Åkte först upp till Grorud..
Tyvärr fick jag inte bild på 121 den gången men Marc kanske har bild på den.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_111_Grorud_T_Oslo_041122.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_119_Grorudkrysset_Oslo_041122.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_742_Grorud_T_Oslo_041122.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_747_Grorud_T_Oslo_041122.jpg)
Sedan ner till Tøyen.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_112_Toyen_Senter_Oslo_041122b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_112-122_Toyen_Senter_Oslo_041122a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Sporveisbussene_122-112_Toyen_Senter_Oslo_041122a.jpg)
Därefter var det dags att raskt röra sig till Oslo Sentral och ta Linx-tåget hemåt.
ursäkta min ot-fråga du har inga bilder på nittedalsbussarna(301 302 connex)?
Kollat hemsidan?
tror det ska finnas nå´t.
haha jag hittade en stilstudie av två gamla bekanta ;D ;D
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Norge/Connex/0800/slides/Connex_853_Jernbanetorget_Oslo_060405a.html)
Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 11:32:08 AM
Åkte först upp till Grorud..
Tyvärr fick jag inte bild på 121 den gången men Marc kanske har bild på den.
Tack för bilderna Micke!
Det var tider det, vi körde näst intill dygnet runt med riktigt härliga bussar i Oslo när T-banan stod stilla.
121 var frågan...jag har en bild som ligger ute, tyvärr är den långt ifrån din kvalitet, men ändå.
(http://www.home.no/trollfjord/OS121%20Alg%202004-12-17.jpg)
Havererad 121a har blivit bärgad hem till Alnabru
Kul du uppskattade dem, det var för din skull jag rotade fram dem.
Här är en till som diggar gamla Osloledbussar...
Tackar!
//Jonas G
Trevligt Micke!
Är Arna ett nedlagt karosseriföretag eller har de gått upp i Vest?
Arna är officiellt nedlagt1997. Men i lokaler där Arna tillverkat bussar så tillverkare vest också fordon.
Arna höll på att ta fram en B10L Artic (ledbuss motsvarande Säffle B7L/B10L motsvarande (7)5000).Denna borde kunnat sälja bra. SSn
Citat från: S Svensson skrivet 19 mars 2008, 10:31:31 AM
Arna är officiellt nedlagt1997. Men i lokaler där Arna tillverkat bussar så tillverkare vest också fordon.
Arna höll på att ta fram en B10L Artic (ledbuss motsvarande Säffle B7L/B10L motsvarande (7)5000).Denna borde kunnat sälja bra. SSn
Vest tog inte direkt över Arnas tillverkning men köpte som sagt deras lokaler. De tog också hand om deras reservdelsförråd. Det kan väl i sammanhanget också nämnas att eldsjälen bakom Vest-fabriken, Torolf Folkestad, kom från Arna Bruk, som fabriken egentligen hette. Han lär hela tiden ha haft ett kontrakt om att få återvända dit ifall det skulle gå åt skogen i Stryn. Men nu blev det ju inte precis så... Och när Arna gick i konkurs så var Folkestad pensionerad.
Alla de tre stora karosserifarbrikerna som fanns kvar in på 1990-talet i Norge försökte för övrigt satsa sig ur krisen. Sämst gick det för Brødrene Repstad som gick i konkurs redan 1990. De hade då ett helt nytt modellprogram och en nyrenoverad fabrik på gång. Arna misslyckades som sagt också men först 1997. Och det var bara Vest som lyckades.
Citat från: S Svensson skrivet 19 mars 2008, 10:31:31 AM
Arna är officiellt nedlagt1997. Men i lokaler där Arna tillverkat bussar så tillverkare vest också fordon.
Arna höll på att ta fram en B10L Artic (ledbuss motsvarande Säffle B7L/B10L motsvarande (7)5000).Denna borde kunnat sälja bra. SSn
Några bilder någon?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2008, 11:50:05 AM
Vest tog inte direkt över Arnas tillverkning men köpte som sagt deras lokaler. De tog också hand om deras reservdelsförråd. Det kan väl i sammanhanget också nämnas att eldsjälen bakom Vest-fabriken, Torolf Folkestad, kom från Arna Bruk, som fabriken egentligen hette. Han lär hela tiden ha haft ett kontrakt om att få återvända dit ifall det skulle gå åt skogen i Stryn. Men nu blev det ju inte precis så... Och när Arna gick i konkurs så var Folkestad pensionerad.
Alla de tre stora karosserifarbrikerna som fanns kvar in på 1990-talet i Norge försökte för övrigt satsa sig ur krisen. Sämst gick det för Brødrene Repstad som gick i konkurs redan 1990. De hade då ett helt nytt modellprogram och en nyrenoverad fabrik på gång. Arna misslyckades som sagt också men först 1997. Och det var bara Vest som lyckades.
Tydligen en dyster bransch. Beror det på att det är svårt att erbjuda enbart karosser? Eftersom Scania och Volvo själv bygger karosser på sina bussar är det kanske onödigt att köpa in chassien för att karossera dem hos andra?
Vi ser ju på BL. Anbudet om nya bussar rörde sig om vilket märke. SWcania vann och då blev det per automatik Scanias eget Omnikoncept. Det kunde lika bra ha blivit DAB/Silkeborg eller någon annan kaross, men det blev inte så.
Citat från: Svemicke skrivet 19 mars 2008, 12:16:42 PM
Tydligen en dyster bransch. Beror det på att det är svårt att erbjuda enbart karosser? Eftersom Scania och Volvo själv bygger karosser på sina bussar är det kanske onödigt att köpa in chassien för att karossera dem hos andra?
Vi ser ju på BL. Anbudet om nya bussar rörde sig om vilket märke. SWcania vann och då blev det per automatik Scanias eget Omnikoncept. Det kunde lika bra ha blivit DAB/Silkeborg eller någon annan kaross, men det blev inte så.
DAB/Silkeborg är också nedlagt sedan ett par år tillbaka. För stadsbussar finns det i dag inte många alternativ till kaross utöver den som chassitillverkaren erbjuder. Vest har visserligen en lågentrékaross (Center) men den är trots allt mer byggd för regionallinjer.
Citat från: Svemicke skrivet 19 mars 2008, 12:13:29 PM
Några bilder någon?
Det tillverkades väl några B10LA, i alla fall Sporveisbussene (senare Nexus, nu Unibuss) 921-933. Se Bussmickes bild på 930 i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10459.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10459.0)
//Jonas G
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2008, 12:33:01 PM
DAB/Silkeborg är också nedlagt sedan ett par år tillbaka. För stadsbussar finns det i dag inte många alternativ till kaross utöver den som chassitillverkaren erbjuder. Vest har visserligen en lågentrékaross (Center) men den är trots allt mer byggd för regionallinjer.
Det blir väl så att karossfabrikerna går under då det är som Du säger att chassietillverkarna erbjuder kompletta bussar. Onödigt då att köpa in andra karosser om man får allt i samma paket.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 mars 2008, 21:52:12 PM
Det tillverkades väl några B10LA, i alla fall Sporveisbussene (senare Nexus, nu Unibuss) 921-933. Se Bussmickes bild på 930 i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10459.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10459.0)
//Jonas G
Visst gjordes det det. Men man får betrakta detta som ren provtillverkning. Arna Bruk kom aldrig igång med någon serietillverkning av B7L/B10L.
Vi skall till slut komma ihåg att karosseritillverkning är en dyr tillverkning. Det erfordras en hel del kapital som är bundet. Det kan också vara svårt att sälja karosser. Ett företag som tillverkar karosser bör tillverka ca 15-20 st i timman i två skift. Detta för att en lineproduktion skall vara möjlig. Av denna orsak har nästan all tillverkning av tätorts och förortsbussar flyttats över till låglöneländer. Vi skall väl påpeka att så många som 15 st bussar i timman ännu inte tillverkas.
Numera tillverkar inte chassietillverkarna några regelrätta chassie i så stor utsträckning längre utan det blir en framdel och en bakdel som byggs in. Själv ser jag dystert på tillverkning av busskarosser.Den är dyrbar och det är möjligt att karosseriföretag kan fram hela bussar billigare än de etablerade lastbilsföretagen. Bussar kommer i framtiden att ha samma komponenter som lastbilar.