Frågor, tips och förslag kring det ena och det andra som rör själva forumet!

Startat av Tom Hallström, 11 augusti 2021, 23:37:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

 Hej! Forumet "Svenskt MJ-Forum" verkar vara uppbyggt exakt som detta forum. Det finns en skillnad: De har en knapp där man kan ladda upp en bild från sin dators bildbank, utan att behöva länka till ett "hotell". Det är ju för bedrövligt att se hur många foton som kidnappats här. Kan det vara så att forumstyrelsen kan fixa detta? Om jag är helt ute och seglar, så får ni säga det till mig.
Min fars samling av bussfoton från 1956 när han (och mamma och jag) flyttade till Uppsala, kan ju vara av intresse. Som att Uppsalaödlorna hade 3 dörrar bak, som en Stockholmsmustang. Går det att fixa denna "knapp" även till detta forum?
Mvh Tom Hallström

Nico

Märkte att det saknades en tråd under SvOf.s tavla om sådant som rörde själva forumet. I grund är detta oftast enklare att maila in, men i vissa fall är det bra att även kunna lägga upp frågor här så att flera kan påpeka saker vid behov.

Har flyttat över Toms inlägg hit och som svar till Tom så kan jag säga att det skiljer sig en del åt även om bägge forumen är Simple Machines. Björn Ax är den som har bäst koll på det tekniska, men en aspekt i detta med bilduppladdning är att det normalt innebär en kostnad varför alla forum inte använder sig av den möjligheten. För SvMJF så vill jag minnas att det är en privatperson som tillhandahåller det forumet ur egen ficka och jag vet inte vad de har för uppgörelse på den kanten. Vi får väl dock titta på det här och återkomma i frågan.


// Niclas
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Ja då bilder tar upp utrymme på våran server så har detta aldrig varit aktuellt då vi hade varit tvungna att köpa mera utrymme hos den operatör vi utnyttjade förut. Det skulle ha kostat för mycket.

Det vi skulle få göra om vi i framtiden skulle tillåta detta är att med automatik förminska bildstorleken när man laddar upp en bild. Detta innebär ju tyvärr en försämring av kvalitén på bilden.

Var nog ett tag sedan vi tog upp detta och nu har vi flyttat till en annan operatör så man vet aldrig i framtiden vad som händer.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Kanske bäst att Tom svarar själv. Gissar dock på att det som åsyftas är det faktum att en del bilduppladdningssidor helt plötsligt började kräva betalt för att det skulle gå att länka till bilderna. För de som laddat upp det mesta på säg Photobucket så blev man ju då nästan lite tagen som gisslan, kidnappad eller hur man nu ser på det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tom Hallström

 Tack för svar. Och det är som ovan skildrat. Men åtminstone "Photobucket" har varit schyssta såtillvida att man kunnat se bilden, men med en enorm blaffa över. Övriga bildbanker har varit betydligt elakare. Jag förstår att det är en fråga om pengar även för detta forum. Och för detta böjer jag mig.
Mvh Tom Hallström

S Svensson

Ibland är det svårt att logga in på sidan. Det kommer fram efter någon gång att jag är okänd. Vad är det för fel ?

Nico

Inget som jag har märkt. Kan vara så att det är din webbläsare mm.  som krånglar. Har du provat att rensa cacheminnet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman