Hur många CR 112 finns bevarade? SvOF har en, och en finns väl bevarad i Helsingborg?
/Peter
Hej !
Det är fd. Helsingborgs Trafikverks buss 119 från 1983 som finns bevarad !
Mvh Peter Ö
Spårvägsmuseet i Stockholm har SL H10 5812 bevarad.
Har någon bevarad Scania CR 112 kvar stor bakruta?
Citat från: Peter Öden skrivet 09 mars 2008, 09:13:37 AM
Hej !
Det är fd. Helsingborgs Trafikverks buss 119 från 1983 som finns bevarad !
Mvh Peter Ö
119 hann väl och bli Swebus något va? Finns bild?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2008, 15:19:21 PM
Har någon bevarad Scania CR 112 kvar stor bakruta?
Ja, såvitt jag vet har 5812 både stor bakruta, vikdörrar och oxblodslack.
SvOF:s 112:a (LGT 189) är begåvad med stor bakruta och skivdörrar.
/Peter
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2008, 15:19:21 PM
Har någon bevarad Scania CR 112 kvar stor bakruta?
Alla CR112 hade väl stor bakruta? Det var väl först när CN112 som rutan blev mindre?
Helsingborg nr 119 är den sist lev i serien.
mvh/nils
Citat från: Svemicke skrivet 09 mars 2008, 19:20:36 PM
Alla CR112 hade väl stor bakruta? Det var väl först när CN112 som rutan blev mindre?
Alla Scania CR 112 levererades med stor bakruta. Det stämmer. Det var på CN 112 som den smala bakrutan infördes. Men ett antal CR 112 försågs med smal bakruta efteråt. Det är därför jag ställde frågan eftersom de bevarade CR 112 kunde vara bussar som var ombyggda med smal bakruta
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2008, 20:23:05 PM
Alla Scania CR 112 levererades med stor bakruta. Det stämmer. Det var på CN 112 som den smala bakrutan infördes. Men ett antal CR 112 försågs med smal bakruta efteråt. Det är därför jag ställde frågan eftersom de bevarade CR 112 kunde vara bussar som var ombyggda med smal bakruta
Jag vet att webus i Helsingborg hade bussar som såg ut som CR112 men som hade smal bakruta, men jag tror dessa hette CN112. Är inte säker.
Som det skrivs i tråden har CR112:an på Stockholms Spårvägsmuseum både stor bakruta och vikdörrar a´la dörrställning 1-1-1.
Inv. Nr 5812(Blev sedmera 5542). Årsmod 1981.
Som Niklas skriver så levererades alla CR112or med stor bakruta, men pga rostangrepp, har jag för mig, byggdes ett stort antal CR112or om och fick liten bakruta precis som CN112. I SL-trafiken byggdes många om, men det förvånar mig inte om så skett "ute i landet" åxå! :)
Citat från: Svemicke skrivet 09 mars 2008, 20:44:25 PM
Jag vet att webus i Helsingborg hade bussar som såg ut som CR112 men som hade smal bakruta, men jag tror dessa hette CN112. Är inte säker.
Citat från: Kvarne skrivet 10 mars 2008, 15:30:35 PM
Som det skrivs i tråden har CR112:an på Stockholms Spårvägsmuseum både stor bakruta och vikdörrar a´la dörrställning 1-1-1.
Inv. Nr 5812(Blev sedmera 5542). Årsmod 1981.
Som Niklas skriver så levererades alla CR112or med stor bakruta, men pga rostangrepp, har jag för mig, byggdes ett stort antal CR112or om och fick liten bakruta precis som CN112. I SL-trafiken byggdes många om, men det förvånar mig inte om så skett "ute i landet" åxå! :)
Så här ligger det till: Samtliga Scania CR 112 levererades med stor bakruta och samtliga CN 112 med smal bakruta. De första CN 112 har samma front som CR 112 och framifrån kan dessa tidiga CN 112 förväxlas med CR 112. Invändigt ser man ändå skillnad. CN 112 har en del interiöra skillnader mot CR 112. Bland annat är det ett annat innertak. Även tidiga CN 112 med den äldre fronten har den interiören det nyare innertaket. Man kan alltså aldrig ta miste på om det är en CR 112 eller CN 112 invändigt i en buss oavsett om den har den äldre fronten eller inte eller om det skulle vara en CR 112 med smal bakruta
Ett antal CR 112 i olika delar av landet fick i efterhand bakpartiet ändrat med smal bakruta och därför kan de förväxlas med CN 112. Det finns trots detta ett kännetecken utvändigt som gör att man kan se skillnad om det är en ombyggd CR 112 eller om det är en riktig CN 112. Om man tittar på ventilerna på taket så skiljer sig dessa. En CR 112 har två platta rektangulära ventiler på taket. En CN 112 har däremot två runda ventiler som sticker upp lite mer än de som sitter på CR 112. Jag känner inte till någon CR 112 där man skulle ha bytt ut dessa också. Om det har hänt så borde det vara någon krockskadad buss
Vilka ägare som ändrat bakpartierna på sina CR 112 till smal bakruta vet jag inte. Anledningarna brukar i alla fall vara att de kunde vara rostangripna precis som redan nämnts i ett annat inlägg. I Uppsala gjordes detta ingrepp på ett antal CR 112. Det blev ganska vanligt att se CR 112 med smal bakruta bland Uppsalas bussar. Men minst en av bussarna som fick detta ingrepp fick visst det för att bakpartiet hade blivit krockskadat istället för rostangripet
Även SJ och senare Swebus har bytt bakparti på vissa CR 112 till smal bakruta
Citat från: Kvarne skrivet 10 mars 2008, 15:30:35 PM
Som det skrivs i tråden har CR112:an på Stockholms Spårvägsmuseum både stor bakruta och vikdörrar a´la dörrställning 1-1-1.
Inv. Nr 5812(Blev sedmera 5542). Årsmod 1981.
Det vore en välgärning om någon kunde tassa in på museet en mörk natt med några siffror i bagaget och ändra tillbaka till dess rätta inventarienummer 5812.
Citat från: Cero skrivet 10 mars 2008, 16:50:52 PM
Det vore en välgärning om någon kunde tassa in på museet en mörk natt med några siffror i bagaget och ändra tillbaka till dess rätta inventarienummer 5812.
Siffror finnes. Fixade dem för länge sedan, dock har det inte blivit av med att sätta dit dem av olika anledningar... Men det skall ske! :)
Citat från: Kvarne skrivet 10 mars 2008, 17:41:13 PM
Siffror finnes. Fixade dem för länge sedan, dock har det inte blivit av med att sätta dit dem av olika anledningar... Men det skall ske! :)
Det glädjer en gammal CR112-diggare! Låt oss hoppas att det någon dag också finns pengar och intresse att rusta upp den till nyskick. Den är ju 30 snart vilket innebär att den kunde få rulla lite. På 144:an kanske.