mig och någon mekaniker så vaf-n!  ;)  ;
			
			
			
				Håller med. Är jag ute på en trafikolycka eller annat officiellt ärende föredrar jag faktiskt en riktig uniform med streck på kavajen etc. Inga tveksamheter om vad jag har där att göra vare sig från myndigheter, trafikanter eller förare.
Däremot som när jag var hos er på Råsta var det självklart för mig att använda flourescerande kläder som tål tuffa tag.
Kan berätta en rolig historia från den tid bussbolagen samarbetade väldigt nära varandra i Stockholm gällande trygghet och säkerhet.
Det var bombhot på Centralstationen och polis ville ha trafikledare på plats för at hjälpa till med ordnandet av kollektivtrafiken.
Swebus hade tre trafikledare på plats med knallgula jackor som det stod "TRAFIKLEDARE" på över ryggen, själv kom jag gående från radiobilen med min marinblåa midjekavaj med befälsstreck och det mindre textmärket "Trafikmästare" på höger ärm.
Insatsbefälet från polisen kom gående mot oss, gick rätt genom gruppen från Swebus och fram till mig och sade: Hej, du som är trafikledare kan väl........osv.
Kan säga att minerna på Swebus trafikledare var obetalbara, snacka om dissning!
Säga vad man vill om titlar och gradbeteckningar i kollektivtrafiken men de fungerar i officiella sammanhang.
Det är bra mycket lättare att få pondus då man rör sig bland mycket människor.
Kontentan är i alla fall att var uniform har sin funktion efter vad man har för arbetsupgift.
Skall jag trafikleda i offentlig miljö i samarbete med t.ex myndigheter är TL-uniform utmärkt men ska jag arbeta på garaget med lokal drift t.ex at få ut bussarna på morgonen är verkstadsbyxorna ett lämpligare alternativ - så är det bara!
//Niclas
			
			
			
				Man kan väl säga att reflexjackorna hade en kort glansperiod då de i stort sett bara bars av en ganska smal krets av personal, men sedan gick det bara något år innan varenda trafikvärd, lastbilsförare och sopgubbe plötsligt hade dem och nu är det återigen lättare att sticka ut i något som tillnärmelsevis ser ut som en ordentlig uniform.
			
			
			
				
Jo, som Niclas även framhöll så beror ju mycket på omständigheterna. I vissa sammanhang så är det nog faktiskt ganska nödvändigt att snabbt etablera vem som bestämmer över vad på en viss plats och då duger det inte riktigt med vem som helst. Ett mer officiellt stuk på uniformen är då ibland att föredra, i synnerhet om man ska ha kontakt med okända personer från andra kanter. De fluorescerande reflexkläderna är däremot mera något som man har nytta av i de fall man står utsatt för mycken och tät trafik osv. Är väl lite av en avvägningsfråga antar jag...
			
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:35:43 AM
Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)
Vilken dito är bäst på den biten?
			
 
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 30 mars 2008, 10:11:49 AM
Den utrustningen har jag också men ligger hemma. Båtmössan har jag använt kanske tre gånger de sista två åren men även inom de egna leden uppskattas inte den utrustningen så jag låter bli som regel.
Skärmmössa och en rejäl reflexjacka kan dock kombineras  ;)
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Agentenauto3a.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Garda_front.jpg
Fler bilder, av bara farten:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Police.three.on.patrol.london.arp.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Mounted.police.london.arp.600pix.jpg
Hmm... undrar om man borde flytta dessa uniformsinlägg till en egen uniformstråd?
			
 
			
			
				Citat från: Tobbe skrivet 26 mars 2008, 20:51:20 PM
Enligt uppgift så kom det en hjullastare senare på kvällen och puttade på bussen och det knakade rätt så bra i bussen så den måste ju ha  fått en del skador i baken.
Jag kan ju ge er svaret på frågan om den fick skador i baken. den fick nog inga stora skador för jag såg den i trafik två dagar efter