Landsbygdsbarn på väg hem

Startat av Greger Larsson, 06 november 2021, 19:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Efter en visit på Kgl slottet. © Magnus Vesslas arkiv



(bilden kan behöva ett klick)


Bussmicke

Tack vare Magnus ständiga promenader i stan på sin standardrutt 1A finns mycket dokumenterat.  ;)
Idag finns inte alla fotoplatser kvar tack vare de styrande i Stockholm stad...  >:(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Läcker bild.
Har någon någon info om bussen?
Bilden är tagen efter 1983 då den vita båten Waxholm I som syns i bakgrunden levererades då./Ulf

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2021, 13:13:34 PM
Tack vare Magnus ständiga promenader i stan på sin standardrutt 1A finns mycket dokumenterat.  ;)
---

Antalet scannade negativrutor från Vessla-arkivet har passerat 10.000, och det är bara fram till 1990, så det finns en del..
Mycket är turistbussar, som brukar vara ganska iskallt i detta forum..


Bussmicke

Jag tycker intresset för allt annat än SL brukar vara ganska svalt i forumet ibland och nu verkar man vurma väldigt mycket för 639 och Rimbo.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Åkarns Kalle

Åhå Nederbergs intressant.....

Just idag träffade jag en tjomme vars bror kört för Nederbergs......
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Ersa

Väldigt trevligt med inte bara turistbussar, utan även vanliga skolbussar och linjebussar tillhörande lokala företagare. Verkar vara lite störande för vissa när fokus då och då ligger på annat än enbart ett flertal identiska röda bussar tillhörande några få storbolag närmare innerstan. ;)

Mats Karlsson

Bussen är AUE816, en Mercedes O302/12 från år 1971. Den köptes 1979-08-16 från Philipsons i Sollentuna som i sin tur köpte den 1978-10-26 från Philipsons i Luleå. Till Philipsons i Luleå kom den 1977-01-21. Bussen fanns alltså 2½ år hos Philipsons! Varför så länge?

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2021, 09:43:47 AM
Väldigt trevligt med inte bara turistbussar, utan även vanliga skolbussar och linjebussar tillhörande lokala företagare. Verkar vara lite störande för vissa när fokus då och då ligger på annat än enbart ett flertal identiska röda bussar tillhörande några få storbolag närmare innerstan. ;)

Jag tycker det bara är trevligt med annat, synd bara att intresset här är svalt jämf. med SL-rött...
Se bara bilderna från Västerås...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Blir lite trött på det här titt som tätt återkommande gnället på oss "SS/SL-nördar".
Man har det intresse man har, ska man tvingas bli intresserad av annat och gilla allt, fast man inte gör det?
Då Stockholm är en stor stad är det kanske inte så konstigt om många diggare finns där och gillar just "sina" bussar jämfört med antalet intresserade som bor eller är uppväxt i en mindre ort.