Snö och blåst i Norrtälje [5 bilder]

Startat av DEB, 01 februari 2022, 20:26:11 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DEB

I söndags blev de flesta av oss, i alla fall vi som befann sig i södra och mellersta delen av landet, varse om stormen Maliks framfart. När det blåste och snöade som mest, särskilt när jag befann mig utanför Norrtälje busstation som åtminstone har tillgång till vänthall inomhus, tvivlade jag stundtals starkt på om det var verkligen var värt att trotsa uppmaningarna att stanna inomhus bara för att få till några vinterbilder. Nu i efterhand när jag skriver detta vid en dator i värmen inomhus är jag ändå glad att jag uthärdade blåsten och kylan för att få några bussar på bild i ordentlig vinterskrud. Som vanligt kan ni klicka på bilderna för att se dem i bättre upplösning.



Som Hasse redan uppmärksammat i sin tråd https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76143.0 kördes det uteslutande röda enkeldäckarbussar på 676:an mellan Norrtälje och Stockholm.



5271 har länge hållit sig undan för mig, därför blev jag glatt överraskad när den visade sig.



I övrigt fotades det många 637:or för min del. Först 7312...



...sedan 3175 som jag medföljde till utkanten av Älmsta...



...eftersom jag såg i realtidsinfon att bussen tillbaka strax skulle avgå. Sekunderna innan bilden togs blåste det till så kraftigt att jag tänkte att jag nog fick vara glad om jag fick en bild där det överhuvudtaget gick att uttyda registreringsnummer och/eller individnummer. Men som ni ser gick det ändå skapligt, Nobina 0032 ankommer cirka halvtimman försenad med anledning av just rådande väderlek.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

marciza

Tack för dessa mycket trevliga och stämningsfulla bilder denna stormiga söndag.

Knut

herlig at det fortsatt finnes Scala i trafikk
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

DEB

Tack ska ni ha själva, kul att bilderna uppskattas. Scala har varit både sent introducerat och ovanligt inslag i SL-trafiken, mig veterligen finns endast 7307-7312 som samtliga tjänstgör i Norrtäljeområdet.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Ett sent men välkommet inslag med en ordentlig bussmodell i SL-trafiken. Scalan kunde gärna ha introducerats på bred front i Stockholms län redan 2003, men man får vara glad för det lilla man får. Trots över 100 000 mil på mätarna kämpar de på bra, utan att man tvingas lyssna på en massa pling-pling och meep-meep ljud. Snabba krångelfria dörrar, och bra väghållning på snöiga vintervägar har de också. Dessutom bra isolering och fungerande värme.

virtual1

DEB: Stämmer inte - 3768, 3823 och 3824 är ju Scanior med, nu rullar väl bara 3768 kvar i området(?) men de kom ju innan 73xx till området...

Ersa

Nu skrev ju DEB endast om Scalor, och inte om Scania överlag. Scania i ordinarie SL-trafik i Norrtälje TO har tidigare även körts av både Busslink och Fridströms, men just Scalan var Nobina först med i trafiken.

virtual1

Ah, helt rätt! Jag missläste :-) - men Scanior har ju inte vart vanliga i Norrtälje heller...

Fredrik Gelin

Busslink hade ett antal Scanior med olika karosser, men Volvobussarna dominerade som sagt.
DABarna var väldigt trevliga att köra, låg som strykjärn på vägen, men kändes lite klumpiga att manövrera ibland.
Helbyggena i 50xx (stadsbussarna) och 67xx serien var däremot rena katastrofen och blev i princip portade från Blidösundsfärjan.
Sedan var det väl minst en av abonneringsbussarna som hade Scaniasnurra i baken (8190?) och på slutet fanns det även minst två Lahti med Scaniamotor, så nog har det funnits Scanior i TO Norrtälje även tidigare.
Dock inga Scalor som sagt...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Om jag inte minns fel så jag 3768 i Norrtälje igår.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.