.. Scania CR 110 M, Uppsala Stads Trafik AB 258, senare regnr BAW 508.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110M_UppsalaStadsTrafikAB_258_BAW508_12x12.jpg)
Citat till bilden ur broschyren:
"Den bakplacerade, tvärställda motorn är lätt åtkomlig för service- och underhållsarbeten. Man behöver inte tillgång till verkstadsgrop för att åtgärda motorn på en helbyggd Scania!"
Ur reklambroschyr för CR 110 M & CR 110 L.
//Mattias
mums :)
Vad vackert! Snygg lackering dessutom! Mer! Mer! Mer specialbilder på CR-vagnar, tack! :)
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2008, 02:15:36 AM
Vad vackert! Snygg lackering dessutom! Mer! Mer! Mer specialbilder på CR-vagnar, tack! :)
Hehe, inte mer Spaceiga Neoplans a la månen tur och retur då? ;)
Håll ut, lite mer godis kanske kan komma framöver, vore ju väldigt trevligt om forumet kunde komma igång med en underavdelning typ "Busshistoria", då j***ar!
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 07 mars 2008, 02:22:43 AM
Hehe, inte mer Spaceiga Neoplans a la månen tur och retur då? ;)
Håll ut, lite mer godis kanske kan komma framöver, vore ju väldigt trevligt om forumet kunde komma igång med en underavdelning typ "Busshistoria", då j***ar!
//Mattias
Ser fram emot Dina bidrag i Busshistoria-tråden.
Nä, inga spaceiga Neoplans för min del. Inga Neoplans över huvudtaget. Det räcker med skiten vi har på servicelinjerna. Får utslag av allt vad tyska bussar heter! Alltså de som tillverkas nu för tiden.
Trevligt! Scania CR är alltid mumma :P
Hade 110 också det karaktäristiska avgasröret uppe i vänstra hörnet som CR 76 hade?
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2008, 02:27:04 AM
Ser fram emot Dina bidrag i Busshistoria-tråden.
Nä, inga spaceiga Neoplans för min del. Inga Neoplans över huvudtaget. Det räcker med skiten vi har på servicelinjerna. Får utslag av allt vad tyska bussar heter! Alltså de som tillverkas nu för tiden.
Begriper inte den där antipatin över tyska bussar. Kan inte förstå vad nationaliteten hänger ihop med saken alls
Tycker Neoplan gör en hel del saker som inte alls är fel. Speciellt Starliner II är fint
Citat från: Mattias skrivet 06 mars 2008, 23:16:35 PM
.. Scania CR 110 M, Uppsala Stads Trafik AB 258, senare regnr BAW 508.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR110M_UppsalaStadsTrafikAB_258_BAW508_12x12.jpg)
Citat till bilden ur broschyren:
"Den bakplacerade, tvärställda motorn är lätt åtkomlig för service- och underhållsarbeten. Man behöver inte tillgång till verkstadsgrop för att åtgärda motorn på en helbyggd Scania!"
Ur reklambroschyr för CR 110 M & CR 110 L.
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 07 mars 2008, 02:22:43 AM
Hehe, inte mer Spaceiga Neoplans a la månen tur och retur då? ;)
Håll ut, lite mer godis kanske kan komma framöver, vore ju väldigt trevligt om forumet kunde komma igång med en underavdelning typ "Busshistoria", då j***ar!
//Mattias
Man kan väl gilla både gamla Scania CR 76 och CR 110 och samtidigt gilla Neoplan Starliner II samtidigt. Jag gör det i alla fall ;)
Hur som helst var det här roligt att se. Visste inte att Uppsalas bussar har visats upp i Scanias egen reklam för dessa busstyper. Ser gärna mera Scania CR 76, CR 110 och CR 111 från Uppsala :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2008, 05:18:46 AM
Begriper inte den där antipatin över tyska bussar. Kan inte förstå vad nationaliteten hänger ihop med saken alls
Tycker Neoplan gör en hel del saker som inte alls är fel. Speciellt Starliner II är fint
Neoplan har alltid varit banbrytande och före sin tid på många sätt och satt "standarden" för många andra tillverkare, sen må man tycka vad man vill om resultaten. Men det på bilden här ovan är svårslaget, oavsett en Spaceliner eller något annat, det skriver vi nog båda under på ;)
//Mattias
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2008, 05:24:05 AM
Man kan väl gilla både gamla Scania CR 76 och CR 110 och samtidigt gilla Neoplan Starliner II samtidigt. Jag gör det i alla fall ;)
Hur som helst var det här roligt att se. Visste inte att Uppsalas bussar har visats upp i Scanias egen reklam för dessa busstyper. Ser gärna mera Scania CR 76, CR 110 och CR 111 från Uppsala :D
Visste väl att det skulle falla herrn i smaken 8)
//M
Citat från: Mattias skrivet 07 mars 2008, 05:28:13 AM
Visste väl att det skulle falla herrn i smaken 8)
//M
Som du förstår så är det för mig lite extra värdefullt att det är en buss från just Uppsala :D
258 eller BAW 508 levererades i alla fall 1968 och fasades ut i maj 1984. Under bussens sista år gick dessa ofta antingen på linje 26 eller 66
Citat från: Kinslayer skrivet 07 mars 2008, 04:21:07 AM
Trevligt! Scania CR är alltid mumma :P
Hade 110 också det karaktäristiska avgasröret uppe i vänstra hörnet som CR 76 hade?
Ja, modellen som hette CR110M hade det. Övriga inte om jag förstått saken rätt. Visar återigen en reprisbild som "bevis":
(http://www.christianm.se/tpfoto/bu/bilder/Sverige/Halmstads_lokaltrafik/hl54_19840000.jpg)
Citat från: christianm skrivet 07 mars 2008, 07:41:29 AM
Ja, modellen som hette CR110M hade det. Övriga inte om jag förstått saken rätt. Visar återigen en reprisbild som "bevis":
Mmm... Tjusig bild, Christian!
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2008, 05:18:46 AM
Begriper inte den där antipatin över tyska bussar. Kan inte förstå vad nationaliteten hänger ihop med saken alls
Tycker Neoplan gör en hel del saker som inte alls är fel. Speciellt Starliner II är fint
Antipatin ligger i förarplatsen. Liten ratt och vill man justera den så får man med hela instrumentpanelen. Pedalerna hänger i luften och man måste lyfta foten för att byta pedal. Fast risken är att det blir så i alla bussar nu, oavsett nationalitet. Den som lever får se.
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2008, 13:44:18 PM
Antipatin ligger i förarplatsen. Liten ratt och vill man justera den så får man med hela instrumentpanelen. Pedalerna hänger i luften och man måste lyfta foten för att byta pedal. Fast risken är att det blir så i alla bussar nu, oavsett nationalitet. Den som lever får se.
Nya Scania Omni har hängande pedaler
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2008, 14:33:46 PM
Nya Scania Omni har hängande pedaler
Och resten av förarplatsen då? Följer hela instrumentbrädan med om man vill justera ratten?