Buss har exploderat i centrala Stockholm

Startat av roggek, 10 mars 2019, 11:47:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2019, 17:18:42 PM
Några som sett filmer säger att varningssignalerna för tunneln inte verkade funka?
men en förare borde veta hur hög vagnen är
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

AO

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2019, 17:18:42 PM
Några som sett filmer säger att varningssignalerna för tunneln inte verkade funka?

Enligt källan i den här filmen ska varningslamporna ha funkat. Chauffören ska enligt källan ha stannat vid lamporna för att sedan åka efter att de slocknat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kande-hettan-fran-explosionen

homer

Citat från: AO skrivet 10 mars 2019, 18:09:02 PM
Enligt källan i den här filmen ska varningslamporna ha funkat. Chauffören ska enligt källan ha stannat vid lamporna för att sedan åka efter att de slocknat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kande-hettan-fran-explosionen

Extremt olämligt beteende om de är sant, men ingen ska hur som helst riskera att bli utsatt för en dödlig explosion på jobbet som bussförare även om man har gjort ett "misstag".

S Svensson

Här är några råd. Tror att de är gratis längre fram också. Från Göteborgs-Posten. I Göteborg har också en buss skadats för länge sedan, 716.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/expert-gasfordon-kan-bli-d%C3%B6dsf%C3%A4llor-1.13924737

buskörare

Citat från: AO skrivet 10 mars 2019, 18:09:02 PM
Enligt källan i den här filmen ska varningslamporna ha funkat. Chauffören ska enligt källan ha stannat vid lamporna för att sedan åka efter att de slocknat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kande-hettan-fran-explosionen

Och jag läste att det bussen stannade för var vanliga trafikljus. Inte varningssignaler för tunneln.

buskörare

Citat från: Knut skrivet 10 mars 2019, 18:08:54 PM
men en förare borde veta hur hög vagnen är

Det har jag inte kommenterat, så varför du citerar mitt inlägg fattar jag inte.

Leyland

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2019, 19:33:34 PM
Det har jag inte kommenterat, så varför du citerar mitt inlägg fattar jag inte.

Troligen för att, hur många blinkande varningslampor som eventuellt funnits eller inte, är det en skyldighet för föraren att veta höjden på sitt fordon. Längs körvägen fram till tunnelmynningen finns det flera skyltar som informerar om högsta tillåtna fordonshöjd. Och det spelar faktiskt ingen roll om de eventuella varningslamporna funnits, fungerat eller inte fungerat.

Jag känner att alla dessa spekulationer, även från yrkesförare här på forumet, är väldigt tråkiga och respektlösa. Lägg ned!

I sak är det som hänt förfärlig och hemskt. Alla kan dock göra ett misstag. Säkerhetsredundansen har fungerat, d v s bussen kom inte in i tunneln med risk för en ännu större olycka.

Givet att det inte fanns andra bakomliggande skäl till olyckan - går mina tankar oavkortat till föraren, hens familj och kollegor. Vi skall vara tacksamma för att inte fler personer blev skadade eller människoliv fick sätta till vid olyckastillfället.


Daniel Lindblom

Citat från: homer skrivet 10 mars 2019, 18:20:10 PM
Extremt olämligt beteende om de är sant, men ingen ska hur som helst riskera att bli utsatt för en dödlig explosion på jobbet som bussförare även om man har gjort ett "misstag".

Det beror väl på vilka misstag man gör. Om man har något intresse i sitt jobb så bör man ha koll på att man kör ett fordon med gastankar på taket och att gas är explosivt. Varför händer detta inte tankbilsförare? De kör ju ännu farligare last. Kanske dax för ADR utbildning för de som kör Biogasbussar.

roggek

Citat från: Leyland skrivet 10 mars 2019, 20:19:27 PM
Troligen för att, hur många blinkande varningslampor som eventuellt funnits eller inte, är det en skyldighet för föraren att veta höjden på sitt fordon. Längs körvägen fram till tunnelmynningen finns det flera skyltar som informerar om högsta tillåtna fordonshöjd. Och det spelar faktiskt ingen roll om de eventuella varningslamporna funnits, fungerat eller inte fungerat.

Jag känner att alla dessa spekulationer, även från yrkesförare här på forumet, är väldigt tråkiga och respektlösa. Lägg ned!

I sak är det som hänt förfärlig och hemskt. Alla kan dock göra ett misstag. Säkerhetsredundansen har fungerat, d v s bussen kom inte in i tunneln med risk för en ännu större olycka.

Givet att det inte fanns andra bakomliggande skäl till olyckan - går mina tankar oavkortat till föraren, hens familj och kollegor. Vi skall vara tacksamma för att inte fler personer blev skadade eller människoliv fick sätta till vid olyckastillfället.

Och ändå har Keolis gått ut med att INGA bussar skall köras igenom Klaratunneln.
Vad brister det då?

Jo antagligen en förare som kände "...att jag kan få några minuters extra rast innan jag börjar mitt pass på linje 2 vid Norrtull...
d v s OM jag åker genom Klaratunneln och vidare på Sveavägen..

Men så finns det ju ett talesätt att "snålheten bedrar visheten" och det har vi ju nu sett ett lysande exempel på här...

Hoppas nu att förarens kollegor på Fredriksdal tänker både en och tre gånger hädanefter, innan de själva försöker sig på att trycka in en buss i Klaratunneln...


admin

Tråden ifråga har låsts då den i nuläget inte tillför något annat än spekulationer. Kommer det fram något mera konkret så kan den öppnas, men tillsvidare så får vi vänta och se vad utredningen säger.