Fem busschaufförer till SVT: Vi har fuskat med arbetstiderna

Startat av tosiaba, 24 februari 2019, 17:27:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Synd att man inte skriver mer korrekt vad regelverket säger utan förenklar det hela

DaViD^^

hade ju varit intressant att veta vilka företag som fuskar med sånt där..

jag är knappast förvånad men jag gissar på att det är något av dom större bolagen som gjort det.

Inte kan man vara så korkad som chaufför att ens köra under dom förutsättningar.  Det är ju knappast ett överskott med Chafförer i våran branch.  Så vill man inte göra en olaglig grej gör man det inte. passar det inte förutaget så kan dom dra åt skogen.  Svårare är det ju inte.

som Bussbolag har man en som kör bussen så långt som behövs medans den andra chaffören åker ner dagen före och bor på ett hotell och tar över bussen utvilad.  det är suntförnuft.


Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 24 februari 2019, 21:47:01 PM
hade ju varit intressant att veta vilka företag som fuskar med sånt där..

jag är knappast förvånad men jag gissar på att det är något av dom större bolagen som gjort det.

Inte kan man vara så korkad som chaufför att ens köra under dom förutsättningar.  Det är ju knappast ett överskott med Chafförer i våran branch.  Så vill man inte göra en olaglig grej gör man det inte. passar det inte förutaget så kan dom dra åt skogen.  Svårare är det ju inte.

som Bussbolag har man en som kör bussen så långt som behövs medans den andra chaffören åker ner dagen före och bor på ett hotell och tar över bussen utvilad.  det är suntförnuft.

Vad menar du är olagligt?

Att chaufför 1 lastar upp bussen och kör en eller två timmar och chaufför 2 tar vid?

Inget fel i det så länge 15 timmars ramen hålls, funkar inte det så är det multibemanning istället.


Taunusch

Citat från: DaViD^^ skrivet 24 februari 2019, 21:47:01 PM
hade ju varit intressant att veta vilka företag som fuskar med sånt där..

jag är knappast förvånad men jag gissar på att det är något av dom större bolagen som gjort det.

Inte kan man vara så korkad som chaufför att ens köra under dom förutsättningar.  Det är ju knappast ett överskott med Chafförer i våran branch.  Så vill man inte göra en olaglig grej gör man det inte. passar det inte förutaget så kan dom dra åt skogen.  Svårare är det ju inte.

som Bussbolag har man en som kör bussen så långt som behövs medans den andra chaffören åker ner dagen före och bor på ett hotell och tar över bussen utvilad.  det är suntförnuft.

Verkligheten ser nog tyvärr inte alltid så enkel ut.

På hur många mindre orter har du en arbetsmarknad där du kan välja och vraka som chaufför? I en större stad som Eskilstuna har du i princip tre arbetsgivare att arbeta för varav det största enbart kör linjetrafik. Jag tror inte det är särskilt lätt att få en fast heltidsanställning på något av de andra två.

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 25 februari 2019, 20:06:36 PM
Verkligheten ser nog tyvärr inte alltid så enkel ut.

På hur många mindre orter har du en arbetsmarknad där du kan välja och vraka som chaufför? I en större stad som Eskilstuna har du i princip tre arbetsgivare att arbeta för varav det största enbart kör linjetrafik. Jag tror inte det är särskilt lätt att få en fast heltidsanställning på något av de andra två.

I många sådana mindre städer har förarna oftast BECEDE-behörighet, så lastbilsföretagen brukar där vara rätt glada för att de inte har nån vidare personalbrist.

I övrigt kan man ju tolka själva artikeln (trots luddigheten) som att man kan ha haft färdskrivaren på vila, trots att man samtidigt arbetat med andra saker, såsom städ, tvätt eller lastning. Detta har det på vissa håll varit poliskontroller på, och förare som haft skrivaren i läge säng under långa lastningstider har åkt dit för det.