http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=1948534 (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=1948534)
Vad är det Arbetsmiljöverket har krävt mer exakt?
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 mars 2008, 07:57:56 AM
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=1948534 (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=1948534)
Vad är det Arbetsmiljöverket har krävt mer exakt?
Det borde gälla upphörandet av delade körpass. I varje fall har skyddsombudet i Örebro tidigare haft upp denna fråga. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 mars 2008, 08:42:12 AM
Nu kan ju inte Arbetsmiljöverket kräva att kollektivavtalet inte ska tillämpas generellt, det går alltså inte att komma med ett föreläggande mot en viss form av arbetstidsförläggning i allmänhet, enbart om det i enstaka specificerade skäl finns något i arbetsskyddshänseende som talar för att det föreligger avevärda risker, annars håller det aldrig för en överprövning.
Ett sådant ingripande mot ett specifikt trafikföretag ger direkt andra konkurrensfördelar, i upphandlingarna blir det väldigt svårt att sätta ett pris om det under avtalets gång kan komma dylika ingripanden, det kommer att bli THM som får stå för dessa extrakostnader.
Det vore intressant att veta på vilket sätt som delade pass innebär speciellt stora risker just i Örebrotrakten? liknande scheman finns i över hela landet där man utnyttjar maximal ramtid på 13,5 timme och på landsortslinjer tom ännu mer efter lokala överenskommelser, alternativet är ju att ersätta heltider med deltidsturer och hur många vill gå ner i arbetstid?
Det är nog samma skit att jobba delade turer oavsett var man gör det. Det är bra att det ses som ett problem med delade turer någonstans, i övriga landet känns det som kampen mot inhumana arbetstider avstannat iom att SL-spårtrafiken blev av med de delade passen. Vem som betalar är egentliigen ointressant, det är stenålder att vara borta hemifrån upp till 15 timmar per dag bara för att jobba. 
			
 
			
			
				Jag tror det tyvärr alltid kommer att finnas delade pass. Mellan 6-9 och 14-18 är det ju i princip alla bussar i trafik och där mellan finns det ju inget att göra. Ingen vill ju betala oss förare för att inte göra något..
			
			
			
				Nej, men det går t.ex. att kombinera med andra sysslor i samma branch. Hur kommer det sig att verkstadspersonalen jobbar 8 timmar sammanhängande när bussarna bara är i garaget 5 timmar mellan rusningarna? Fritt översatt måste man tänka utanför lådan alltså.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 00:05:04 AM
Det var det vi försökte göra i Tyresö med servicelinjerna som gick dagtid, annars finns det inte så många andra arbetsuppgifter som inte kräver specialkunskaper och skyddsutrustningar.
Ett sätt är att göra som i Karlstad, nämligen att behålla samma turtäthet på "stomnätet" hela dagen. Visst, det går en del bussar "i onödan" men som chefen för Karlstadsbuss sa: - Ica stänger ju inte på förmiddagen bara för att det är färre kunder då. 
På köpet får man alltså en lättlärd tidtabell och slipper många delade tjänster. Helt kommer man naturligtvis inte från detta, men det finns ju också ett antal förare som gärna jobbar delat. Eller timanställda som kan köra antingen morgon eller eftermiddag. 
Det fungerar hyfsat i en stad av Karlstads storlek. Möjligen att det skulle fungera även i Örebro. Men det skulle säkert inte fungera i SL-området. 
			
 
			
			
				Problemen började när man gjorde om fridags systemem från att arbetat 3 dagar, ledig en dag, arbetat  3 dagar med kompledigt på helger. När jag körde på ÖTAB så hade vi scheman på detta började 15.00 sluatde 24.00, dag två började kl 14.00 slutade kl 23.00, dag tre började kl 9.00 - 12.00 rast till 14.30 slutade 18.30. Ledig dagen efter Började sedan 6.00 - 15.00 dag två 5.30 - 14.00 dag tre 5.00 - 11.30 och sedan ledig till em passen började efter fridag. Klart ett bra schema. 
På Busslink nu blandar de alla tjänster landsort och tätort därför blir det så många delade pass. 
/ Christer K