Hej 
GDG:s internnummer system har jag fått  reda på hur det är uppbyggt.
Hur var det SJ:s internnummer system fanns det några likheter eller hur var det kontruerat. Jag vet att det fanns bokstäver efter områdes tillhörighet tex. U för Uppsala, hade siffrorna någon betydelse?
Gärna en lista på områdes beteckningarna.
Vad går länshuvudmannen efter när man väljer fägsättning på bussarna?
Finns det många bussar med Swebus lacken den vita med röd rand och går nån av de bussarna i trafik?
Vilken stad kommun var först med servicelinjer med småbussar?
mvh Stefan P
			
			
			
				Hej 
Tack för ett bra och snabbt svar.
Stefan P
			
			
			
				Citat från: Stefan P skrivet 15 mars 2008, 11:26:26 AM
Hej 
Tack för ett bra och snabbt svar.
Stefan P
Kan tillägga att bokstäverna efter inventarienumret och som betecknade bussens hemstation var desamma som SJ:s stationssignaturer. De långfärdsbussar som var placerade i Stockholm (Hornsberg) fick alltså beteckningen Cst (utläses Centralstationen Stockholm, från början Centralbangården Stockholm). Annat som kunde uppfattas som konstigt kan ha varit Ck för Karlskrona, Cr för Kristianstad samt Kac och Suc (utläses Kalmar respektive Sundsvalls centralstation) för Kalmar respektive Sundsvall. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 11:57:55 AM
Kan tillägga att bokstäverna efter inventarienumret och som betecknade bussens hemstation var desamma som SJ:s stationssignaturer. De långfärdsbussar som var placerade i Stockholm (Hornsberg) fick alltså beteckningen Cst (utläses Centralstationen Stockholm, från början Centralbangården Stockholm). Annat som kunde uppfattas som konstigt kan ha varit Ck för Karlskrona, Cr för Kristianstad samt Kac och Suc (utläses Kalmar respektive Sundsvalls centralstation) för Kalmar respektive Sundsvall. 
Hej,
Jag har följande uppgifter om bokstavsbeteckningar förutom de som nämnts:
Bs = Borås
Jö = Jönköping
G = Göteborg
Gä = Gävleborg
Hb = Helsingborg
Hd = Halmstad
KaC = Kalmar
M = Malmöhus
Nr = Norrköping
Sk = Skövde/Skaraborg
Td = Tidaholm
Uv = Uddevalla
Vy = Visby (Gotland)
Vä = Västerås
Vö = Växjö
			
 
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 mars 2008, 12:10:40 PM
Hej,
Jag har följande uppgifter om bokstavsbeteckningar förutom de som nämnts:
Bs = Borås
Jö = Jönköping
G = Göteborg
Gä = Gävleborg
Hb = Helsingborg
Hd = Halmstad
KaC = Kalmar
M = Malmöhus
Nr = Norrköping
Sk = Skövde/Skaraborg
Td = Tidaholm
Uv = Uddevalla
Vy = Visby (Gotland)
Vä = Västerås
Vö = Växjö
Ja, det stämmer så när som på några petitesser. Gä = Gävle och Sk = Skövde. KaC skall vara Kac men jag tror att märkningen KaC faktiskt förekom liksom SuC i stället för Suc. 
Det var alltså bara huvudorterna som märktes. Om bussen var placerad i Od, Ulricehamn eller Skene märktes den ändå Bs. Td ersättes så småningom av Sk när huvudorten flyttades dit. Märkningarna Td och Sk skulle egentligen inte förekomma samtidigt, men i praktiken blev det ändå så eftersom man inte hade alltför brått att märka om bussarna. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2008, 11:23:17 AM
Först med sk servicelinjer var väl Borås
Vilket år började Borås med servicelinjer? 
M v h 
Ingwar
			
 
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 mars 2008, 12:10:40 PM
Hej,
Jag har följande uppgifter om bokstavsbeteckningar förutom de som nämnts:
M = Malmöhus
M = Malmö (ej Malmöhus) eftersom tex Hb var Helsingborg.
			
 
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 mars 2008, 17:19:02 PM
M = Malmö (ej Malmöhus) eftersom tex Hb var Helsingborg.
Precis. Jag märkte inte det när jag skrev min tidigare rättelse. 
Bokstäverna var alltså SJ:s interna trafikplatssignaturer och hade inget med länsbokstäver eller län att göra. Att Malmö fick M, samma som länsbokstaven, var en ren slump. 
			
 
			
			
				Vad sägs om en liten korrigering till?
Västerås = Vå. Inte Vä.
hälsar Sven
			
			
			
				Citat från: Sven W skrivet 15 mars 2008, 18:22:19 PM
Vad sägs om en liten korrigering till?
Västerås = Vå. Inte Vä.
hälsar Sven
Jovisst, det såg jag inte heller. 
Här en korrekt lista (hoppas jag):
Bs = Borås
Ck = Karlskrona
Cr = Kristianstad 
Cst = Stockholm
G = Göteborg
Gä = Gävle
Hb = Helsingborg
Hd = Halmstad
Jö = Jönköping
Kac = Kalmar
M = MalmöNr = Norrköping
Sk = Skövde
Suc = Sundsvall
Td = Tidaholm
U = UppsalaUv = Uddevalla
Vy = Visby 
Vå = Västerås
Vö = Växjö
Ör = Örebro
Öt = Övertorneå
			 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 18:37:50 PM
Jovisst, det såg jag inte heller. 
Här en korrekt lista (hoppas jag):
Bs = Borås
Ck = Karlskrona
Cr = Kristianstad 
Cst = Stockholm
G = Göteborg
Gä = Gävle
Hb = Helsingborg
Hd = Halmstad
Jö = Jönköping
Kac = Kalmar
M = Malmöhus
Nr = Norrköping
Sk = Skövde
Suc = Sundsvall
Td = Tidaholm
Uv = Uddevalla
Vy = Visby 
Vå = Västerås
Vö = Växjö
Fast nu skrev du:
M = Malmöhus 
skulle inte det va Malmö enligt tidigare inlägg?
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 mars 2008, 18:48:59 PM
Fast nu skrev du:
M = Malmöhus 
skulle inte det va Malmö enligt tidigare inlägg?
Jovisst. Jag har rättat nu i mitt tidigare inlägg. 
Tack för påpekandet. 
			
 
			
			
				Jag hittar inte Uppsala i den sammanställda listan
hälsar Sven
			
			
			
				Citat från: Sven W skrivet 15 mars 2008, 22:31:38 PM
Jag hittar inte Uppsala i den sammanställda listan
hälsar Sven
Nej, det föll bort. Har kompletterat det också. 
			
 
			
			
				Två Ö:n fanns också:
Ör och Öt
/GL
			
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 15 mars 2008, 22:42:59 PM
Två Ö:n fanns också:
Ör och Öt
/GL
Tack, även det kompletterat. 
Det är placeringsorter man inte tänker så mycket på. Örebro hade ganska få SJ-bussar och Övertorneå låg isolerat från övriga SJ-nätet. Dessa bussar användes på linjen Övertorneå-Pajala. Men visst skall de vara med. 
Ytterligare kompletteringar mottages. Jag tror det fattas ytterligare någon. Hur var det med Åg = Ånge t ex. Och var hörde bussarna i Jämtlands län hemma? 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2008, 02:52:44 AM
Ånge och Jämtland tillhörde Sundsvall så länge det fanns och sedan Gävle
Och med Jämtland menar du väl då även Härjedalen, dvs Jämtlands län? För S = Sveg fanns väl inte heller. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 17:12:16 PM
Ja, det stämmer så när som på några petitesser. Gä = Gävle och Sk = Skövde. KaC skall vara Kac men jag tror att märkningen KaC faktiskt förekom liksom SuC i stället för Suc. 
Det var alltså bara huvudorterna som märktes. Om bussen var placerad i Od, Ulricehamn eller Skene märktes den ändå Bs. Td ersättes så småningom av Sk när huvudorten flyttades dit. Märkningarna Td och Sk skulle egentligen inte förekomma samtidigt, men i praktiken blev det ändå så eftersom man inte hade alltför brått att märka om bussarna. 
Tack för kompletteringar och korrigeringar!
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 22:35:37 PM
Nej, det föll bort. Har kompletterat det också. 
----------
Glöm inte S = Sveg  ;)
Johan
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2008, 14:32:46 PM
Sveg var ingen huvudort (se ovan) utan en stationsort under först Sundsvall (Suc) och sedan Gävle (Gä)
Inga bussar var märkta med "S"
Låg då även Sundsvall under Gävle sedermera?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 16 mars 2008, 14:41:02 PM
Låg då även Sundsvall under Gävle sedermera?
Sundsvall gick upp i Gävle 1983-02-01.
/Christian