Hur skall ventilationen i taket stå för bäst effekt?

Startat av Årskort Guld SJ, 23 juli 2014, 20:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Den intensiva värmen i Haninge har gjort att en trägen tågresenär inte så sällan tar bussen ut till Dalarö för att bada.

Då många av bussarna på linjen består av rullande veteranbussar finns det inget som ens närmar sig luftkonditionering utan detta sker genom att man kan öppna två takluckor i taket.

Luckorna kan lyftas upp så att luft kommer in/ut genom att resas både i fram och bakkant.

Det finns i princip 4 olika lägen

1 Stängd
2 Öppen i framkant
3 Öppen i bakkant
4 Öppen både i fram och bakkant

Frågan är vilken variant som ger bästa resenärsupplevelsen en varm het sommardag.

Alt 1 är en klar förlorare.
Alt 2 verkar vara väldigt optimal då fiskluft pressas in i bussen när den rör sig framåt.
Alt 3 verkar också vara bra för då sugs varm luft ut och ersätts på ett eller annat sätt med ny förhoppningsvis svalare luft från andra insläpp var dom nu kan finnas.
Alt 4 verkar vara hål i huvudet för fartvinden passerar bara förbi bussen på den upplyfta luckans undersida.

Idag när vi åkte ut var luckorna ställda i läge 4 dvs lyfta både i fram och bakkant. En resenär tyckte att det var för varmt i bussen så ändrade till Alt 2 dvs rest framkant men stängd i bakkanten.

Men jag upplevde att det blev ännu varmare och efter en liten diskussion ställde jag tillbaka till läge 4 dvs rest i både fram- och bakkant och tyckte att det blev svalare.

Kanske inbillning men finns det någon erfarenhet av hur man bäst ventilerar en buss utan AC med hjälp av takluckorna.

På hemvägen fick vi en ledbuss med fungerande AC och luckor i läge 4 och nästan tom på resenärer så den resan tog nästan slut för fort.

Årskort Guld SJ

buskörare

Vad jag har lärt mig så ska främre luckan vara öppen i framkant och bakre luckan i bakkant. Detta för att få omsättning på luften. Hur man ska ha det när det finns 3 luckor vet jag inte. Fram-fram-bak?

Bussfanatikern

#2
Har bussen luftkonditionering så ska alla takluckor vara i läge 1, alltså stängda. Samma sak med alla öppningsbara fönster om sådana finns. Annars fungerar inte luftkonditioneringen som den ska och går så småningom sönder.

Nico

Det är viktigt att det kan uppstå luftväxling och det som buskörare skriver brukar jag själv praktisera. Sedan måste dock takluckorna i så fall även kombineras med öppna sidofönster för en bättre effekt för så stor är inte direkt den öppning man får genom takluckorna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Årskort Guld SJ

Aha, det missade jag att luckorna skall ses som ett system dvs att den främre skall trycka in luft och den bakersta släppa ut luft.

Jag trodde att luckorna skulle vara öppna i både farm- och bakkant för att det skulle uppstå turbulens under luckan som sedan ventilerade bussen.

Öppna sidofönster är naturligtvis bra som komplettering men på den aktuella ofta förekommande busstypen finns det tyvärr inga sådana.

Gunnar

Man skall varken ha luckorna helt öppet eller främre luckan öppen i framkant och den bakre i bakkant. Vad man skall göra är att skapa en ventilation med ett insug och ett utsug. Luften tar naturligtvis närmsta väg. Öppnar du luckorna helt går ju luften inte ens ner i bussen, öppnar du främre i framkant och bakre i bakkant, vilket man oftast sett, får du en bra ventilation mellan luckorna uppe i taket, och vilka som har nytta av det kan man oroligt fråga sig. Öppnar du bakre luckan i framkant skapar du ett insug här, och så ställer du den främre öppen i bakkant och skapar ett utsug här. På detta sett får du en ventilation genom hela bussen. Såg för cirka 30 år sedan en bra illustration på detta där man ritat ut hur luften går vid de olika alternativen (och som redan sagt tar luften närmast väg mellan insug och utsug), och efter detta har det aldrig varit någon tvekan hur jag har satt takluckorna (och också märkt den stora skillnaden).

Ersa

På lågentrébussar brukar vanligtvis den främre takluckan vara fjärrmanövrerad av föraren, medan den bakre öppnas manuellt av resenärerna, som givetvis alltid öppnar den i framkant. Därmed är det enkelt att som förare öppna den främre luckan i bakkant.
På en Volvo B9S med kylaren längst fram på taket säger det ju sig själv att denna lucka aldrig skall öppnas i framkant. Om man inte vill ha en rejält effektiv uppvärmning av kupén vill säga.

yngrot

När jag börja köra buss  fick jag lära mig att  främre lucka öppen i bakkant  och bakre öppen i framkant .. men i stadstrafik märks ju inte så mycket av öppna luckor då bussarna körs tämligen sakta..  Numera får man se till att de är stängda för att A-C ska fungera ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Mycket är nog ändå mer en personlig smaksak (subjektiva uppfattningar) än empiriskt faktum. Detta då öppningarna ändå är så pass små. Det viktiga är att få någon form av luftväxling och drag kan man få på lite olik vis, t.o.m. om luckorna är öppna i både fram- och bakkant.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andy

När jag kört B9S där luftkonditioneringen inte fungerat har jag låtit främre luckan vara stängd (pga värme och buller från kylaren), den bakre luckan öppen i framkant och min sidoruta öppen som frånluft. Det drar då igenom hela bussen. Övriga bussar har jag haft alla luckor öppna i framkant, fast jag vet inte om det är den bästa taktiken.

Ronald M. Jannesson

Enligt mitt tycke då ska takluckorna vara helt öppna då enligt 4:e förslaget. Sitter du strax under en lucka märker du att luft strömmar in när bussen "tar fart" och luft strömmar in när bussen "bromsas". Aerodynamik kallas det för. Luft kommer alltså in bakifrån också vid inbromsning. Rakt upp ska samtliga luckor stå. Det där med öppen i framkant fram och bakkant bak fungerade iaf. inte på Den Oudsten-bussar...

Robert Brink

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 26 juli 2014, 12:15:47 PM
Enligt mitt tycke då ska takluckorna vara helt öppna då enligt 4:e förslaget. Sitter du strax under en lucka märker du att luft strömmar in när bussen "tar fart" och luft strömmar in när bussen "bromsas". Aerodynamik kallas det för. Luft kommer alltså in bakifrån också vid inbromsning. Rakt upp ska samtliga luckor stå. Det där med öppen i framkant fram och bakkant bak fungerade iaf. inte på Den Oudsten-bussar...

Det här tänket är inte helt fel! Från början körde jag nästan alltid som Busföraren med öppet  framkant och den bakre i bakkant. Men som passagerare har jag märkt, att det kommer in bra med luft även om dom står rakt upp, och framför allt även när bussen bromsar.

//R

Gunnar

Allt är ju naturligtvis bra om du sitter i "rätt" läge från en öppen lucka. Men om du vill få en genomströmning i hela bussen och ha ner temperaturen i så stor del som möjligt av bussen (inte bara precis i draget från en lucka) så måste man göra som jag skrev med främre luckan öppen i bakkant och bakre i framkant, för man kan inte på något sett ändra naturlagarna om att luften tar närmsta väg från insug till utsug. Detta gäller ju naturligtvis om man bara har luckorna att öppna, finns det andra sett (t.ex.öppningsbara sidofönster) kan man ju skapa in resp. utsug på helt andra sett.

Robert Brink

Citat från: Gunnar skrivet 26 juli 2014, 16:53:25 PM
Allt är ju naturligtvis bra om du sitter i "rätt" läge från en öppen lucka. Men om du vill få en genomströmning i hela bussen och ha ner temperaturen i så stor del som möjligt av bussen (inte bara precis i draget från en lucka) så måste man göra som jag skrev med främre luckan öppen i bakkant och bakre i framkant, för man kan inte på något sett ändra naturlagarna om att luften tar närmsta väg från insug till utsug. Detta gäller ju naturligtvis om man bara har luckorna att öppna, finns det andra sett (t.ex.öppningsbara sidofönster) kan man ju skapa in resp. utsug på helt andra sett.

Jo så är det, men det spelar även roll hur luckorna är konstruerade.

//R

Klaverdörr

Det bästa är att alla takluckor är öppna i den främre kanten dvs i färdriktningen, det finns nämligen evakueringsventiler uppe i taket i alla bussar som släpper ut övertryck bak i bussen (dessa syns mycket väl) på bussar som saknar AC.  Detta har funnits ända sedan 70-80 talet.


Dom som har AC har ofta även dessa evakueringsventiler men som man då kan stänga eller låta vara öppna och dessa har då även en elfläkt som systemet kan starta om det behövs.