Scania CR 111 M söker ny ägare

Startat av Mattias, 12 juni 2011, 01:13:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Där ovan kan vi läsa att kylfläktarna varit "tjuvkopplade" förut. Frågan är om de fortfarande är det eller ej!?

Ang växellådan, från denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5442.0

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2007, 16:00:17 PM
På CR111:an med tvåstegsautomat HR501 verkar växlingen styras av en vajer som känner av hastigheten? Stämmer detta? På de fd SL H59:or (ombyggda till elgas)jag sett är detta arrangemang borttaget och vajerns införing till lådan övertäckt.

Om så är fallet kanske man kan vara två i bussen och man på något sätt kan "spaka" den wiren inifrån. En får sitta bak och trycka/dra i wiren när det ska växlas.  ;D Om den inte ska snurra förståss, som en hastighetsmätarwire... Då får man köra batteridriven skruvdragare!  ;D

Är oljenivån korrekt? Ska den kollas som på personbilar, med motorn igång går man igenom växellägena och sedan kollar man nivån med driven ilagd?

Mattias

#61
Hej.

Som "bjorn_k" skriver upptäcktes dessa problem under gårdagen då bussen provkördes.
Någon felsökning gjordes ej. Kylarfläktarna har tidigare gått kontinuerligt.
Det står den intresserade fritt att fram till imorgon torsdag kontakta oss för att överta bussen och se till att bussen lämnar området.
Sker inte så, kommer vi köra den till skrot.


20111025
//M

scania_cr@hotmail.com
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 26 oktober 2011, 16:19:19 PM
Där ovan kan vi läsa att kylfläktarna varit "tjuvkopplade" förut. Frågan är om de fortfarande är det eller ej!?

Ang växellådan, från denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5442.0

Om så är fallet kanske man kan vara två i bussen och man på något sätt kan "spaka" den wiren inifrån. En får sitta bak och trycka/dra i wiren när det ska växlas.  ;D Om den inte ska snurra förståss, som en hastighetsmätarwire... Då får man köra batteridriven skruvdragare!  ;D

Är oljenivån korrekt? Ska den kollas som på personbilar, med motorn igång går man igenom växellägena och sedan kollar man nivån med driven ilagd?


Vajerns exakta funktion känner jag ej till, har för mig att det var typ hastighetsmätarvajer som överför ett varvtal alltså. Ingen manöverwire alltså. Själva växlingen styrs elektriskt, så lite 5-56 vid kontakten till elboxen som sitter under luckan under vindrutan till höger längst fram kan hjälpa om det växlingen funkat förut.

Robert T

Hur drivs kylfläktarna? El eller hydrauliskt?

Hur fort går bussen på ettans växel?  ;D

Svempa

Har ni hört med trafikcenter som ligger granne om ni kan få ha den där ?
MVH Svempa

1896

Vore ju verkligen synd om den måste skrotas, kan väl i sämsta fall användas som reservdelsbuss ? Finns ju fler 111:or som skulle kunna renoveras.  :)

Inredningar växer inte på träd....

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 26 oktober 2011, 18:05:54 PM
Hur drivs kylfläktarna? El eller hydrauliskt?

Hur fort går bussen på ettans växel?  ;D

Fläktarna går på el har jag för mig. Bussen går att köra ungefär 30 på ettan med rätt högt varv.
Troligen är det oxid som ställer till det. 5-56 och lite vickande på kontakter o säkringar kan lösa det hela.

Robert T

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2011, 19:45:55 PM
Fläktarna går på el har jag för mig. Bussen går att köra ungefär 30 på ettan med rätt högt varv.
Troligen är det oxid som ställer till det. 5-56 och lite vickande på kontakter o säkringar kan lösa det hela.

Ja men då så, i värsta fall får man ju dra kablar från närmsta ställe med konstant plus, t.ex. startmotorn.
Bara man har kylning till motorn så tar ju bussen sig framåt i alla fall.


Möllers

Bra historia detta vad kommer bli med bussen om den kommer rättas eller skrotas.
Hoppas ni lykades flytta bussen idag, var sista chansen idag.

Mattias

Hej.

Sista ordet är inte sagt än, vi ber att få återkomma i ärendet.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

bjorn_k

Citat från: Mattias skrivet 27 oktober 2011, 17:29:53 PM
Hej.

Sista ordet är inte sagt än, vi ber att få återkomma i ärendet.

//M
Precis!
/BK

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 27 oktober 2011, 18:11:12 PM
Precis!
/BK

Det låter ju hoppfullt! Bra jobbat om ni lyckats avvärja åtminstone det överhängande skrothotet! :)


bjorn_k

Björn F: Kan det vara själva oljan (med filtren) i växellådan som gör att 2an inte går i som den ska??? Det var tillräckligt med olja på stickan, men den kändes ruskigt tunn och vattnig samt luktade inte som ATF brukar (dvs värre än vanligt)  :-X

Om det är elboxen i fram som är problemet, går den att laga med vanligt bondförnuft och en lödkolv? Skulle det inte lika gärna kunna vara dioderna (som sitter till vänster om boxen på framväggen) som blivit brända av någon anledning?

Har du nån längre utläggning  ;D så får du gärna maila mig karlsson.frenchhorn@gmail.com eller om du har msn på isp_agent@hotmail.com

bjorn_k

Den rullar som sagt för egen maskin, backen och lågvxl går i utan problem. Kylfläktarna fungerar fortfarande inte, däremot snurrar dom om man lägger på spänning direkt vid fläktmotorn... Det är inte säkringarna som är paj, däremot ska strömmen passera inte mindre än 3 relän(minst) innan den kommer så långt. Två av dessa relän är antagligen för låg resp högfart... Tanken jag sitter med nu är att dra kablar från + vid positionslykta eller baklykta för att få dem att åtminstone gå konstant för att slippa överhettning... Nu blir det mek.paus i helgen då jag ska på andra begivenheter...