Olycksbuss fylldes med gas före explosion [SL]

Startat av Fredde, 30 april 2019, 23:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Då den tidigare tråden låstes...

En rad brister ledde fram till olyckan där en gasbuss totalförstördes i en explosionsartad brand vid Klaratunneln i Stockholm i mars. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAMqol/olycksbuss-fylldes-med-gas-fore-explosion


buskörare

Det är tydligt att trafikledningen hos flera av bussbolagen inte fattat det där med otillåten att använda under körning. Visst att det ligger på föraren, men trafikledningen måste ta sitt ansvar.

BSB101

Har svårt att se hur man kan påstå att skyltningen skulle vara bristfällig?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2019, 09:53:30 AM
Det är tydligt att trafikledningen hos flera av bussbolagen inte fattat det där med otillåten att använda under körning. Visst att det ligger på föraren, men trafikledningen måste ta sitt ansvar.

Men det var ju inte så att kommunikationsradio med handhållen mikrofon automatiskt blev livsfarliga, och orsakade en massa olyckor, med start från och med lagändringen förra året. De har ju använts i lastbilar i decennier, och i linjebussar i ett flertal län minst lika länge, utan att det fastnade och exploderade bussar till höger och vänster. Även mobiltelefon med handhållen lur satt ju i många långfärdsbussar, och skulle enligt order användas under färd.
Även om man talar i handsfree eller med en passagerare/kollega under färd, kan man bli distraherad och missa viktig information, så jag tycker det är lite märkligt att inkludera kommunikationsradion som en faktor här.

Citat från: BSB101 skrivet 01 maj 2019, 10:33:24 AM
Har svårt att se hur man kan påstå att skyltningen skulle vara bristfällig?

Det är givetvis omöjligt att spekulera i hur andra människor argumenterat, men man skulle kunna gissa att utredarna ansett att det skulle behövas kraftiga varningslampor och kanske rentav nåt i stil med röda stoppljus/trafikljus vid tunnelmynningen, för absolut säkerhet.
T.ex verkar ju gångbron över Mörbygårdsvägen i Danderyd numera ha väldigt gott om varningsljus, jämfört med bara för två-tre år sedan. Trots att det väl börjar bli sisådär nio-tio år sedan en turistbuss fastnade under den bron senast.

Harald Nordius

Men å andra sidan så har kommunikationsradio med fast mikrofon funnits sedan mitten av 1900-talet (minst), så varför installerar man alls system med handhållen mikrofon.

Karsten

Citat från: Harald Nordius skrivet 01 maj 2019, 11:11:43 AM
Men å andra sidan så har kommunikationsradio med fast mikrofon funnits sedan mitten av 1900-talet (minst), så varför installerar man alls system med handhållen mikrofon.

Var det handhållen mikrofon i den aktuella bussen? Jag vet att i alla fall Hornsbergs bussar har ett system utan handhållen mikrofon.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 01 maj 2019, 11:43:50 AM
Var det handhållen mikrofon i den aktuella bussen? Jag vet att i alla fall Hornsbergs bussar har ett system utan handhållen mikrofon.

Det sades på nyheterna på P4 att Keolis skulle ta upp radioproblemet med Trafikförvaltningen. Men visst kan det ha varit en ombyggd radio.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2019, 10:57:44 AM
Men det var ju inte så att kommunikationsradio med handhållen mikrofon automatiskt blev livsfarliga, och orsakade en massa olyckor, med start från och med lagändringen förra året. De har ju använts i lastbilar i decennier, och i linjebussar i ett flertal län minst lika länge, utan att det fastnade och exploderade bussar till höger och vänster. Även mobiltelefon med handhållen lur satt ju i många långfärdsbussar, och skulle enligt order användas under färd.
Även om man talar i handsfree eller med en passagerare/kollega under färd, kan man bli distraherad och missa viktig information, så jag tycker det är lite märkligt att inkludera kommunikationsradion som en faktor här.

Det är oavsett olagligt att använda den under körning och jag anser att en trafikledning inte ska uppmuntra förare att bryta mot lagen.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 01 maj 2019, 11:43:50 AM
Var det handhållen mikrofon i den aktuella bussen? Jag vet att i alla fall Hornsbergs bussar har ett system utan handhållen mikrofon.

Det står i den publicerade utredningen från RISE att det var en fast mikrofon med sändknapp på en svanhals bredvid ratten.

Den senare ska gå att ställa in så att man vid sändning inte ska behöva släppa ratten i egentlig mening. Således en ombyggd buss som ska motsvara de nya lagkrav som ställs på detta med kommunikation. 

Det länkas även till rapporten från artikeln i Bussmagasinet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 01 maj 2019, 12:26:57 PM
Det står i den publicerade utredningen från RISE att det var en fast mikrofon med sändknapp på en svanhals bredvid ratten.

Den senare ska gå att ställa in så att man vid sändning inte ska behöva släppa ratten i egentlig mening. Således en ombyggd buss som ska motsvara de nya lagkrav som ställs på detta med kommunikation. 

Det länkas även till rapporten från artikeln i Bussmagasinet.

Vet du om alla bussar i stan är ombyggda?

Nico

Det är sagt att samtliga ordinarie bussar ska byggas om med en handsfree-lösning (eller rättare sagt en lösning med en ej handhållen mick) hos Celab samtidigt som man installerar den nya optiska läsaren VAL100.

Tyvärr blev handsfree-monteringen försenad pga. diverse orsaker. Egentligen skulle allt varit klart till nyår 2018/2019, men innan alla är överens om utformning, placering etc. så hinner det gå tid. Samtliga tre nuvarande entreprenörer har dock deltagit i projektet och hade med provområden. För Arriva var det Råsta, Keolis Björknäs och Nobina körde på Petterboda.

Nu monteras bussar löpande, men hur de olika entreprenörerna (och/eller deras olika områden) ligger till vet jag inte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2019, 12:09:48 PM
Det är oavsett olagligt att använda den under körning och jag anser att en trafikledning inte ska uppmuntra förare att bryta mot lagen.

Jovisst, men jag ser inget samband mellan användning av radion, och valet av färdväg.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2019, 14:38:31 PM
Jovisst, men jag ser inget samband mellan användning av radion, och valet av färdväg.

Nej, det gör inte jag heller. Och det var inte heller det jag skrev.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 01 maj 2019, 13:40:34 PM
Det är sagt att samtliga ordinarie bussar ska byggas om med en handsfree-lösning (eller rättare sagt en lösning med en ej handhållen mick) hos Celab samtidigt som man installerar den nya optiska läsaren VAL100.

Tyvärr blev handsfree-monteringen försenad pga. diverse orsaker. Egentligen skulle allt varit klart till nyår 2018/2019, men innan alla är överens om utformning, placering etc. så hinner det gå tid. Samtliga tre nuvarande entreprenörer har dock deltagit i projektet och hade med provområden. För Arriva var det Råsta, Keolis Björknäs och Nobina körde på Petterboda.

Nu monteras bussar löpande, men hur de olika entreprenörerna (och/eller deras olika områden) ligger till vet jag inte.

Tack för informationen. Tur man kan få den här när arbetsgivaren inte säger nått.