Förra veckan var jag i Göteborg och det blev lite bilder därifrån, mer finns på hemsidan!
(http://www.phbuss.se/Sidor/A/Almgrens_buss/almgrens_buss_RON160_orgrytevagen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/F/Flygbussarna_charter/flygbussarna_charter_CBD062_massans_gata_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/1-99-serien/goteborgs_sparvagar_4_drottningtorget_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/100-serien/goteborgs_sparvagar_198_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/200-serien/goteborgs_sparvagar_245_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/200-serien/goteborgs_sparvagar_249_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/500-serien/goteborgs_sparvagar_550_friggagatan_goteborg_1403_2008.jpg)
Göteborgs slumkvarter...
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/800-serien/goteborgs_sparvagar_808_nordstan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/900-serien/goteborgs_sparvagar_953_skanegatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/G/Goteborgs_sparvagar/900-serien/goteborgs_sparvagar_967_svingeln_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/H/Hallgrens_buss/hallgrens_buss_o_taxi_AME907_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/H/Hallgrens_buss/hallgrens_buss_o_taxi_WJP237_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/K/Kjellgrens_busstrafik/kjellgrens_busstrafik_i_tranemo_AGC166_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/L/Leja-Touring/leja-touring_AFP412_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/L/Lysekils_busstrafik/lysekils_busstrafik_2165_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/O/Orusttrafiken/300-serien/orusttrafiken_388_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/O/Orusttrafiken/700-serien/orusttrafiken_701_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Safflebussen/safflebussen_3083_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Sennans_buss/sennans_buss_EXD715_bergslagsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Smalandsbussen_taxibuss/smalandsbussen_AFP391_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/S/Swebus/6700-serien/swebus_6761_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/T/Taxi_kenth_i_knared/taxi_kenth_i_knared_TOC499_massans_gata_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/T/Taxi_nyberg/taxi_nyberg_ARY506_nils_ericsonsgatan_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/V/Vanersborgslinjetrafik/vanersborgs_linjetrafik_EBX404_nils_ericsonterminalen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/V/Veolia_transport/3800-serien/veolia_transport_3872_korsvagen_goteborg_1403_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/V/Veolia_transport/4900-serien/veolia_transport_4972_polhemsplatsen_goteborg_1403_2008.jpg)
Verkligen många bra och fina bilder. Och riktig bra foto lycka också med flera av bussarna.
//Niclas
Hej
Det er gode billeder du har taget
Mycket trevligt, mina bilder kommer ut vid ett senare tillfälle när jag hunnit fixa dem.
Just nu står andra bilder på kölistan.
Tack!
Mycket fina bilder! Trevligt! :)
//Mattias
Lika snyggt som vanligt!
(Bildtexten på Orusttrafikens buss är dock fel) Inte nu längre ser jag :)
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 20 mars 2008, 10:46:35 AM
Lika snyggt som vanligt!
(Bildtexten på Orusttrafikens buss är dock fel) Inte nu längre ser jag :)
Nån hann före ;)
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 20 mars 2008, 10:46:35 AM
Lika snyggt som vanligt!
(Bildtexten på Orusttrafikens buss är dock fel) Inte nu längre ser jag :)
he he, se där ja.
Där kom meddelandet man väntade på.. ;)
Riktigt nice!
Tråkigt att det vita taket inte blev standard på alla bussar i hela länet. Det ser mycket elegant ut, jämfört med de tråkiga helblåa vagnarna. Vitt tak och oxblodsrött vore något för SL att ta över på stomlinjerna istället för SL98-blått. :D
Kan inte busstillverkare föra in i köpeavtalet att områden som lackas i svart avvikande färg vid leverans inte får lackas i annan färg - bara för att inte förstöra modellens image ... Orusttrafiken 388 ser ju minst 10 år för gammal ut, som ett riktigt hemmabygge när man tar bort all avvikande färg förutom det blåa. Dessutom måste ju priset stiga när man inte längre har Volvomärket kvar och håller sitt reklamåtagande?
Citat från: Verspieder skrivet 20 mars 2008, 20:09:33 PM
Tråkigt att det vita taket inte blev standard på alla bussar i hela länet. Det ser mycket elegant ut, jämfört med de tråkiga helblåa vagnarna. Vitt tak och oxblodsrött vore något för SL att ta över på stomlinjerna istället för SL98-blått. :D
Vita taket är väll stombussar, medans helblått är vanliga ledvagnar
Citat från: Jens skrivet 20 mars 2008, 20:22:21 PM
Kan inte busstillverkare föra in i köpeavtalet att områden som lackas i svart avvikande färg vid leverans inte får lackas i annan färg - bara för att inte förstöra modellens image ... Orusttrafiken 388 ser ju minst 10 år för gammal ut, som ett riktigt hemmabygge när man tar bort all avvikande färg förutom det blåa. Dessutom måste ju priset stiga när man inte längre har Volvomärket kvar och håller sitt reklamåtagande?
70388 (det skall faktiskt vara 70 före de tresiffriga numren numera) är fd Säfflebussen och omlackerad helt nyligen. Möjligen har man inte hunnit med de estetiska detaljerna ännu utan kommer att komplettera dem senare. Vi kan väl i alla fall hoppas att det är så.
Så länge Nettbuss inte märker upp sina bussar i Norge med den 5.siffriga fjanteriet kör jag vidare med 3xx.
Denna historia med 70xxx är ju rent löjeväckande idioti.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 mars 2008, 23:23:31 PM
Så länge Nettbuss inte märker upp sina bussar i Norge med den 5.siffriga fjanteriet kör jag vidare med 3xx.
Denna historia med 70xxx är ju rent löjeväckande idioti.
Jag håller fullständigt med dig =) - bolaget har väl inte ens 400 bussar i sitt stall, och Nettbuss lär väl _aldrig_ köra egen trafik i Sverige så att man på nåt sätt ska kunna blanda ihop deras norksa bussar med våra??? Kan dock f.ö. säga att Orusttrafiken i Katrineholm har märkt om sina bussar med 70XXX-numer också :-P - fast jag fortsätter också utan 70 tills nån slår mig ;-)
Femsiffriga invnr påminner mig enbart om utryckningsfordon. Det ser lite skumt ut med 5 siffror på vanliga bussar där man är van med 1-4 siffror.
Citat från: Verspieder skrivet 21 mars 2008, 10:59:15 AM
Femsiffriga invnr påminner mig enbart om utryckningsfordon. Det ser lite skumt ut med 5 siffror på vanliga bussar där man är van med 1-4 siffror.
Dom femsiffriga nummerna är till för att man ska kunna kontakta trafikledningen vid Nils Erikson Terminalen.
Trafikledningen vid NET använder Mobitex för kommunikation. Om man kollar på Postens bilar så har dom också femsiffriga nummer.
Citat från: David S skrivet 21 mars 2008, 20:57:27 PM
Dom femsiffriga nummerna är till för att man ska kunna kontakta trafikledningen vid Nils Erikson Terminalen.
Det kan jag köpa att man märker upp dem med radionummer där de tre sista är inv.nr. men inte i hela landet.
Tänk om alla SL-vagnar vore uppmärkta med sina fullständiga 7-siffriga radionummer.
Busslink 4399 skulle då heta "101 4399" på bakstammen. Ha! ::)
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2008, 23:46:06 PM
Det kan jag köpa att man märker upp dem med radionummer där de tre sista är inv.nr. men inte i hela landet.
Men detta är inte en märkning för radionummer eller för att kunnat kontakta Nisseterminalens trafikledning utan Orusttrafikens bussar
har numera 5-siffriga inventarienummer. Dumt eller inte, men så är det.
Eftersom även andra bussbolag med 3- eller 4-siffriga inventarienummer kan kontakta trafikledningen så måste de också ha 5-siffriga radionummer. Dessa skall alltså inte förväxlas med inventarienummer.
Som jag skrivit förut: hur man märker sina bilder är upp till fotografen. Det skulle inte förvåna mig om Orusttrafiken internt bara använder de tre sista siffrorna. Jag tror inte man säger till en förare att du skall ha "70388" utan det blir nog "388". Men det kanske någon som kör för dem kan bekräfta eller dementera.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 08:12:55 AM
Men detta är inte en märkning för radionummer eller för att kunnat kontakta Nisseterminalens trafikledning utan Orusttrafikens bussar har numera 5-siffriga inventarienummer. Dumt eller inte, men så är det.
Eftersom även andra bussbolag med 3- eller 4-siffriga inventarienummer kan kontakta trafikledningen så måste de också ha 5-siffriga radionummer. Dessa skall alltså inte förväxlas med inventarienummer.
Som jag skrivit förut: hur man märker sina bilder är upp till fotografen. Det skulle inte förvåna mig om Orusttrafiken internt bara använder de tre sista siffrorna. Jag tror inte man säger till en förare att du skall ha "70388" utan det blir nog "388". Men det kanske någon som kör för dem kan bekräfta eller dementera.
Men hur hade man tänkt att göra med 400-bussarna då? - de är ju märkta med 44402 som radionummer t.ex, om de får dubbla märkningar med 44402 och 70402 blir det väl rätt märkligt?
Citat från: Jens skrivet 20 mars 2008, 20:22:21 PM
Kan inte busstillverkare föra in i köpeavtalet att områden som lackas i svart avvikande färg vid leverans inte får lackas i annan färg - bara för att inte förstöra modellens image ... Orusttrafiken 388 ser ju minst 10 år för gammal ut, som ett riktigt hemmabygge när man tar bort all avvikande färg förutom det blåa. Dessutom måste ju priset stiga när man inte längre har Volvomärket kvar och håller sitt reklamåtagande?
Misstänker att både märket och det blåa runt framlamporna har skett i samband med att den flyttat från Säffle Reseservice?
Får nog sticka ut hakan och påstå att Orusttrafiken AB (gamla namn Orusttrafiken Henån AB) aldrig haft inventarienummer tidigare. Det är först nu då det blir femsiffriga nummer som det blir inventarienummer.
De tidigare nr som varit utmärkta har varit radionummer eller mobiltelefonnummer och de tre sista siffrorna har märkts ut.
Nu kanske detta i och för sig inte spelar så stor roll. Men det som varit karaktär för Orusttrafiken har varit att bussarna omplaceras och då får nya radionr och om så inte finns mobiltelefonnummer.
På äldre fordonslistor fanns ofta hela nr med. Från början hade ju Orusttrafiken egna radionr och sedan ett som övertagits från Fågelbergs.
Alltså med femsiffriga inv nr behövs inte bytas inv nr var gång en buss flyttas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 08:12:55 AM
Som jag skrivit förut: hur man märker sina bilder är upp till fotografen. Det skulle inte förvåna mig om Orusttrafiken internt bara använder de tre sista siffrorna. Jag tror inte man säger till en förare att du skall ha "70388" utan det blir nog "388". Men det kanske någon som kör för dem kan bekräfta eller dementera.
Det är ofta bussarna kallas enklare och kortare namn/nummer internt. Vad jag vet kallar Poståkeriförarna sällan lastbilarna för sina 5-siffriga nummer, utan har interna namn på dem eller använder nummerskyltens bokstäver. Och inte är det många som uttalar "Veolia 1042", utan majoriteten säger ju "förtitvåan".
Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 10:00:13 AM
Får nog sticka ut hakan och påstå att Orusttrafiken AB (gamla namn Orusttrafiken Henån AB) aldrig haft inventarienummer tidigare. Det är först nu då det blir femsiffriga nummer som det blir inventarienummer.
De tidigare nr som varit utmärkta har varit radionummer eller mobiltelefonnummer och de tre sista siffrorna har märkts ut.
Detta var något nytt.
Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 10:00:13 AM
Men det som varit karaktär för Orusttrafiken har varit att bussarna omplaceras och då får nya radionr och om så inte finns mobiltelefonnummer.
Nya nummer på ny stationeringsort, ja detta är alltför bekant.
Citat från: Verspieder skrivet 22 mars 2008, 10:06:56 AM
Vad jag vet kallar Poståkeriförarna sällan lastbilarna för sina 5-siffriga nummer, utan har interna namn på dem eller använder nummerskyltens bokstäver.
De två sista siffrorna i anropsnumret bildar internnumret.
290168 blir 68:an, 290167 blir 67:an tex.
/K
Citat från: virtual1 skrivet 22 mars 2008, 09:38:36 AM
Men hur hade man tänkt att göra med 400-bussarna då? - de är ju märkta med 44402 som radionummer t.ex, om de får dubbla märkningar med 44402 och 70402 blir det väl rätt märkligt?
Konsekvens är kanske inte något kännetecknande drag för Orusttrafiken. Bussarna i Ulricehamn blev märkta med radionumret ja, där de tre sista siffrorna utgörs av inventarienumret.
Varför skulle 70402 vara märkligare än t ex 70388? Fast frågan är ju om man skall märka bussarna såväl med Orusttrafikens fem-siffriga inventarienummer som Västtrafiks radionummer.
Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 10:00:13 AM
Får nog sticka ut hakan och påstå att Orusttrafiken AB (gamla namn Orusttrafiken Henån AB) aldrig haft inventarienummer tidigare. Det är först nu då det blir femsiffriga nummer som det blir inventarienummer.
De tidigare nr som varit utmärkta har varit radionummer eller mobiltelefonnummer och de tre sista siffrorna har märkts ut.
Nu kanske detta i och för sig inte spelar så stor roll. Men det som varit karaktär för Orusttrafiken har varit att bussarna omplaceras och då får nya radionr och om så inte finns mobiltelefonnummer.
På äldre fordonslistor fanns ofta hela nr med. Från början hade ju Orusttrafiken egna radionr och sedan ett som övertagits från Fågelbergs.
Alltså med femsiffriga inv nr behövs inte bytas inv nr var gång en buss flyttas.
Visst har Orusttrafiken haft inventarienummer hela tiden sedan lång tid tillbaka om än inte från första början. Men då var ju Orusttrafiken ett litet bussbolag.
Det är flera år sedan nu som Orusttrafiken slutade numrera om bussarna vid omplacering. Och jag förstår inte varför femsiffriga inventarienummer skulle ha för betydelse i sammanhanget.