Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Marc skrivet 13 mars 2008, 18:01:42 PM

Titel: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Marc skrivet 13 mars 2008, 18:01:42 PM
Åkte omkring lite på Norrlandskusten under måndag/tisdag, men hur jag än försökte så hamnade jag aldrig på en vanlig Norrlandskust.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia2258-Loet-080310.jpg)
Veolia 2258 dök upp på Loet till mångas o-glädje. Ännu mer o-glädje spred sig i bussen när vissa kräsna resenärer upptäckte att 4-kanals stereo, video och en fungerande toalett saknades.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia3016-Ume-080310.jpg)
I Umeå byttes så bussen ut mot...ja inte var det en Norrlandskust där heller.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia2216-Ume-080310.jpg)
Samtidigt avgick denna pärla som ordinariebuss norrut!
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Jacob med C skrivet 14 mars 2008, 06:15:06 AM
Enligt vad jag har hört så har dom bara några ordinariebussar på kusten som funkar. Kanske dags att köpa in nya bussar för kusten.
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 14 mars 2008, 08:22:22 AM
Citat från: Jacob med C skrivet 14 mars 2008, 06:15:06 AM
Enligt vad jag har hört så har dom bara några ordinariebussar på kusten som funkar. Kanske dags att köpa in nya bussar för kusten.

   Dom har väl rullat en och annan mil nu, så dom är väl ganska slitna.

   //Niclas
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 17:52:58 PM
Inte visste jag att Van Hool byggde karosser på Scania-chassie. Dock är väl K124-chassiet ovanligt i Sverige? L94 och N94 är väl de vanligaste?
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2008, 22:14:26 PM
Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 17:52:58 PM
Inte visste jag att Van Hool byggde karosser på Scania-chassie. Dock är väl K124-chassiet ovanligt i Sverige? L94 och N94 är väl de vanligaste?

K124-chassiet var vanligt på turistbussar. Inte lika vanligt på linjevagnar, men de här norrländska dubbeldäckarna är ju nästan lika många långfärdsbussar som linjebussar.
van Hool bygger och/eller har byggt dels egna bussar (med diverse olika motorer) men också karosser på i stort sett alla chassier.
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 mars 2008, 23:40:55 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 mars 2008, 08:24:10 AM
Och några nya bussar investerar man inte i för de få år som är kvar på kontraktet, jmf med Helmarkarna på Linje 63 Z/AC

Hur långtid är det egetligen kvar på Kustkontraktet? Finns det något cirkadatum för framtida upphandling?
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Jan skrivet 15 mars 2008, 12:55:57 PM
Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 23:40:55 PM
Hur långtid är det egetligen kvar på Kustkontraktet? Finns det något cirkadatum för framtida upphandling?

Det har med Botniabanans start att göra. Linje 100 kommer inte att gå sträckan SuC-Uå.
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 17:16:07 PM
Citat från: Jan skrivet 15 mars 2008, 12:55:57 PM
Det har med Botniabanans start att göra. Linje 100 kommer inte att gå sträckan SuC-Uå.

Vad jag vet är det ännu inte klart med regionaltågstrafiken på sträckan. Så i värsta fall blir det bara ett par nattåg och troligen något X2000-tåg. Och i så fall lär linje 100 ändå få gå kvar i någon form.
Men självklart vill man göra en ny upphandling när man vet hur det ser ut. Det skulle ju också kunna bli trafik med regionaltåg som går lika tätt som bussarna i dag och då finns det inget behov för någon genomgående busslinje Sundsvall-Umeå.
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Anders Noren skrivet 15 mars 2008, 18:15:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 17:16:07 PM
Vad jag vet är det ännu inte klart med regionaltågstrafiken på sträckan. Så i värsta fall blir det bara ett par nattåg och troligen något X2000-tåg. Och i så fall lär linje 100 ändå få gå kvar i någon form.
Men självklart vill man göra en ny upphandling när man vet hur det ser ut. Det skulle ju också kunna bli trafik med regionaltåg som går lika tätt som bussarna i dag och då finns det inget behov för någon genomgående busslinje Sundsvall-Umeå.

Linje 100, expresslinjen, går i dag endast i anslutning till X 2000 i Sundsvall och så lär det väl förbli även om omstigningen mellan tågen och bussarna flyttas tilll Umeå år 2010. Linje 20, mjölkpallslinjen, trafikerar en massa ställen dit X 2000 inte går och är den linje vars framtid beror på hur mycket regional persontågstrafik som inrättas.

Norr om Umeå kommer varjen linje 100 eller linje 20 påverkas negativt av tågtrafikens start. Snarare tvärtom! Men då har jag och katten flyttat härifrån.

Anders, Luleå
Titel: SV: Norrlandskusten [3 "små" bussar]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2008, 18:32:00 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 15 mars 2008, 18:15:20 PM
Linje 100, expresslinjen, går i dag endast i anslutning till X 2000 i Sundsvall och så lär det väl förbli även om omstigningen mellan tågen och bussarna flyttas tilll Umeå år 2010.

Jo, men det bygger ju i så fall på att de expresståg som vänder i Sundsvall - åtminstone flertalet av dem - i stället vänder i Umeå. Det är långt ifrån klart att det blir så.