Bussförare/Busschaufför.

Startat av Nisse Bökelund, 05 oktober 2023, 13:01:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Jag läste en insändare i Aftonbladet för några dagar sedan där någon
klagade på att reportrar och journalister ofta säger Busschaufför
och Taxichaufför när det heter förare. Själv blev jag kallad båda delarna, men
tänkte aldrig på vilket som var rätt eller fel. Vad vill ni fd kollegor bli
kallade, och vad säger ni andra, är vi Förare eller Chaufförer.
Jag tror nog att jag blev anställd som Bussförare. ;)

Fredde

Är det inte så att en förare är den som kör ett fordon medan en chaufför är den som kör/skjutsar någon/några personer i ett fordon?

Nico

Det mesta handlar väl om att vissa (som gnällspiken till insändarskribent) helt enkelt har ett dåligt ordförråd. Chaufför och förare är ju bara synonymer. Låt vara att chaufför väl är lite mer ålderdomligt och vissa missar sannolikt sådant i dagens läge. Tyvärr har ju sådant som läskunnighet, ordförståelse mm. blivit satt på undantag på senare år.

Se bara på alla särskrivningar, användning av stor bokstav i löpande text, apostrof istället för kolon för att ange genitiv-s, användning av felaktiga pronomen, syftningsfel etc. som förekommer även i publik text. I vissa fall har man ju t.o.m. tagit bort vissa skrivregler, t.ex. användande av akut accent för vissa ord, bara för att folk inte lär sig hur det ska användas. 

Vet själv att jag fick kritik för en del år sedan då jag titulerade mig som droskägare när jag drev ett taxiåkeri. Kverulanten i det fallet visste inte vad det betydde... och blev dessutom sur när jag föreslog inköp av en ordbok så vederbörande kunde förkovra sig och samtidigt utöka sin vokabulär.  ;D


https://sv.wikipedia.org/wiki/Chauff%C3%B6r
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Precis samma betydelse i grunden, där det ena har franskt och det andra tyskt ursprung. Men ja, rent generellt används chaufför mer för de som kör persontrafik, medan förare mera för last- och godstrafik.
I Finland används för övrigt fortfarande ett ord baserat på svenska ordet kusk, för att beskriva en taxibils förare.

Nico

Och i Sverige, eller i alla fall i Stockholmsområdet, så heter det inom taxi fortfarande dräng om man är anställd förare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2023, 15:52:17 PMPrecis samma betydelse i grunden, där det ena har franskt och det andra tyskt ursprung.

Chauffeur betyder eldare på franska, förare heter i själva verket conducteur. Däremot är "chauffeur" också begreppet för en yrkesmässig bilförare.