Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Har redan fixat en bild åt LYR på en SS-ratt, så det blir treekrat.
Vad gäller SJ:s ska jag kolla reprobilderna hemma om det syns, annars lär Uffe Essén kunna ge besked.

LYR

Tack alla som kan och vill bidra med bilder/tidn.klipp m.m. - det är alla vår gemensamma målsättning att capitol-modellen ska bli så bra som möjligt.
ser fram emot typsnitt/siffror för SS/SL- och SJ/Solna-capitolerna, eftersom det ska bifogas, eller finnas lösa dekalark för andra bussbolag, så är underlag mycket välkommet. 
LYR

Mr H

#62
Här har vi en bild på en ratt i en SJ-Capitol (från Jvm Samlingsportalen) och den har alltså endast två grova "ekrar" och stämmer med den skiss du la upp LYR!

Mr H


http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&QID=1637779289&Formname=/all/fgblkttxt.htm&Incl=000000000000&Recnr=6

LYR

Tack för länken mr H, men  tyvärr fungerar den inte direkt -om du inte har bildnumret.
-det bästa är  - när det gäller jvgmus/samlingsportalen - där det finns drygt 1000 bussbilder ...att kopiera bilden till sig själv och sedan ladda upp den på ex.vis. photobucket.
Ang. capitol-rattar lär det ha funnits både 2-och 3-ekrade, olika diametrar, svarta och vita  beroende på bussbolag- och växlats genom åren...
om det gäller Jeco-capitolen är jag nu inte helt 100% att den blir målad överhuvudtaget, men vi har meddelat att de var 3-ekrade/svarta vid nyleverans.
Skulle man själv önska ändra färg/modell, så är det säkert ganska enkelt att hitta en lämplig ratt i någon modell av annan buss-/lastbilsmodell-färdig eller byggsats.
Jeco-modellen ska ju kunna öppnas genom att lyfta(?) karossen- och sedan finnas möjlighet att själv välja linjenummer - inte helt klart ännu, men inf kommer....
/LYR

Mr H

Bildnr 6512 och 6513 visar förarplatsen på SJ:s Capitoler. (Sökord Capitol)

Mr H

LYR

Tack Mr H, för de 11 bilderna av SJ/Solna-Capitolen SJ C70-3 2737. 
Scania-Vabis levererade bussen  till SJ 1957.
Skyltad-linje 4, Spånga station-Flysta-Mariehäll-Sundbyberg-Huvudsta-Norra Bantorget.
Bilderna fotograferade mars 1957 av SJs fotograf Seved Walter.
Det bilderna är värdefulla som referenser vid modellbygge och färgval....-visserligen svart/vita bilder, men det handlade nog bara om grönt och mörkgult.
De rätta hobbyfärgernas kulörer kan köpas genom SMJ:s försäljning.
/LYR

LYR



Mitt intresse för modeller har jag grundat sedan jag lekte med kottar,
och senare när modeller under tidigt 50-tal började komma i modern "plastic" till min kännedom, så har jag byggt upp min kunskapsbank.
Men för att inte fasta i barndomen...,men som vi nog här på forumet har kvar inom oss så hoppar vi nu på bussen direkt!
Jag har hållit tillbaka mina funderingar om vad som kan vara möjligt, men den tidpunkten kryper allt närmare och jag kan inte hålla dessa tankar för mig själv längre.
Nu släpper jag ut det som gnagt och mognat till förmån för min kreativitet sedan lång tid. Det gäller nu en möjlig ombyggnad.
Vi ska inte karva och riva i plasterna i onödan, utan bara byta/transplantera lite organ.
Se på skissen som jag präntade ner redan anno 2008. men då vi senare har båda Jeco-bussarna framför oss - ta fram skjutmåttet...  kolla först hur noga skalan 1.87 stämmer,
för båda bussarna- kan skarvarna passa ihop utan alltför stora avvikelser.
Bilden visar det nära släktskapet mellan dessa två individer, och som man kan se av de röda syftnings-linjerna, så är det mycket som är likt
och de framgår klart vad som ska lånas från CF:en och transplanteras över på Jeco-capitolen (som är en C70) för att nu i stället
genomgå denna föryngringskur till en uppfräschad, modernare Capitol (SL H30), med större frontruta och dessutom genom tillägg av ett skönhetslyft av bakpartiet,
få en bakre nummer-kruka, samt högt avgasutblås.

Var och hur snitten skall läggas tror jag nog kan kluras ut med en noggrann konsultation med "plastic"-kirurgen, passa nu på att noga tänka igenom om ni samtidigt vill ha höger- eller vänsterutförande. Båda varianterna fanns, men dagen H, den 3 september 1967 är datumetgränsen för vilken sida man valt.

Jag hoppas att detta inte ska skapa debatt om vad som är rätt eller fel, höger eller vänster, men vi har högt i tak här på forumet och har gott om plats för debatter som utvecklar kreativiteten inom oss alla, och för utvecklingen framåt.
Välkomna till plastverkstan! Vi har tid  på oss att ventilera ämnet, innan båda bussarna kan rulla in.

/LYR

Björn Forslund

Det borde gå att transplantera delar av båda bussarna och få ihop en C75 eller C76 eftersom svetsjiggarna nog var lika om inte rentav samma. Bakre skyltskåp i takkanten  o avgasutblås måste till, samt ändrade baklysen beroende på modell. Mr H kan säkert fler detaljer. En del mindre skillnader lär väl inte märkas i skala 1:87 heller.

LYR

Jeco:s-Capitol:
Arbetet med buss-modellen går nu snabbt framåt;
Vissa kompletteringar har tillkommit, bl.a justering av motorns kardanöverföring  till bakaxeln, vilket har påpekats - detta blir en ändring av verktygen, som medför en merkostnad, men det anses ändå viktigt för att modellen ska kunna motsvara de kvalitetskrav som eftersträvas och som vi tror att även  modell-samlarna/byggarna/köparna uppskattar.
Samtidigt pågår arbetet med tryckoriginal för färdigmodellerna, SS och SJ/Solna, men också till byggsatserna - MEN - där saknas fortfarande underlag för typsnitt och/eller bilder på linjenummer(siffror) och lämpliga/registreringsnummer för SS och SJ/Solna-Capitolerna- dessutom för övriga orters bussbolag med Capitoler.

Vi har tidigare sett förslag från Gunnar, som tagit hänsyn till var bussarna hörde hemma och när de gick i trafik, mycket värdefullt, tack!
Föreslår:
A 75244 (Hammarby, hade kvar frontemblem höst-66)
A 75253 (Brännkyrka/Nyboda, kom väl inte med till Pakistan)
A 75285 (Hornsberg)
A 75306 (Bromma)

Men fler förslag mottages, tack - men glöm inte att Capitolerna fanns långt utanför Stockholm och Solnas stadsgränser... alltså i övriga delar av Sverige!
/LYR

Mattias

Är det detta typsnitt som söks?
Dessa siffror fanns representerade i bl a 08-land både hos Scania CR 111 och CR 112:or, och om inte de är identiska med de som söks, så är de dock väldigt snarlika.





//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

LYR



Tack Mattias! Det var rejäla siffror av det fetare/kantigare typsnitet, som absolut inte kan misstolkas - det  uppskattas av oss som arbetar med att allt ska bli rätt och troligtvis av oss alla som  kommer att glädjas åt bussarna.
Dessa siffror ska vi absolut göra som dekal.

Men de senare Capitoler med den större vindrutan hade ett smalare typsnitt, tydligen också i olika storlek!?
Vilket visas genom dessa två bifogade bilder med linjenummer 45 och 56. Vi tackar respektive fotografer för delas kulturgärning!
Här får jag också som modell-idé, om den provisoriska hållplats-stolpe som består av en rödmålad buss(?)-fälg - ett modelltips om ska förverkligas.
/LYR
                       


JDS

Citat från: LYR skrivet 16 augusti 2013, 23:33:44 PM
Men de senare Capitoler med den större vindrutan hade ett smalare typsnitt, tydligen också i olika storlek!?
Vilket visas genom dessa två bifogade bilder med linjenummer 45 och 56.

Det är SS/SL:s eget typsnitt "SL-grotesk" som numera lär gå under handelsnamnet "Esseltub". Står lite om det här, en länk ur mängden bara.

Mr H

Citat från: LYR skrivet 16 augusti 2013, 17:05:32 PM
Jeco:s-Capitol:
Arbetet med buss-modellen går nu snabbt framåt;
Vissa kompletteringar har tillkommit, bl.a justering av motorns kardanöverföring  till bakaxeln, vilket har påpekats - detta blir en ändring av verktygen, som medför en merkostnad, men det anses ändå viktigt för att modellen ska kunna motsvara de kvalitetskrav som eftersträvas och som vi tror att även  modell-samlarna/byggarna/köparna uppskattar.
Samtidigt pågår arbetet med tryckoriginal för färdigmodellerna, SS och SJ/Solna, men också till byggsatserna - MEN - där saknas fortfarande underlag för typsnitt och/eller bilder på linjenummer(siffror) och lämpliga/registreringsnummer för SS och SJ/Solna-Capitolerna- dessutom för övriga orters bussbolag med Capitoler.

Vi har tidigare sett förslag från Gunnar, som tagit hänsyn till var bussarna hörde hemma och när de gick i trafik, mycket värdefullt, tack!
Föreslår:
A 75244 (Hammarby, hade kvar frontemblem höst-66)
A 75253 (Brännkyrka/Nyboda, kom väl inte med till Pakistan)
A 75285 (Hornsberg)
A 75306 (Bromma)

Men fler förslag mottages, tack - men glöm inte att Capitolerna fanns långt utanför Stockholm och Solnas stadsgränser... alltså i övriga delar av Sverige!
/LYR

Haha ser att du hittat min gamla bild på 45:an på Kvarnholmen med 5594! Väl bekomme! ;D
Jag kan tänka mig att en hpl-stolpe med fälg är betydligt enklare att släpa omkring med i skala HO
än i skala 1:1! ;D

Siffertypen ser rätt ut nu tycker jag men jag har skickat den på "remiss" till några experter, meddelar om de har annan uppfattning. OBS siffertypen var en del av Metropolkonceptet som överfördes till Capitol så den är viktig. Ej att förväxla med 60-talscapitolernas mer spretiga stil samt att SJ hade en annan mer spretig stilart också.

Vad det gäller vagnsnr så tycker jag att vad det gäller SS så borde Gunnars förteckning även kompletteras med en av Söderhallens vagnar. De hade bara original H22 som sedan blev H21 serien 5311-5360. Om man väljer att modellen även ska vara H22 och f.d H22 uppstår ett litet dilemma! Många av de lackades ju om i oxblod och gråtak, två saknade snibb. Gunnar kan säkert hjälpa till med en södervagn som från att ha varit H22 blev H21 med gamla utseendet! Observera att INGEN av H21 i original blev omlackade i oxblod och då tycker jag att det är bra att fokusera så långt som möjligt på original H21! Modellen har väl inte heller H22-inredning? De sist levererade H22 levererades även med Fixlight.

Om du vill ha förslag på vad jag tycker är klassiska H21-linjer som skulle kunna vara med i dekal för egen skyltning så kan jag för SS del föreslå 36, 49, 52, 55, 56, 59, 65, 66, 67, 68, 69, 71, 73, 80, 90, 91, någon nattlinje (104?), 119, 131, 138, 145, 161, 181, 183, 184.

Mvh
Mr H

HJP

Citat från: Mattias skrivet 16 augusti 2013, 21:54:55 PM
Är det detta typsnitt som söks?
Dessa siffror fanns representerade i bl a 08-land både hos Scania CR 111 och CR 112:or, och om inte de är identiska med de som söks, så är de dock väldigt snarlika.

//M
****
Tack! Det där är vad jag behöver, till min blivande H11-modell  :)

HJP

HJP

Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2013, 10:25:00 AM
Om du vill ha förslag på vad jag tycker är klassiska H21-linjer som skulle kunna vara med i dekal för egen skyltning så kan jag för SS del föreslå 36, 49, 52, 55, 56, 59, 65, 66, 67, 68, 69, 71, 73, 80, 90, 91, någon nattlinje (104?), 119, 131, 138, 145, 161, 181, 183, 184.

Mvh
Mr H
****
Linje 131 var (är?) ersättningsbuss för "snedhissen" mellan Liljehilmens T-banestation, och Nybohov. Det måste väl vara en av de kortaste busslinjer som finns? Två ändhållplatser, med en backe emellan.
För övrigt, tycker jag att alla siffror bör finnas med på ett dekalark. Då kan var och en, välja eget linjenummer.

HJP