Jag utmanar Ödlund på mer scanning. Han har inspirerat en del i kväll.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3310_MZC302_Solleftea_940902.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3310_MZC302_Ostersund_940531.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3351_JOW706_Solleftea_940902.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3351_JOW706_Solleftea_940902b.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2008, 23:08:10 PM
Trevligt med gamla kollegor och gamla bussar.
3309-10 saknar jag dock inte
Får man fråga varför?
Citat från: Bussmicke skrivet 22 mars 2008, 23:10:44 PM
Får man fråga varför?
Med 286 hk "miljömotor" och G7-vxl låda blev de slöare än slöast.
310 hk intercoolermotor borde ha valts i stället och/eller ZF S6-90/split vxl låda.
F ö trevligt att se en fd Svegare, nämligen 2307 skymta på en av bilderna.
Det var första bussen som jag körde när jag kom till Åsarna 1988 och det blev även den sista, som f ö gick på sista turen för SJ Buss/Swebus i Åsarna 1991-06-07. En tur som kördes av mig.
/Christian
3351 gick sista tiden hos swebus i värmland på linjen Karlstad-Långflon,med placering i Hagfors,även 3348,3350 gick där.
Är det vanligt inom Swebus idag att man har linjebundna vagnar såsom förr?
Godsbussarna är väl oftast bundna till vissa linjer även nu
Jag har fått en uppfattning om att det var vanligare förr.
Det är nog som j-a skriver.
Diligensen beställde t ex väldigt linjebundet på sin tid.
Det kunde skilja endast ett par säten mellan olika fordon i samma serie.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 23 mars 2008, 00:48:44 AM
Det är nog som j-a skriver.
Diligensen beställde t ex väldigt linjebundet på sin tid.
Det kunde skilja endast ett par säten mellan olika fordon i samma serie.
/Christian
Och det levde kvar in på Swebus också?
Gör man så idag på nå´t sätt bortsett en del godsbussar?
Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2008, 00:51:16 AM
Och det levde kvar in på Swebus också?
Gör man så idag på nå´t sätt bortsett en del godsbussar?
Man vill nog ha så mycket standard som möjligt i dagens läge.
Godsbussarna blir ju dock alltid lite special, dock inte lika mycket som det jag nämnde ovan.
/Christian
Citat från: Bussmicke skrivet 22 mars 2008, 23:07:08 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3310_MZC302_Ostersund_940531.jpg)
Det var en ny destinationstext! :D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2008, 10:06:52 AM
omkörd av fullastade timmerekipage
Påminner mig om OmniCity-lederna 46 & 47 i Umeå. Etanolmotorer av kortvagnstyp med 179 kW. Omkörd av fullastade timmerbilsekipage kan man bli i uppförsbacken på E4:an även under rena tomkörningar. Ännu pinsammare är det när 8:an är fullsatt och man kör samma 70-väg... i nästan 45 km/h :-\
Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2008, 06:54:14 AM
Ännu pinsammare är det när 8:an är fullsatt och man kör samma 70-väg... i nästan 45 km/h :-\
Tom om föraren laddar i förväg?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 mars 2008, 20:17:10 PM
Tom om föraren laddar i förväg?
Jag förstår hur du tänker, men nu är det så att man c:a 2001 byggt en hastighetssänkande rondell precis vid uppförsbackens början! Så någon "laddning" kan aldrig förekomma. Alltid denna Murphys lag ::)