Nyheter Arriva Stockholm

Startat av Buzzlover, 22 augusti 2020, 14:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Ja, nu har några av Arrivas Halmstadsvagnar hamnat i Stockholm som även rapporterats förr, f.ö har 6803, samt några utav 6276 - 78 kommit i trafik på Ersättningstrafiken Roslagsbanan.
Nej detta ska handla om att SL-land får en ny modell nämligen Scania Citywide LF kortvagn! 6704 - 05 har nyligen blivit omlackerade till SL-färger och placerats i Lundagaraget (Spånga).
Det ryktas även om att Råsta ska få några MAN bussar från Halmstad också, tiden lär visa ifall detta stämmer.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Låter trevligt, Då har jag och Stockholmsfotograferna nåt att hålla ögonen öppna efter.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Nu börjar Hallandsbussarna gå i trafik.

virtual1

Såg 6803 i går morse på vägen till jobbet på E18, dock skyltad ej i linjetrafik eller liknande...

david96

Idag jag såg Arriva 7551 med en grå destinationsskyltning i Solna.
Vet ni om det här s.k busskyltningen?

buskörare

#5
Det måste vara nått nytt, för om det är den jag sett, så är skylten bak fortfarande gul.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

#6

De går kanske inte att skylta. Inte säkert man satt in PC'n i dom eftersom vi inte "tar betalt" och det är under en begränsad tid.

Fredde

Citat från: david96 skrivet 26 augusti 2020, 17:11:01 PM
Idag jag såg Arriva 7551 med en grå destinationsskyltning i Solna.
Vet ni om det här s.k busskyltningen?

Den har jag också sett (om det var den individen), den syns med sin vit/gråa skyltning...

Buzzlover

Svar på två frågor här.

1. 6803 samt andra Halmstadsvagnar i Ersättningstrafiken använder provisorisk pappskylt i framrutan.

2. 7551 delar sedan en tid tillbaks färg på skyltningen [fram] med exempelvis 8557 - 64, 7918 - 7920. Jag kallar skyltningen vit men det är väl en tolkningsfråga, och övrig skyltning på bussen är som den alltid varit orange/röd.
   
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Oskar A

Såg även 7558 med vit skyltning fram i förra veckan. Tyvärr hann jag inte ta bild.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Hasse L



CGN 667 - Arriva 7551

Vet inte vad jag ska tycka - men nog kunde man ha centrerat texten.... Trevligt ändå att det äldre typsnittet på siffrorna har bevarats.

Bussmicke

Ja det ser lite dumt ut när det är förskjutet så där åt vänster.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Texten ska egentligen vara mer centrerad. Det är operatörens ansvar att skicka ut tekniker att ordna detta, genom att byta ut vissa små komponenter i/på skylten.

Personligen gillar jag det vita skenet, som syns betydligt tydligare än det gamla orangea. Däremot funkar det bra som på bilden, att låta skyltar åt sidan och bakåt förbli de gamla med orange sken.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 augusti 2020, 17:57:28 PM
De går kanske inte att skylta. Inte säkert man satt in PC'n i dom eftersom vi inte "tar betalt" och det är under en begränsad tid.

Man måste inte ha en PC för att skylta. Vi i Rimbo klarade oss alldeles förträffligt med Mobitecdosor både innan PC:n kom 2005, och under RB-avstängningen 11 månader 2017, som vi hade fem Rimbobussar på.

buskörare

Fridströms hade problem med några under den ersättningen i alla fall. Nån åkte runt Fridströms buss minns jag. Och nån med helt svart skylt.