Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.

Startat av buskörare, 26 februari 2022, 17:55:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Är det ingen som fångat någon av de nya dubbeldäckarna på bild? :)
Har de övriga vagnarna från Volvo kommit liksom de nya MAN-vagnarna?


B10M

Får bara upp "Sorry, this content isn't available right now"

Fredrik Klint

Det var en chansning, ibland kan även de som inte har Facebook se dess innehåll.

AO

Jag har Facebook men får dessvärre också upp det meddelandet...

buskörare

Mig veterligen är det bara dubbeldäckarna som kommit än. Och det är ju nästan 6 månader kvar innan de första måste vara på plats, så ingen brådska.

virtual1

Man måste vara medlem i Bussdepån för att se bilderna på Facebook

Fredde

Jag åkte nyss förbi Volvo i Norrtälje i ett annat ärende men där är helt tompå bussar, för kännedom.

buskörare

De kommer ju inte alla på en gång, heller. Så det kanske är tomt i perioder. Men jag har hört rykten om att man flyttar på några, återkommer när jag vet mer säkert var om ingen hinner innan.

buskörare

Jag var och tittade på den av dubbeldäckarna som står i Okvista. För mig som bara kört "vanlig" buss var det mycket jag reagerade på. Såsom den låga takhöjden och de få barnvagnsplatserna t.ex. Men efter ha pratat med en Nobinaförare, fick jag veta att den låga takhöjden (185 cm) är typisk dubbeldäckare. Så antar att de långa Vaxholmsborna kommer få lära sig den hårda vägen 😇
Vad jag kunde bedöma, så var det 2 barnvagnsplatser, vilket är väldigt lite för Vaxholmstrafiken. Vi har 3 nu  och det är knappt det räcker. Godsutrymmet var enormt, det är bra. Extraljus finns, innanför framrutan. Nytt för mig. Framdörren går "åt rätt håll", inte som Nobinas VDL.
Verkar som man helt bestämt nu, att de ska stå i Okvista allihopa. Och att man tänker börja med en speciell grupp som kör dom, för att man inte hinner utbilda alla. Vi får se hur det ter sig tjänstemässigt. För mig som bor i Vallentuna, låter det såklart toppen 🙃

Ryktet sade att Nobina inte körde dubbeldäckarna igår när det blåste ca 20 m/s, det blir ju också intressant eftersom vi i så fall måste hämta blå ledvagnar i Täby. Inte för att jag tror 670 är lika vindkänslig, men vad vet jag egentligen.

Ersa

Låga takhöjden. Ja, allt är väl relativt. VDL:erna på 676 idag är ju specialbeställda extra höga att de bara får rulla i Sverige och Finland inom EU, och det vore ju fullt logiskt om även dessa nya Volvo är beställda med i stort sett samma höjd.
Alla svenskregistrerade dubbeldäckare man kör med i trafik mot Danmark, Tyskland och övriga EU är således lägre än dessa blåbussar.

Extraljus innanför vindrutan känns rätt omodernt, då det är något som åkarna i Jämtland började experimentera med själva omkring 2001, och som Volvo tog efter och erbjöd från fabrik på 8900 sisådär tio år senare. Att man har kvar detta än idag känns... retro på nåt sätt. Jag föredrar hel klart takljus som inte lyser ner på instrumentbrädan via sprickor.

buskörare

#26
Fördelen med extraljus innanför, är väl att de är svårsnodda.
Den extra höjden är nog på övervåningen, där var det luftigt och bra.

Ersa

De är precis lika svårstulna om de är inbyggda mellan de bägge vindruvorna, som på VanHools dubbeldäckare, t.ex de i Uppsala. Då slipper man också ljus som läcker in på förarplatsen.
Jaha, jag trodde det var innerhöjden på just övervåningen du syftade på i inlägget.

Nico

Inga dubbeldäckare för vägtrafik är väl byggda för människor längre än 175 cm.  ;) :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Nej, det är undervåningen det är 185 på. Jag är knappt 160, men fick böja mig in på förarplatsen. Får se hur många bulor jag får, innan jag lärt mig.