Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: damiende skrivet 20 mars 2008, 19:17:09 PM

Titel: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: damiende skrivet 20 mars 2008, 19:17:09 PM
(http://greydogmods.com/wordpress/wp-content/gallery/buses/q2dsc_0194a.jpg)

Finns det mange Hino busser i Sverige?

Flere av dagens bilder finner dere her.
http://greydogmods.com/wordpress/buses/?nggpage=5 (http://greydogmods.com/wordpress/buses/?nggpage=5)
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 19:22:37 PM
Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2008, 19:28:32 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 19:22:37 PM
Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?

Hino är tillverkade i Japan. I Sverige såldes de genom Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes (som sålde Setra).
Svensk Busshistoria förtecknar 78 Hino i Sverige.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Peter Öden skrivet 20 mars 2008, 19:31:19 PM
Hej ! 

Trevlig Mercedeslastbil bredvid Hinobussen  !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Optimal skrivet 20 mars 2008, 19:31:57 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 19:22:37 PM
Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?

Swebus Tyresö hade iaf 1 sådan till Service linjerna.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: damiende skrivet 20 mars 2008, 19:35:50 PM
Vi hadde noen her også. Og de var ikke særlig godt likt. Pga turtalls sperrer og trege girkasser.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2008, 19:38:25 PM
Citat från: Optimal skrivet 20 mars 2008, 19:31:57 PM
Swebus Tyresö hade iaf 1 sådan till Service linjerna.

Jag har noterat följande Hino RB145 (samma som på bilden) hos SJ Buss/Swebus:
617      DUY 143
618      MAU 092
1189      EAB 013
1727      PNH 864
1729      PRK 625
3123      OUU 184
3124      OOB 552
3125      OFW 749
3130      OWD 659
3131      OUW 929
3218      OHD 880
3224      OWH 529
3282      JJF 332
3283      CEN 258
3335      OJA 820
3375      EYB 001
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: HB skrivet 20 mars 2008, 19:41:48 PM
Dessa fanns både i lågentréutförande samt de med normalt (högt) golv. De förstnämnda förekom ofta på olika servicelinjer i Stockholm medan de andra var vanliga som skolbussar på många ställen i landet. Bussen var väl dessutom hyfsat populär bland förare samt tekniskt ganska okomplicerad. Största nackdelen var väl att dom rostade otroligt mycket.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 19:42:11 PM
Hej i Gnarp gick det på den skolskjutslinje jag åkte En Hino i 6-7år efterträdde en MB Hinon hade regnr JBD195 känd under namnet Ulla-bussen ägdes av Alcier & Ulla Sundqvist
i Årskogen norr om Gnarp i början av slutet när Ulla-bussen slutade köra skolbarn köde både den och LBX836 som jag frågade om igår den linjen för att Hinon inte räckte till

Hinon såldes 2006 till Ryssland då den på slutet hade gått med "småkörningar"

Alcier var son till den busschaufför som krockade med tåget med skolbussen då chauffören och flera barn dog i Årskogen för runt 50år sedan

/Åkarns Kalle
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 20 mars 2008, 20:08:54 PM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 19:42:11 PM
Hej i Gnarp gick det på den skolskjutslinje jag åkte En Hino i 6-7år efterträdde en MB Hinon hade regnr JBD195 känd under namnet Ulla-bussen ägdes av Alcier & Ulla Sundqvist
i Årskogen norr om Gnarp i början av slutet när Ulla-bussen slutade köra skolbarn köde både den och LBX836 som jag frågade om igår den linjen för att Hinon inte räckte till

Hinon såldes 2006 till Ryssland då den på slutet hade gått med "småkörningar"

Alcier var son till den busschaufför som krockade med tåget med skolbussen då chauffören och flera barn dog i Årskogen för runt 50år sedan

/Åkarns Kalle

(http://hem.bredband.net/esblag/SundqvistUlla-JBD195-20030712.jpg)
JBD195 i Årskogen den 12 juli 2003.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 20:13:00 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 20 mars 2008, 19:31:19 PM
Hej ! 

Trevlig Mercedeslastbil bredvid Hinobussen  !

Mvh Peter Ö

Ja den tycker jag också är fin. Undrar om någon sådan finns kvar i Sverige i gott skick?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Optimal skrivet 20 mars 2008, 20:21:35 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:00:57 PM
Ja förutom rosten var bussarna oerhört mer driftsäkra och körmässigt bra mycket bättre än sina efterträdare i Sthlms området Renault Omninova, värre skräp får man leta länge efter.

Hinon fanns även med automatlåda, hade riktig servo och var mer "buss" än den konverterade skåpbil som Omninovan var, vändradien för en Hino var oöverträffad, där man fick backvända med en Renault snodde man bara runt med Japanen.
'

En förare på Swe Tyresö sa att hinon, iaf den dom hade var framhjulsdriven ?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 20:21:56 PM
Hemma hos Sundqvists gammla skolan i Årskogen tog du inga bilder av MB bussarna ? stog en orange bakom träden till vänster på bilden och en blå längre ner på gården eller hade dom hunnit försvinna då ? men jag ser annat skrot i bakgrunden så dom borde ha funnits där då

den blå MB hade regnr BUG xxx den hade gått hos LKAB förut Sundqvists köpte den på Överskottsbolaget i Sundsvall
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: HB skrivet 20 mars 2008, 20:57:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:43:12 PM
Knappast.

1725, 1727, 1729 hade Tyresö och de var som alla andra bakhjulsdrivna.
Omninovorna som ersatte Hino var dock framhjulsdrivna

Swebus Ösmo hade väl också en Lasse, som dock inte var SL-lackad. Minns du vad den hette, och tog vägen sedan?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 20 mars 2008, 21:02:51 PM
Citat från: HB skrivet 20 mars 2008, 20:57:52 PM
Swebus Ösmo hade väl också en Lasse, som dock inte var SL-lackad. Minns du vad den hette, och tog vägen sedan?
3124? I så fall så kom den från Helsingborg (kan ha irrat sig dit via andra placeringsorter), flyttades sedan tillbaka till Helsingborg.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: yngrot skrivet 20 mars 2008, 21:03:25 PM
Det rullade en Hino i Borås oxå i Älablack  bromsen på den tyckte jag tog dåligt.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 20 mars 2008, 21:05:08 PM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 20:21:56 PM
Hemma hos Sundqvists gammla skolan i Årskogen tog du inga bilder av MB bussarna ? stog en orange bakom träden till vänster på bilden och en blå längre ner på gården eller hade dom hunnit försvinna då ? men jag ser annat skrot i bakgrunden så dom borde ha funnits där då

den blå MB hade regnr BUG xxx den hade gått hos LKAB förut Sundqvists köpte den på Överskottsbolaget i Sundsvall

Nej jag har inga andra bilder därifrån, så jag tvivlar på att de fanns kvar.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2008, 21:13:34 PM
Citat från: yngrot skrivet 20 mars 2008, 21:03:25 PM
Det rullade en Hino i Borås oxå i Älablack  bromsen på den tyckte jag tog dåligt.

JEU 132: Voxna Åkeri > Jumbolans > Borås Lokaltrafik 512 > Linjebuss 9309. Den gick väl under BL:s och LB:s tid på den s k Stina-linjen, en sjukreselinje mellan Borås och Ulricehamn.
Dessutom hade Borås Lokaltrafik 521 PFC 690, fd Levinsson i Olsfors och såld till Danabuss, Slite. Den gick som flygbuss Borås-Landvetter. Det borde den kanske inte ha gjort...
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 21:13:54 PM
Okej Esbjörn dom kanske var borta då, är hos Häggen i Ilsbo nu

På Antes Westin sida finns en Westinlackad Hino under bussar med regnr OUY104 89a som står reggad på B.K.Buss AB Vetlanda avregistrerad 2007-10-09 11 ägare
förvärvsdatum 2000-07-31
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Optimal skrivet 20 mars 2008, 21:24:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:43:12 PM
Knappast.

1725, 1727, 1729 hade Tyresö och de var som alla andra bakhjulsdrivna.
Omninovorna som ersatte Hino var dock framhjulsdrivna

Jo det var det jag trodde. Eftersom dessa klarade alla snöiga backar bättre än vad renault klarade. Renault fick alltid backa upp för den backen då den var snöig. Så jag gissade att dom tvillingmonterade bakhjulen vad drivhjulen
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: yngrot skrivet 20 mars 2008, 21:26:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2008, 21:13:34 PM
JEU 132: Voxna Åkeri > Jumbolans > Borås Lokaltrafik 512 > Linjebuss 9309. Den gick väl under BL:s och LB:s tid på den s k Stina-linjen, en sjukreselinje mellan Borås och Ulricehamn.
Dessutom hade Borås Lokaltrafik 521 PFC 690, fd Levinsson i Olsfors och såld till Danabuss, Slite. Den gick som flygbuss Borås-Landvetter. Det borde den kanske inte ha gjort...


Hm.. var det den som fick motorras när den gick som flygbuss? Har för mig de var lite vingliga i hög fart..Stina-linjen blev väl ingen större hit... fast jag kommer faktiskt inte ihåg att det har funnits 2 hos B-L.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 mars 2008, 21:48:42 PM
JEU132 var den enda Hino BL hade på Stinalinjen. Denna gick Ulricehamn-Borås-Skene-Överlida ev forts till Svenljunga. Reservvagnen var den vanlig Wiima lokalvagn. Hino var färgsatt i den vita varianten alltså servicelinjens färgsättning.
Det fanns även en Nisse linje som Swebus körde. Linjebuss tog över JEU132 och den fick nr 9309. Linjebuss körde även Nisse linjen från juni 95, som jag vill minnas gick till Tranemo. Den gick enbart några dagar i veckan och denna Hino köptes begagnad och fick nr 9308. Dessa kördes omväxlande på de båda linjerna.
När LB tagit över Stina linjen 1995 så åkte jag med den från Ulricehamn och den gick då över Hökerum och Rångedala till Borås via två sjukhus. Färden emellan Hökerum och Nittakryssen gick ju att åka med linje 203. Stina körde ytterligare en bit utmed Viskan och kom ut på gamla RV40vid Rångedala.
Ytterligare en Hino tror jag det fanns lite senare genom att Ulricehamn hade ett antal servicelinjer som kördes med en Hino en tid. 
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 mars 2008, 22:08:57 PM
Hino är alltså en av japans största lastbilstillverkare och huvudägare är Toyota. Även Scania har köpt in sig i Hino.
När vi ändå skriver om Hino och dess bussar så såg jag på bussutställningen i Skövde 1988 även en variant som kunde användas som liten lastbil. Vad jag fått fram senare så fanns det två stycken sådana och båda blev busskarosserade tydligen. Den ena av Helmarks,Markaryd och den andra av Vest. Utan att direkt titta efter så har jag ett minne av att Orusttrafiken Henån AB förvärvade den som Helmarks byggde. Den köptes dock inte som ny utan bättre begagnad.
Den vanliga Hinobussen i Sverige var alltså byggd som en buss. Autonova i Uddevalla byggde ju mindre bussregisterade fordon med Renault/Peugeot komponenter. Maskinerna köptes begagnade i från Nederländerna. Troligen har det byggts mindre bussar där också. I huvudsak handlar det om personbilsplattformar. Då Autonova förändrades så flyttades tillverkningen till Bengtsfors. Bussarna såldes under namn Omninova. Detta var även namnet på företaget efter flytten till Bengtsfors.Autonova byggde även Volvo C70.
Fråga 1. De två Hino byggda av Vest och Hellmark finns de kvar?
Fråga 2. Hur många Omninova/Autonova finns det i trafik fn.Fråga 3. Finns det några uppgifter om Hollandsbyggda småbussar liknande de Autonova byggde.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 20 mars 2008, 23:02:04 PM
Citat från: S Svensson skrivet 20 mars 2008, 22:08:57 PM

Fråga 2. Hur många Omninova/Autonova finns det i trafik fn.

Väldigt få hoppas jag!
Peugeot Omninova är utan tvivel de absolut värsta skithögar till bussar jag nånsin kört!
Byggkvaliteten var minst sagt usel på dessa.
Jag hoppas verkligen att Coman har en lite annan filosofi när de idag bygger vidare på Omninovas konstruktioner.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 20 mars 2008, 23:12:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:03:37 PM
I Kärrtorp backade man mkt riktigt uppför backarna med Renaulterna....

...något som också praktiseras med Busslinks VW T5 Kutsenits i Timråområdet.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 20 mars 2008, 23:41:20 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:18:38 PM
Dessa verkar ju motormässigt spela i en helt annan division än Renaultspisarna där man fick byta turboaggregat oftare än motorolja.

Jämfört med Peugeot är man lyrisk över driftsäkerheten i Renault...
Det var mycket vanligt att se dessa fransoser stå med hela fronten demonterad i verkstaden.
Att man då fick köra en Sprinter istället för Omninovan gjorde ju inte särkilt ont iofs. :)

(http://hem.bredband.net/esblag/CerisResor04-ABX330-20051023.jpg)
Vanlig syn för några år sedan...
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 mars 2008, 23:44:58 PM
Citat från: damiende skrivet 20 mars 2008, 19:17:09 PM
Finns det mange Hino busser i Sverige?

En som jag tror fortfarande rullar kvar är denna...

(http://img168.imageshack.us/img168/3124/busslink40131do6.jpg)
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Optimal skrivet 21 mars 2008, 00:02:06 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:03:37 PM
I Kärrtorp backade man mkt riktigt uppför backarna med Renaulterna....

Man har ju vart med ett tag  ;D
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Danne skrivet 21 mars 2008, 09:45:22 AM
1189, i trafik på Munsö 1995-2001

(http://www.arleborg.com/moab/swebus/1189_2.jpg)

lite mer info finns här  (http://www.arleborg.com/moab/swebus/1189.shtml)
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Patrik skrivet 21 mars 2008, 10:05:16 AM
(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Stockholms_sprakskola/stockholms_sprakskola_FJB241_seklitas_haninge_1803_2008.jpg)
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 21 mars 2008, 10:21:33 AM
En reprisbild med tre Swebus-Hino vid Ytongbanan 1994. Längst till höger 3218 i GL-mundering:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Sw_3124_3125_3218_940000_BN.jpg)
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Optimal skrivet 21 mars 2008, 10:34:49 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 21 mars 2008, 10:21:33 AM
En reprisbild med tre Swebus-Hino vid Ytongbanan 1994. Längst till höger 3218 i GL-mundering:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Sw_3124_3125_3218_940000_BN.jpg)
Oj oj oj. Den bilden var inte dålig. Skälv tycker jag att Hino är snygga bussar
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Magnus skrivet 21 mars 2008, 11:09:09 AM
Ekmans Hino, används den fortfarande eller är den såld/skrotad?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: damiende skrivet 21 mars 2008, 15:03:26 PM
Selv syns jeg at Hino er fine busser jeg.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 mars 2008, 20:45:18 PM
Mycket trevligt, dessa minns man.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Henasa skrivet 31 mars 2008, 09:22:41 AM
Vi köpte en ny Hino 1991 tror jag det var och den bara rullade och rullade. 2003/2004 tror jag vi gjorde oss av med den. 1 gång fick vi renovera motorn. Bussen gick till 75% på kassa grusvägar. Man skulle kunna jämnföra med en stridsvagn. Jag tror att Hino säljs i Norge ännu. Letade för något år sedan efter återförsäljare men hittade ingen i Europa då.

Mera Hino till folket!

Henrik
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Bergenga skrivet 31 mars 2008, 11:07:35 AM
Hino selges ikke lenger i Norge. Det var Rutebileiernes Standardisering AS (RSA) i Drammen som importerte dem, sammen med Setra. Nå importerer de fortsatt Setra, men i stedet for Hino tar de inn Ikarus småbusser, altså E91 og E13IC. Det at RSA holder til i Drammen er grunnen til at de fleste Setra, Hino og Ikarus i Norge er registrert i Drammen (KE, KF og KH).


Her er bilde av en Hino RB145 fra Telemark:

(http://lh5.google.no/cuirinus/R7rnc5nbe_I/AAAAAAAAEj0/9bEaUQK-cj4/s800/ob2007-07-06-104145bem.jpg)
KF 65507 i Seljord, 06.07.2007.

Bussen har tilhørt Øst-Telemark Automobilselskap (senere Nettbuss Telemark, nå Nettbuss Drammen) på Notodden, men eies nå av Kjetils Tur i Seljord.
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Martin Brynhildsen skrivet 31 mars 2008, 12:03:52 PM
Fram tom 1997 bodde jag i Vikingstad, starx utanför Linköping, och jag har för mig att man ibland kunde se Hino gå i linje 552. Jag  har ingen aning om hur vanligt förekommande det var, men jag vet att man då och då kunde se en östgötatrafikenlackad Hino vid stationen. Minnet är inte det bästa då jag endast var 8 år gammal när jag flyttade därifrån..
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Stefan Norin skrivet 31 mars 2008, 14:53:33 PM
I alla fall fram till för något år sedan stode det en SL-lackad Hino i ett industriområde i Bollnäs. Någon som vet vilket individ det rör sig om?
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: Stefan P skrivet 31 mars 2008, 18:40:19 PM
Hej

Vad många Hino fanns det i Uppland?

Stefan P
Titel: SV: En liten Hino og en gammel Mercedes..
Skrivet av: HB skrivet 05 april 2008, 12:58:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 23:43:04 PM
Jo det var 3124 precis som "Jeppe" skrev (den syns på Bengt Nederfeldts bild en bit upp i tråden)
2001 tillhörde den Lönsboda som skolbuss, 2002/2003 anges den som övertalig tillhörande Helsingborg


Tack Lasse. Som kuriosa kan nämnas att 3124 under en kortare period även dagligen gick i trafik på Lidingö i en försökstrafik på Sticklinge som senare vart 205x och ännu senare 225.