Jag kan inte låta bli att bli lite fascinerad när jag ser bussmodeller som ser ut precis som de alldagliga bussar som vi ser varje dag i Sverige fast högerstyrda vänstertrafiksbussar för Storbritannien. Ser ut som de man är van vid fast spegelvända. Detta ser jag dels här i Buss Snack men jag har också sett detta på riktigt när jag varit i Storbritannien
Min fråga är hur många av våra vanliga busstyper det egentligen kan finnas i högerstyrt vänstertrafiksutförande? Scania OmniCity är ett exempel som finns och ett annat är Mercedes Citaro. Men vissa busstyper har jag ännu så länge inte sett. Finns det Neoplan Starliner II som högerstyrda vänstertrafiksbussar?
Kan tänka mig att även vissa andra vänstertrafiksländer håller sig till samma bussmodeller som Storbritannien. Cypern har vänstertrafik och jag kan tänka mig att de oftast köper samma bussar som är avsedda för Storbritannien
Men går det att göra någon lista på vad det finns som vi har i Sverige och som också finns som högerstyrda vänstertrafiksbussar?
Några jag kommer på spontant är följande:
Van Hool T9
Bova Futura
Bova Magiq
Neoplan Starliner I
Mercedes Travego
Fler finns naturligtvis då de flesta större europeiska tillverkare bygger sina modeller med ratten på valfri sida.
//Fredrik
Volvo B9S finns tyvärr inte med ratt (och motor) på höger sida vad jag vet... för en sådan vore kul att se! ;D
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 januari 2009, 20:49:49 PM
Några jag kommer på spontant är följande:
Van Hool T9
Bova Futura
Bova Magiq
Neoplan Starliner I
Mercedes Travego
Fler finns naturligtvis då de flesta större europeiska tillverkare bygger sina modeller med ratten på valfri sida.
//Fredrik
Även numer finns Starliner II som höger styrd ;D
//Niclas
OmniLink likaså.
http://www.freewebs.com/edintrans/Images/Omnilink.jpg
//M
Citat från: Mattias skrivet 06 januari 2009, 22:58:51 PM
OmniLink likaså.
http://www.freewebs.com/edintrans/Images/Omnilink.jpg
//M
Med kanske det fulaste typsnittet nånsin i displayen, nåt dagisbarn som designat????
;D
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 januari 2009, 22:31:26 PM
Även numer finns Starliner II som höger styrd ;D
//Niclas
Det kan jag tänka mig, kom just på några till jag sett som även är hyfsat vanliga här i Sverige om somrarna:
Irizar Century och PB
Setra Top Class (troligen går även övriga Setror att få med ratten på höger sida...)
Berkhof Axial i olika versioner
Annars kan man ju alltid glädja sig åt den förkärlek Britterna tycks ha för Svenska chassin, var och varannan stadsbuss och även en hel del äldre turistbussar med inhemska karosser är byggda på Volvo eller Scanias chassin...
//Fredrik
Citat från: Verspieder skrivet 06 januari 2009, 21:01:09 PM
Volvo B9S finns tyvärr inte med ratt (och motor) på höger sida vad jag vet... för en sådan vore kul att se! ;D
Låggolvsbussar med bakmotor brukar vanligen ha motorn längsmonterad liggande under en upphöjning i golvet på vänster sida. Har de motorn på höger sida i England? Har sett Neoplan N4421 ledbuss med 2-2+2-2-dörrar. Den måste ha haft motorn på höger sida.
Citat från: Rickard skrivet 07 januari 2009, 19:43:25 PM
Låggolvsbussar med bakmotor brukar vanligen ha motorn längsmonterad liggande under en upphöjning i golvet på vänster sida. Har de motorn på höger sida i England? Har sett Neoplan N4421 ledbuss med 2-2+2-2-dörrar. Den måste ha haft motorn på höger sida.
B9S samt andra lågentrébussar med sidmotorer kan väl inte ha motorn på samma sida som mittdörren? Så en högerstyrd sidmotorbuss borde logiskt sett ha motorn på höger sida.
Men hallå allihopa. Ni har ju glömt bussarnas buss MaxCi! :o
Den tillverkades visserligen bara i 12 exemplar som högerstyrd, men existerar gör den! ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Lancs_MaxCi
Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2009, 20:35:06 PM
Men hallå allihopa. Ni har ju glömt bussarnas buss MaxCi! :o
Den tillverkades visserligen bara i 12 exemplar som högerstyrd, men existerar gör den! ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Lancs_MaxCi
Tjusigt, men dock inte någon "äkta" MaxCi (även om den är mer lik orginalet än flera andra East Lancs varianter på Scania).
Några fler bilder på MaxCi :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/East_Lancs_MaxCi_1.jpg
http://www.scotbus.com/13February2003-TD-114.jpg
http://glens-buses.fotopic.net/comments_show.php?id=8791381
//M
Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2009, 20:32:15 PM
B9S samt andra lågentrébussar med sidmotorer kan väl inte ha motorn på samma sida som mittdörren? Så en högerstyrd sidmotorbuss borde logiskt sett ha motorn på höger sida.
De Mercedes Citaro som rullar som stadsbussar i London har liggande motor monterad på vänster sida precis om här, dessa har dock 2-2+2-0-dörrar så då finns inget behov att bygga om dem kanske.
Är det någon slags nödutgång som sitter där bak till höger på Maxci-bussarna?
Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2009, 23:03:54 PM
Med kanske det fulaste typsnittet nånsin i displayen, nåt dagisbarn som designat????
Haha, det var ju allt annat än fagert. Bra liknelse där...
Här är en äldre Van Hool: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_Enterprise_Van_Hool.JPG (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_Enterprise_Van_Hool.JPG)
Och här kommer en Neoplan Centroliner:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/Neoplan_Pink_Elephant_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/Neoplan_Pink_Elephant_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/Neoplan_Pink_Elephant_3S.jpg)
Sedan finns det naturligtvis även andra bekanta:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Irizar_PB_National_Express_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Irizar_Terravision_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Irizar_Terravision_8S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Setra_415_Gwyliau_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Setra_415_Gwyliau_3S.jpg)
Fler modeller finns naturligtvis, men jag tänkte iaf bjuda på ett smakprov... ;D
//Fredrik
Følgende internasjonalt kjente bussmodeller så, fotograferte eller hørte jeg om da jeg var noen dager i Skottland og Irland sist sommer:
Berkhof Axial (DAF SB4000)
Hispano Divo GT (DAF SB4000)
Irizar Century og PB (på diverse forskjellige Scania-chassis)
Jonckheere Mistral Arrow (Volvo B12B)
Jonckheere SH (både Volvo og DAF)
Marcopolo Viaggio (DAF SB4000)
Noge Touring (MAN)
Optare Solo
Scania OmniLink (finnes også dobbeldekkere i Omni-serien)
Setra TopClass og ComfortClass (diverse)
Sunsundegui Sideral (Volvo B12B)
Van Hool T9 Alizée og Alicron (på blant annet DAF SB4000, Volvo B12B og diverse Scania)
Van Hool T911 og T915 Alicron
Volvo 9700HD (B12B, facelift, polskbygd)
Og i tillegg så jeg 1 med Volvo B12M.
Dette er altså ingen fullstendig oversikt, men hva jeg greide å få med meg på noen få dager, og det gjelder stort sett bare busser bygget de siste 5 årene.
Men jeg vil likevel kunne mene at mens det i Sverige og Norge er Volvo 9700 som er den store modellen på ekspress- og turbusstrafikk, er det Irizar Century og PB som har den samme posisjonen i Irland, i hvert fall i Dublin-området, hvor jeg var. Ellers er det mye av egenproduserte dobbeldekkere der borte, nesten utelukkende på Volvo-chassis, men det er vel en arv etter Leyland.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 januari 2009, 00:36:01 AM
Är det någon slags nödutgång som sitter där bak till höger på Maxci-bussarna?
I England är det lag på att ha en nöddörr på höger sida, det kan antingen vara en liten lucka längst bak eller en större dörr i mitten. Dessa dörrar är vanligtvis helt mekaniska och öppnas med handtag både på insidan och utsidan. Vill man tjyvåka kan man ju alltid rycka upp dem utifrån och klättra in. ;)