(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-svedjevagen.jpg)
Vid Svedjevägen
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5165-diggarsate.jpg)
Diggarsäte
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-inredning.jpg)
Inredning
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-kottla_station.jpg)
Inväntar tåg vid Kottla
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-ropsten.jpg)
Klar för avgång mot Rudboda
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-pc-ropsten.jpg)
Lyckades köra fel. Fel hållplatsläge vid Ropsten :)
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-gashaga.jpg)
Vid Gåshaga. Klart för tomkörning till Aga.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-aga.jpg)
5163 med kompisar i Aga.
Hoppas ni gillar bildserien.
Själv åkte jag just Busslink 4824 på linje 203 (Omlopp 2004).
Troligen ersättare för 5166.
Nu skall jag snart ut å köra 201.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 mars 2008, 15:25:58 PM
Själv åkte jag just Busslink 4824 på linje 203 (Omlopp 2004).
Troligen ersättare för 5166.
Jasså den har hittat ut på ön, då får det väl bli en liten resa.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 mars 2008, 15:25:58 PM
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/busslink_5163-pc-ropsten.jpg)
Är det samma linjebeskrivning som finns att tanka hem från internet som ni förare har?
Citat från: David S skrivet 16 mars 2008, 22:46:06 PM
Är det samma linjebeskrivning som finns att tanka hem från internet som ni förare har?
Visst är det så även om dessa ofta sedan printas ut i A5-format.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2008, 16:19:46 PM
Trevligt med en gammal bekant.
Bussen är urspr Swebus 4119, men huh vilken blandning av stolstyger....
//Lars
Japp, det var inte snyggt på någon punkt. Om man nu ändå har bytt ut så många stolsryggar kunde man lätt bytt ut resten också som t.ex söderort har gjort.
Lättja...suck.
//Niclas
Gillar dina dokumentserier :)Snygga bilder och bra text till dem.
//Simon
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2008, 02:30:42 AM
Visst är det så även om dessa ofta sedan printas ut i A5-format.
Jag fick dom i A4-format...
Använde mig av den för jag var orolig att köra fel. 293 går lite udda väg.
Men jag behövde aldrig använda den.
Däremot körde jag in mot vänstra refugen istället för högra. Så det fick bli ett ärevarv, till kollegornas stora glädje. :)
Citat från: Simon A skrivet 17 mars 2008, 09:20:32 AM
Gillar dina dokumentserier :)Snygga bilder och bra text till dem.
//Simon
Tack :)
Behöver nåt att göra på pauserna :)
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2008, 02:30:42 AM
Visst är det så även om dessa ofta sedan printas ut i A5-format.
Dom flesta av Busslinks garage skriver ut denna i A4. Dom ligger även färdig tryckta i ett fack, så förarna sedan kan gå å ta en kopia om dom är osäkra
> Dom flesta av Busslinks garage skriver ut denna i A4.
Och sen då...? En bunt lösa A4-lappar i "kassa"-väskan eller?
Tidigare fanns iaf en för ändamålet (och väskan) anpassad pärm
där de utskrivna (i anpassad storlek) bladen kunde förvaras, lätt
tillgängliga om behov uppstod. Utdelades i samband med linjeutbildning.
Pärmar med vikta A5:or i.
Nån pärm får man inte. Men nu behöver jag inte några linjebeskrivningar i normala fall. Enda gången jag behövt det är då jag körde 282 och nu senast vid 293. Men då tar jag med dom alt pluggar på dom.
Citat från: Skalman skrivet 17 mars 2008, 17:01:11 PM
> Dom flesta av Busslinks garage skriver ut denna i A4.
Och sen då...? En bunt lösa A4-lappar i "kassa"-väskan eller?
Tidigare fanns iaf en för ändamålet (och väskan) anpassad pärm
där de utskrivna (i anpassad storlek) bladen kunde förvaras, lätt
tillgängliga om behov uppstod. Utdelades i samband med linjeutbildning.
Man får inga pärmar. DOm linjerna man är osäkra på får man ta en linjebeskrivnings lapp för
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 18 mars 2008, 00:37:56 AM
Nån pärm får man inte. Men nu behöver jag inte några linjebeskrivningar i normala fall. Enda gången jag behövt det är då jag körde 282 och nu senast vid 293. Men då tar jag med dom alt pluggar på dom.
Nej men tidigare
Allt är ju relativt och varierar nog från garage till garage vilket även framgår av Skalmans och Mickes påpekanden. Beror kanske även på hur många linjer som finns att lära in och hålla rätt på. I en del fall kanske man har slutat med det, men i vissa fall förekommer i alla fall pärmar och dito blad i A5-format eller pärmar i halvt A5-format där A5-bladen vikts för att passa in. För Råstas del brukar dessa pärmar, förutom linjeförteckningar, även innehålla terminalkartor, listor med koder till pauslokaler och annan användbar information för nytillkomna. Dessa pärmar brukar delas ut tillsammans med väska och stämpel i samband med att man börjar.
Det jag syftade på var förr om åren.
Citat från: Nico skrivet 18 mars 2008, 03:04:40 AM
För Råstas del brukar dessa pärmar, förutom linjeförteckningar, även innehålla terminalkartor, listor med koder till pauslokaler och annan användbar information för nytillkomna. Dessa pärmar brukar delas ut tillsammans med väska och stämpel i samband med att man börjar.
Hmm... terminalkarta hade varit bra. Har kört fel några gånger. Och ändå är inte Ropsten så stor :)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 19 mars 2008, 00:01:31 AM
Hmm... terminalkarta hade varit bra. Har kört fel några gånger. Och ändå är inte Ropsten så stor :)
http://sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vTermRopsten.pdf ? :)
Iofs en bra karta. Men linje 221 saknas. Går från läge A. Har jag kommit fram till den hårda vägen :)
Många terminalkartor som nås denna väg (överlag är de även svåra att hitta på SL:s hemsida) är inte uppdaterade på bra länge. De kartor som används i t.ex. våra pärmar har i många fall blivit korrigerade med typ Tipp-Ex ett flertal gånger och besked har getts om att SL är på G att se över dessa. I fallet med Lidingö så har det väl även kanske inte bedömts som så angeläget då man inte angör så många terminaler (förutom Ropsten så är det väl egentligen bara Karolinska sjukhuset och Tekniska högskolan?), men det skadar ju aldrig att kunna kolla en liten extra gång vid behov.
Karolinska Sjukhuset vet jag var man stannar. Utom när man flyttade den mitt under passet :)