Tänkte bara ventilera en åsikt.
Perfekt med en tavla för dom riktigt gamla bussarna.
Men underavdelningen Busstrafik tycker jag känns rätt meningslös.
Dom diskussioner som förs där kan lika gärna föras i Bussnack.
Dessutom tror jag det blir svårt att dra gränsen för dessa 2 avdelningar.
/K
Citat från: Krille skrivet 22 mars 2008, 22:41:23 PM
Tänkte bara ventilera en åsikt.
Perfekt med en tavla för dom riktigt gamla bussarna.
Men underavdelningen Busstrafik tycker jag känns rätt meningslös.
Dom diskussioner som förs där kan lika gärna föras i Bussnack.
Dessutom tror jag det blir svårt att dra gränsen för dessa 2 avdelningar.
/K
Nu hade vi en omröstning för ett par veckor sedan där majoriteten ville ha det så här. Nu gäller det också att fylla tavlan "Busstrafik" med vettigt innehåll. För ni vill väl inte att jag skall få rätt när jag från början sa ungefär det som du skriver nu? ;)
Citat från: Krille skrivet 22 mars 2008, 22:41:23 PM
Tänkte bara ventilera en åsikt.
Perfekt med en tavla för dom riktigt gamla bussarna.
Men underavdelningen Busstrafik tycker jag känns rätt meningslös.
Dom diskussioner som förs där kan lika gärna föras i Bussnack.
Dessutom tror jag det blir svårt att dra gränsen för dessa 2 avdelningar.
/K
Det jag vill passa på och berömma är att Bussbilder fortfarande ska visas i rätt avdelning. Att visa bilder i egen bild-avdelning gör det så jobbigt och sedan föra en diskussion i ämnet att man låter bli det. Så där vill jag berömma er att bilder och buss-prat är i samma avdelning.
I Övrigt håller jag med Krille!
/Jona
Buss historia
Bussar äldre än 1996 passar där.1990 känns fel.
Hur hårfint ska man dra det då, Årsmodell eller fotodag?
På denna fråga så kan svaras Vet ej!
Det känns dock så när bussar som är från tidigt 90 tal visas så handlar det om busshistoria, medan bilder av nya bussar är den andra motpolen.
Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 23:16:50 PM
På denna fråga så kan svaras Vet ej!
Det känns dock så när bussar som är från tidigt 90 tal visas så handlar det om busshistoria, medan bilder av nya bussar är den andra motpolen.
Jag är beredd att hålla med Sören där. Efter gårdagens förträffliga bildvisningar från gamla bussar från 1990-talets början kändes det lite fel att de inte fanns i Busshistoriskt forum.
Enda rimliga gräns är bilder tagna låt säga 1994 eller tidigare i så fall - utan att därför gå till överdrifter om en och annan nyare bild skulle smyga sig in.
Men vi låter det vara som det är nu ett tag till för att inte skapa ytterligare förvirring.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2008, 07:55:03 AM
Jag är beredd att hålla med Sören där. Efter gårdagens förträffliga bildvisningar från gamla bussar från 1990-talets början kändes det lite fel att de inte fanns i Busshistoriskt forum.
Enda rimliga gräns är bilder tagna låt säga 1994 eller tidigare i så fall - utan att därför gå till överdrifter om en och annan nyare bild skulle smyga sig in.
Men vi låter det vara som det är nu ett tag till för att inte skapa ytterligare förvirring.
Bild fotograferad före viss år ska alltså visas i Buss-historiskt medan buss i trafik äldre än det året men bilden är nytagen visas i vanliga bussnacket. Vi ahr ju bra gamla bussar i trafik ännu i Skellefte, men bilden är nytagen och bussen går i trafik alltså är det inte busshistoria ännu....
/Jona
Citat från: Jona skrivet 23 mars 2008, 10:54:10 AM
Bild fotograferad före viss år ska alltså visas i Buss-historiskt medan buss i trafik äldre än det året men bilden är nytagen visas i vanliga bussnacket. Vi ahr ju bra gamla bussar i trafik ännu i Skellefte, men bilden är nytagen och bussen går i trafik alltså är det inte busshistoria ännu....
/Jona
Ungefär så är det tänkt, ja.
Att vi satte gränsen 1990 är därför att det är ganska ovanligt att bussar som var i trafik före 1990 också är det i dag. Men ingen regel utan undantag... Och var man än sätter gränsen så blir det fel någonstans. Men det blir i alla fall klarare om man kopplar till när bilden är tagen (eller i tveksamma fall bedöms vara tagen) än om man kopplar det till årsmodell på bussen. Och en bild på en 20 år gammal buss tagen på Kungsbron i Stockholm i dag kan knappast anses som historia. Däremot om samma buss fotograferades på samma plats år 1989.
Varför inte säga så här: Om bussen inte finns kvar längre är det historia?
CitatVarför inte säga så här: Om bussen inte finns kvar längre är det historia?
Igår visade jag en bild på en Capitol plåtad 1972 i Södertälje. Bussen har klarat sig från att eldas upp av Skrot-Johan, Hugo, Skrot-Nisse och allt vad de heter. Eftersom bussen finns kvar skulle den med den indelningen inte kunna visas i BHF då menar du?
Jag vet inte ärligt talat, det var mer en tanke.
Snacka om gråzon det här.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2008, 20:44:36 PM
Varför inte säga så här: Om bussen inte finns kvar längre är det historia?
Och hur skall man kunna veta om bussen finns kvar?
Dessutom skulle då en buss av 2006 års modell som skrotats efter t ex en brand 2007 hamna i det busshistoriska forumet.
Vad är det för fel på en åldersgräns på när bilden är tagen? Det som behöver finslipas är bara fram till vilket år det skall gälla för att bilden skall anses historisk.
Bra, då fick jag veta att det gällde fototillfälle och inte årsmodell.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2008, 21:49:08 PM
Bra, då fick jag veta att det gällde fototillfälle och inte årsmodell.
Ja, det står här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?board=1.0
Och det står i inledningstexten till tavlan Busshistoriskt forum på startsidan.
Så det borde verkligen inte varit några tveksamheter.
Hmm, varför läser man fel...?
Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2008, 21:58:46 PM
Hmm, varför läser man fel...?
Det händer den bäste. Det har hänt mig också. ;)
Men nu vet du i alla fall. Och kanske en del andra också som inte snappat det förut.
På något sätt känns det som detta är en rätt oviktig fråga.
Inte spelar väl datum så stor roll, är det Busshistorik så är det, oavsett datum. Att hålla på och peta med datum gör ju att det hela hamnar på dagisnivå tycker jag.
Verkar ibland som sällskapet på detta forum är helt befriade från sunt förnuft, allafall tidvis.
Skaffa er lite och använd det väl.....
(obs pekar inte ut någon specifik nu, den som vill får känna sig träffad)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2008, 11:00:02 AM
Ungefär så är det tänkt, ja.
Att vi satte gränsen 1990 är därför att det är ganska ovanligt att bussar som var i trafik före 1990 också är det i dag. Men ingen regel utan undantag... Och var man än sätter gränsen så blir det fel någonstans. Men det blir i alla fall klarare om man kopplar till när bilden är tagen (eller i tveksamma fall bedöms vara tagen) än om man kopplar det till årsmodell på bussen. Och en bild på en 20 år gammal buss tagen på Kungsbron i Stockholm i dag kan knappast anses som historia. Däremot om samma buss fotograferades på samma plats år 1989.
20 år är en bra gräns, då bussar borde räknas som veteraner när de fyllt 20. Ytterst få bussar går ju i linjetrafik när de är över 18 år gamla. Och för de yngre på forumet som aldrig sett en äkta SJ- Diligens- eller Wasatrafikbuss i trafik är ju 80-talsbilder rejäl nostalgi.